تبیان، دستیار زندگی
روند کاهشی شاخص بازار سرمایه که از چند ماه پیش آغاز شده بود ادامه دارد. این موضوع حتی موجب شد که سهامداران خرد مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع اعتراضی برگزار کنند. اما چه اتفاقی رخ داده که بورس به این روز افتاده و هر روز شاهد زیان بیشتر سهامداران هس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سقوط بورس به نفع چه کسانی است؟


روند کاهشی شاخص بازار سرمایه که از چند ماه پیش آغاز شده بود ادامه دارد. این موضوع حتی موجب شد که سهامداران خرد مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع اعتراضی برگزار کنند. اما چه اتفاقی رخ داده که بورس به این روز افتاده و هر روز شاهد زیان بیشتر سهامداران هستیم؟ این سقوط شاخص به نفع چه کسی و به زیان چه کسانی خواهد بود؟
بورس

بازار سرمایه مدت‌هاست اعتماد و جذابیت خود را برای فعالان بورسی از دست داده و بیشتر سهامداران به جای خرید سهام در صف فروشندگان قرار دارند. سهامداران می‌گویند که به بازار سرمایه دیگر اعتمادی ندارند. این در حالی است که در روزهای اخیر در فضای مجازی مطالبی درباره بازار سرمایه مطرح می‌شود و گفته شده است که فعالان این بازار طی نامه‌ای از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه شده‌اند اما بازار سرمایه بدون توجه به این موارد همچنان به افت‌های پی در پی خود ادامه می‌دهد و ابطال و توقف برخی نمادهای معاملاتی در روزهای اخیر و سایر موارد اینچنینی نگرانی‌ها و اعتراضات را بیشتر کرده است. در عین حال اعتراضات نسبت به عملکرد مدیران بورسی هم از دیگر گلایه‌هایی است که فعالان بازار سرمایه مطرح می‌کنند. علی عسکری‌مارانی کارشناس بورس در این زمینه گفت: هیچ اعتقادی به نامه‌نگاری سهامداران به نمایندگان مجلس ندارم و معتقدم مصادیق داخلی سهامداران و موارد مطرح شده توسط آنها که بحق است باید در فضای داخلی بورس حل و فصل شود. سهامداران بورس برای اعتراض حق دارند اما باید این اعتراض را به سازمان بورس، شرکت بورس و مدیران ارشد بورس ارائه کنند و آنها این موارد را بررسی کنند. عسکری‌مارانی با تاکید بر اینکه سهامداران حق دارند بگویند که بستر بازار باید مناسب باشد، تصریح کرد: سهامداران خواستار شفافیت بیشتر هستند و به‌خاطر عرضه‌های اولیه‌ای که در روزهای اخیر انجام شده است، دلخورند. تغییر ساعت معاملات و تعداد معاملات و سهام عرضه شده و. . . مورد انتقاد برای سهامداران است.وی از فرصت‌طلبی برخی سهامداران که همه آنها را می‌شناسند، انتقاد کرد و افزود: اینها ارتباطات خاصی با صندوق توسعه بازار دارند و بر مبنای رفاقت حرکت می‌کنند. اما برای همه این حرف‌ها گوش شنوا وجود دارد و در سازمان بورس و شرکت بورس نسبت به این موارد توجه می‌کنند و آن را می‌شنوند و بررسی می‌کنند و با کسانی که در این موارد تخلفی انجام دهند براساس آیین‌نامه انضباطی برخورد می‌کنند. 
وی از برنامه‌ریزی سازمان بورس برای کاهش دامنه نوسان خبر داد و تصریح کرد: این موضوع هم‌اکنون در سازمان در دست بررسی است و قرار است روی آن تصمیم‌گیری شود، همچنین یکسری از مقررات هم اصلاح خواهد شد و اخبار خوشی به گوش می‌رسد. عسکری‌مارانی خطاب به سهامداران توصیه کرد مصادیق داخلی بازار را به بیرون منتقل نکنند و با دقت اقدام کنند. سهامداران باید الگوی اخلاقی باشند و شاید در برخی موارد چیزهایی را به ما نسبت دهند اما باید الگوی اخلاقی را رعایت کنیم و نباید در شبکه‌های اجتماعی به برخی مسائل دامن بزنیم بلکه باید به دنبال شفافیت بیشتر و بهتر شدن وضعیت بازار سرمایه باشیم.

سهامداران خواستار شفافیت بیشتر هستند و به‌خاطر عرضه‌های اولیه‌ای که در روزهای اخیر انجام شده است، دلخورند. تغییر ساعت معاملات و تعداد معاملات و سهام عرضه شده و. . . مورد انتقاد برای سهامداران است


در همین رابطه، یکی از سهامداران مطلع از تجمع  دیروز سهامداران در تالاربورس گفت: دلیل تجمع سهامداران در تالار بورس، اعتراض به نحوه عرضه اولیه مبین و نیز منفی بودن بازار و عدم حمایت دولت از بازاربود . این سهامدار توضیح داد: روزی که سهم مبین عرضه شد، روز بعد تقریبا ۴۰ نفر ۱۸ میلیون سهم را خریده بودند و سهامداران به این موضوع مشکوک شده‌اند که ممکن است کدهای خاصی این سهم را خریده باشند. وی افزود: از سوی دیگر، بعد از توافق لوزان دائما سازمان بورس در رسانه‌ها اعلام کرد بازار را متعادل می‌کنیم و عرضه اولیه می‌آوریم. این سهامدار متذکر شد: عرضه اولیه پول می‌خواهد اما زمانی که بازار کشش ندارد، عرضه اولیه کردن یک مقداری باعث می‌شود بقیه بازار در رکود و شرایط نزولی برود. به اعتقاد وی، در شرایط منفی حمایت زیادی از طرف مدیران سازمان بورس دیده نشد و بخشی از ناراحتی سهامداران به دلیل این موضوع بوده است.

درخواست از بانک‌‌ها برای نجات بورس!

در همین حال و  در پی افت شاخص بورس و اعتراض جمعی از سهامداران به وضعیت بازار سرمایه، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه‌ای ویژه با مدیران عامل بانک‌ها، مسوولان بازار سرمایه و مدیران بورسی در وزارت امور اقتصادی و دارایی به بانک‌های بزرگ مأموریت کمک به بازار سرمایه را محول کرد. طیب‌نیا از بانک‌های بزرگ که نقش بسزایی در بازار سرمایه هم دارند خواست که برای کمک به بورس وارد عمل شوند. این کمک از طریق تزریق منابع به بورس انجام خواهد شد. قبلا نیز به دستور وزیر اقتصاد قرار بود بانک‌های ملی، ملت، سپه و تجارت با تزریق 4 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه کمک کنند.
 از سوی دیگر محمد حسن‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی در این زمینه با تاکید بر اینکه گلایه‌های مطرح‌شده از سوی سرمایه‌گذاران را قطعا پیگیری می‌کنیم، افزود: به عنوان ناظر بازار سرمایه در صورت لزوم مسوولان بورس را به کمیسیون اقتصادی و صحن مجلس دعوت می‌کنیم و از آنها درباره روند بازار سرمایه و گلایه‌های سهامداران توضیح می‌خواهیم. همچنین خزلی‌خرازی، کارشناس بازار سرمایه درباره اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در بورس و ریزش شاخص گفت: شرایط بازار سرمایه با گذشته تغییری نکرده اما از آنجا که سهامداران حقیقی و حقوقی در ماه‌های اخیر بشدت متضرر شدند لذا میزان گلایه‌ها افزایش یافته است.

دولت اگر به بورس بی‌تفاوت باشد روزهای ناآرام و بد بازار سرمایه ادامه خواهد یافت و پول‌های سرگردان در بازارهای دیگر هزینه می‌شود که تنها التهاب در آن بازارها را در پی خواهد داشت

وی با بیان اینکه سهامداران بازار سرمایه غیر از چند روز کاری اول سال جاری سود نکردند و بازار از هفته سوم فروردین‌ماه دوباره منفی شده است، اظهار داشت: بازار از سال گذشته منفی بوده و ضرر سهامداران همچنان ادامه دارد. این کارشناس بازار سرمایه گفت: حتی خبرهای خوب سیاسی نیز دیگر روند منفی بازار را تغییر نمی‌دهد و این روند به روحیه سهامداران حقیقی فشار آورده است.

رئیس بورس تقصیر را گردن بانک مرکزی انداخت!


با وجودی که اعتراض سهامداران نسبت به عملکرد مدیریت بازار سرمایه و عدم حمایت دولت از آن شدت یافته است اما چند روز پیش رئیس سازمان بورس، شاخص کل را به مثابه دماسنج اقتصاد تعبیر کرد و نسبت به اتخاذ سیاست‌های پولی بانک مرکزی در تاثیرگذاری بر بازار سرمایه انتقاد کرد. محمد فطانت در جمع خبرنگاران در جهت افزایش شفافیت اطلاعات بازار و اینکه بازار متوقف بر اطلاعات 3 ماهه نباشد از شرکت‌ها درخواست کرده‌ایم آمار تولید و فروش خود را به صورت ماهانه و اختیاری منتشر کنند. در فاز اول خودروسازان اطلاعات را ماهانه منتشر می‌کنند و این موضوع به بقیه شرکت‌ها تعمیم پیدا می‌کند. وی با تاکید بر اینکه رفتار شرکت‌های حقوقی همواره مورد مطالبه است، گفت: امسال حمایت جدی از طریق حقیقی‌ها در بازار وجود داشته است اما رفتار برخی حقوقی‌ها در بازار سهام تاثیر گذاشته که منفی و نابهنگام بوده است.

چه کسانی ضرر می‌کنند؟

طبق سخنان مسوولان و سهامداران از وضعیت پیش‌آمده سهامداران کلان که عمدتا شرکت‌های دولتی‌ هستند از این وضعیت سود می‌برند و سهامداران خرد با توجه به آینده نامعلوم بورس زیان می‌کنند چراکه برای ضرر کمتر سهام خود را می‌فروشند. در این میان اکثر خریداران سهام زیاندیدگان همان سهام‌داران کلان و به اصطلاح حقوقی‌ها هستند و این حقیقی‌ها هستند که ضرر می‌کنند؛ مثل همیشه. دولت اگر به بورس بی‌تفاوت باشد روزهای ناآرام و بد بازار سرمایه ادامه خواهد یافت و پول‌های سرگردان در بازارهای دیگر هزینه می‌شود که تنها التهاب در آن بازارها را در پی خواهد داشت.

محسن جندقی
بخش اقتصاد تبیان

مطالب مرتبط:

بورس در بیست دقیقه

چرا بورس سقوط کرد؟

بورس روحانی هم رکورد زد!

مرتبط های صوتی:

گره معاملاتی

فرصت های اقتصادی اینترنت

مرنبط های تصویری:

 اوراق اجاره چیست ؟

خرید سهام چه مزیت هایی دارد

 برخی اصطلاحات رایج در بازار