تبیان، دستیار زندگی
اگر فکر می کنید بدون موبایل و تبلت نمی توانید زندگی کنید بدانید که یک جای خالی عمیق در زندگی شما وجود دارد که با تکنولوژی پر نمی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی بی تو محال است؟ نباید باشی!


اگر فکر می کنید بدون موبایل و تبلت نمی توانید زندگی کنید بدانید که یک جای خالی عمیق در زندگی شما وجود دارد که با تکنولوژی پر نمی شود.

تلفن همراه

موبایل و تبلت با تمام آن امکانات ارتباطی رنگارنگ شان- از سامانه پیامک که هر چه باشد چه پیرهن بیشتر از دیگر امکانات پاره کرده است گرفته تا انواع و اقسام شبکه های اجتماعی که پدیده هایی جوان تر قلمداد می شوند- آن چنان در لحظه لحظه های زندگی ما جا باز کرده اند که اغلب فراموش می کنیم از خودمان بپرسیم «نحوه استفاده ما از این فناوری های مدرن ارتباطی تا چه اندازه سالم و مولد است؟ و جایگاه واقعی این وسایل در زندگی کجاست؟».


اگر که مایلید در سال جدید همسر، پدر، مادر، فرزند یا دوست بهتری باشید، وضعیت شغلی و تحصیلی تان را ارتقاء دهید، یک کار خلاقانه انجام دهید و یا استرس کمتری را تجربه کنید کافی است یک تصمیم بگیرید: موبایل و تبلت را به جایگاه واقعی شان برگردانید. ماه های آغاز سال نو بهترین فرصت برای جامه عمل پوشاندن به این مقصود است. در ادامه مقاله فواید این تصمیم را توضیح می دهیم:


1- بازگرداندن موبایل و تبلت به جایگاه واقعی خود یعنی یک بیننده و شنونده بهتر بودن، بیننده و شنونده بهتر بودن یعنی محبوب تر شدن

«با موبایل یا تبلتتان حسابی سرگرمید که دخترک تان سر می رسد و با عوض کردن شبکه تلویزیون، کنار شما به تماشای برنامه مورد علاقه اش می نشیند. شما در همان حالتی که با گوشی تان سر و کله می زنید از او درباره وضعیت درس و مدرسه اش سوال می کنید و کلماتی هم تحویل می گیرید مبنی بر احساس رضایت از همه چیز. دیگر تا یک هفته این سوال را تکرار نمی کنید چرا که با وجود رضایتمندی فرزندتان دلیلی برای پرسش مجدد نمی بینید».
حال به یک روایت دیگر از این قصه توجه کنید: «با موبابل یا تبلت تان حسابی سرگرمید که دخترک تان سر می رسد و با عوض کردن شبکه تلویزیون، کنار شما به تماشای برنامه مورد علاقه اش می نشیند. شما گوشی تان را کنار می گذارید، رو به دخترتان می نشینید و با سعه صدر از او درباره وضع درس و مدرسه اش می پرسید. و می بینید که او با سری به زیر افتاده پاسخ می دهد یا با شانه بالا انداختن ترانه رضاتمندی سر می دهد. مسلماً این بار شما با توجه به رفتارهای غیرکلامی که از فرزندتان مشاهده کرده اید به بازی او با کلمات اکتفا نمی کنید و سعی می کنید هر چه سریعتر مشکلی را که او از به زبان آوردنش اباء دارد پیدا کرده و آن را حل و فصل کنید». می بینید؟ بازگرداندن موبایل و تبلت به جایگاه واقعی شان چطور توانایی انسان را در درک درست اطرافش ارتقاء می دهد؟
وقتی برای ارتباط چهره به چهره بیش از بازی کردن، کامنت گذاشتن، دیدن و خواندن گفتگوی دوستان در صفحات گوشی های همراه ارزش قائل می شوید به طرف مقابل این پیغام را می رسانید که حضور او از هر چیزی مهم تر است. و وقتی به تمام گفته های کلامی و غیرکلامی او توجه و حساسیت نشان می دهید او احساس می کند که شما او را درک می کنید، پس حتی اگر تاییدش هم نکرده باشید در آینده باز هم به سراغ شما خواهد آمد. اینگونه است که کم کم هویت شما به عنوان یک بیننده خوب، یک شنونده مناسب و یک انسان دوست داشتنی در وجود خودتان و نیز در خانواده و دوستان تان تثبیت خواهد شد. پس اگر تصمیم گرفته اید در سال نود و چهار همسر، دوست یا انسان بهتری باشید در هنگام تعامل با دیگران گوشی را کنار بگذارید و با تمام وجود لذت ارتباطات واقعی و چهره به چهره را جذب کنید.

پژوهش ها نشان داده اند که صرف وجود موبایل در اطراف افراد، گذشته از این که زنگ بخورد یا نخورد، عامل مهمی برای منحرف کردن تمرکز آنها از اهداف و کارهایشان است.پس اگر تصمیم گرفته اید در سال نو جایگاه تحصیلی یا شغلی خود را بهبود بخشید در زمان تمرکز، موبایل و تبلت را از خودتان دورد کنید

2- گذاشتن موبایل و تبلیت در جایگاه واقعی خود یعنی ایجاد فرصتی برای زندگی در لحظه حال
خیلی ها به طور غیرضروری گوشی به دست اند حتی وقتی مثلاً برای استراحت به طبیعت گردی می روند یک دقیقه هم گوشی را از دستشان جدا نمی کنند، بعضی ها وقتی با دوستی به گپ و گفت می نشینند گوشی را درست جلوی چشم شان می گذارند یا خیلی که خاطر مخاطب عزیز باشد آن را در حالت لرزش در جیب جا می دهند. این رفتارها یک معنا می دهد: «هر کسی مجاز است به هر دلیلی خلوت من را به هم بزند و مرا از لذت زندگی کردن در لحظه حال محروم کند». با این روند فرد نه حواسش به احساسات افرادی است که در کنار او حضور دارند و نه دلش به لحظات در حال سپری که شاید یکی از ناب ترین لحظات زندگی او باشند و این یعنی «بد باختن». پس اگر تصمیم گرفته اید در سال نو تجربه حضورتان در لحظه ها را غنی کنید، موبایل و تبلت را در جایگاه واقعی شان قرار دهید.


3- گذاشت موبایل و تبلت در جایگاه واقعی خود یعنی دور کردن یک عامل مهم حواسپرتی
فرض کنید در محیطی بدون مزاحم در حال مطالعه برای امتحان فردا هستید، موبایل هم بر حسب عادت کنار دست تان روی میز است، البته شما به دوستان تان گفته اید که امتحان دارید در نتیجه کسی با شما تماس نخواهد گرفت اما هر چند دقیقه یک بار ناخودآگاه انگشتان روی صفحه گوشی چرخی می زند و نداشتن تماس را چک می کند. و فردا تعجب می کنید از نتیجه امتحان شما که نه تماسی داشته اید نه پیامکی نه کامنتی نه هیچ مزاحم دیگری پس چرا به نمره ای که انتظار داشتید نرسیدید؟ نکته همین است. پژوهش ها نشان داده اند که صرف وجود موبایل در اطراف افراد، گذشته از این که زنگ بخورد یا نخورد، عامل مهمی برای منحرف کردن تمرکز آنها از اهداف و کارهایشان است.پس اگر تصمیم گرفته اید در سال نو جایگاه تحصیلی یا شغلی خود را بهبود بخشید در زمان تمرکز، موبایل و تبلت را از خودتان دورد کنید.


4- گذاشتن موبایل و تبلت در جایگاه واقعی خود یعنی رسیدن به آرامش و باز کردن بال های تخیل خلاقانه
وابسته بودن به موبایل و تبلت و انتظار دریافت تماس با پیام، توانایی آرمیدگی را کاهش و استرس را افزایش می دهد به علاوه ذهن را از پرسه زدن آزادنه در کوچه پس کوچه های سبز و سازنده تخیل خلاقانه باز می دارد. این مسئله به غیر از اثراتی که بر سلامت افراد دارد کارآمدی فردی و اجتماعی آنها را نیز کاهش می دهد.
پس اگر تصمیم دارید در سال نود و چهار آرامش بشتری داشته باشید و کارهای خلاقانه تری انجام دهید موبایل و تبلت تان را به جایگاه واقعی شان برگردانید. اگر ضرورتی واقعی وجود ندارد از همین امروزبرای تمرین جدایی از موبایل استفاده کنید. چه بهتر اگر در خانه گوشی هایتان را خاموش کنید و در کشوی میز بگذارید.

راحله فلاح

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:
همسری همیشه در جیب!
هیچ بچه ای در امان نیست
اگر قصد دارید دو همسر داشته باشید....

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.