تبیان، دستیار زندگی
نصب تابلوهای نقاشی از هنرمندان مشهور جهان در سطح شهر تهران با عنوان نگارخانه ای به وسعت یک شهر بازتاب های متفاوتی را در رسانه ها داشته است. این اتفاق در نگاه رسانه های خارجی با عنوان تبلیغاتی متفاوت و ایده ای نو یاد شده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل رسانه ها از نگارخانه تهران



نصب تابلوهای نقاشی از هنرمندان مشهور جهان در سطح شهر تهران با عنوان "نگارخانه ای به وسعت یک شهر "بازتاب های متفاوتی را در رسانه ها داشته است. این اتفاق در نگاه رسانه های خارجی با عنوان تبلیغاتی متفاوت و ایده ای نو یاد شده.

 نگارخانه تهران

"تبلیغات فرهنگی متفاوت" در سطح شهر تهران
روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: تابلوهای بزرگ در سطح شهر تهران به طور معمول برای تبلیغات آخرین محصولات و کالاهای مصرفی روزمره است، یا تصاویر شهدای جنگ هشت ساله با عراق یا گفتاری از شخصیت های مذهبی و شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا بر آنها نقش می بندد؛ اما پایتخت ایران یک شبه چهره عوض کرد.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، شهرداری تهران در پروژه ای برای ترغیب مردم به بازدید از موزه ها تصاویر روی تابلوها را با آثار هنری هنرمندان مشهور داخلی و خارجی عوض کرد. آثاری از "پابلو پیکاسو" نقاش اسپانیایی یا "رنه موگریت" هنرمند بلژیکی و "هنری ماتیس" هنرمند فرانسوی برای 10 روز میهمان مردم تهران شده و این شهر را به موزه ای بزرگ تبدیل کرده است.
براساس این گزارش در مجموع یکهزار و 500 تابلو در سراسر شهر تهران نصب شده که 700 اثر از هنرمندان ایرانی و خارجی در زمینه های نقاشی، خوشنویسی و میناتور را به نمایش می گذارد.
این طرح به نام "نگارخانه ای به وسعت یک شهر" بازتاب خوبی در رسانه های مکتوب و آنلاین ایران نیز داشته است. خبرنگارانی از روزنامه های شرق و سایت خبر آنلاین آن را ستوده اند.
مجتبی موسوی مدیر این طرح با بیان اینکه بیشتر تابلوهای سطح شهر تهران در اجاره شرکت های خصوصی است افزود: این شرکت ها ابتدا با حذف تبلیغات خود از سطح شهر برای 10 روز موافق نبودند؛ اما در نهایت با این طرح فرهنگی موافقت کردند.
وی افزود: ما در انتخاب آثار آزاد بودیم؛ اما یک دستور العمل کلی داشتیم که می خواستیم آثار هنرمندان ایرانی و خارجی هر دو به نمایش درآید. در نهایت 70  درصد تابلوها به آثار هنرمندان ایرانی و بقیه به خارجی ها اختصاص یافت.

 نگارخانه تهران

جمال کامیاب یکی از مقام های شهرداری و از مسئولان این طرح گفته است: متاسفانه مردم ایران به آن اندازه که می خواهیم از موزه ها و موسسات فرهنگی دیدن نمی کنند.
به گزارش گاردین تهران همچنین گنجینه ای مخفی از آثار هنری هنرمندان خارجی نیز دارد. موزه هنرهای معاصر تهران آثار زیادی از هنرمندان مدرن از آثار اصلی "جکسون پولاک"، "فرانسیس بیکن"، "اندی وارهول"، "مارک روتکو"، "مگریت و ادوارد مانچ" در اختیار دارد اما این آثار در زیرزمین موزه هنرهای معاصر از 30 قبل مانده و خاک می خورد.
این نشریه انگلیسی می افزاید: نظارت کنندگان بر آثار هنری در ایران بعضی از این آثار را غیراسلامی و بیش از حد مستهجن دانسته اند به همین دلیل هرگز این آثار را در معرض نمایش عموم نگذاشته اند. بخشی از این آثار تنها یک یا دو بار نمایش داده شده اند.
بعضی از آثار نقاشی وارهول، 'ویکتور واسارلی' و 'ریچارد همیلتون' در اوت 2012 برای اولین بار در تهران به نمایش درآمدند.
گاردین در ادامه نوشت: محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سال های اخیر چشم انداز تهران را با ساخت پل، فضای سبز و تول های فراوان به شدت تغییر داده، در حالیکه بودجه شهر در دوران وی نیز افزایش یافته است. ساخت پل طبیعت نیز که طراح آن معمار زن جوان ایرانی است با تقدیر فراوان رسانه ها و مردم روبرو شده است.
به نوشته این نشریه، نگارخانه های تهران پیش از نمایش آثار هر هنرمندی با دشواری های زیادی مواجه می شوند زیرا باید پیش از نمایش دادن آثار، مجوزهای لازم را دریافت کنند.

تابلوهای بزرگ در سطح شهر تهران به طور معمول برای تبلیغات آخرین محصولات و کالاهای مصرفی روزمره است، یا تصاویر شهدای جنگ هشت ساله با عراق یا گفتاری از شخصیت های مذهبی و شعارهایی مانند مرگ بر آمریکا بر آنها نقش می بندد؛ اما پایتخت ایران یک شبه چهره عوض کرد

خبرگزاری فرانسه : شهر به نمایشگاه هنری روباز تبدیل شده
گزارش خبرگزاری فرانسه: رانندگان و سرنشینان خودروهای گرفتار در ترافیک شدید خیابان های تهران می توانند در تابلوهای ونگوگ،‌ هنری ماتیس و دیگر نقاشان غربی، آسیایی و ایرانی تأمل کنند.
نمایش تابلوهای نقاشی اثر هنرمندان بزرگ جهان و ایران در خیابان های تهران موضوع گزارش جدید خبرگزاری فرانسه است.
ساکنان پایتخت ایران از چند روز قبل و به صورت ناگهانی با نصب و نمایش آثار نقاشی هنرمندان ایرانی و غربی مانند پیکاسو، آنری ماتیس و ون‌گوک به جای تابلوهای تبلیغاتی در خیابان ها روبه رو شده اند. این تابلوها باعث شده تهران به نمایشگاه هنری تبدیل شود و رنج ساکنانش از شدت ترافیک کم شود.
لیلی محمدی دانشجوی 24 ساله در این باره گفت: این اقدام خیلی خوبی است که همه این تابلوهای هنری را به جای تبلیغات تجاری ببینیم.

در حالی که تهران غرق ترافیک شدید و آلودگی است دو عاملی که باعث می شود زندگی ساکنان شهر به شدت سخت شود این آثار هنری ماموریت راحت سازی ساکنان 12  میلیونی پایتخت را برعهده دارند.
رانندگان و سرنشینان خودروهای گرفتار در ترافیک شدید خیابان های تهران می توانند در تابلوهای ونگوگ،‌ هنری ماتیس و دیگر نقاشان غربی، آسیایی و ایرانی تأمل کنند.
در این برنامه، حدود 200 تابلو از نقاشان غربی و آسیایی در کنار 500 تابلو از نقاشان ایرانی، تهران را به چیزی شبیه نمایشگاه هنری بزرگ تبدیل کرده اند. این نمایشگاه 10 روزه است.
همچنین برای جلوگیری از بروز هرگونه بحث و جدلی،‌ برگزار کنندگان این برنامه هیچ تابلویی را از هنرمندان زنده انتخاب نکرده اند.

 نگارخانه تهران

انقلاب اسلامی که در سال 1979 قدرت را در ایران به دست گرفت همه انواع تبلیغات تجاری را به دلیل مبارزه با فرهنگ مادی گرای مصرفی ممنوع کرد اما از دهه 90 میلادی کم کم تبلیغات تجاری بر روی دیوارهای پایتخت و صفحه تلویزیون ظاهر شد.
حامد رضایی از مدیران سازمان زیباسازی پایتخت درباره این برنامه گفت: ریشه این ایده به مجسمه ساز سهیل شاه پور و حدود 10 سال پیش بازمی گردد.
لیلی گلستان که مدیریت یک نمایشگاه هنری در تهران را برعهده دارد از این برنامه استقبال کرد و گفت: این اقدام نشان دهنده یک نگاه فرهنگی ممتاز است.
انتخاب تابلوهای نقاشی برای نمایش در سطح شهر تهران از چند هفته قبل و با توجه به محدودیت هایی، انجام شد.
محسن مسلمی راننده تاکسی هم گفت: همه مسافران خوشحال اند زیرا آنها با نقاشان ایرانی و خارجی آشنا می شوند.
علاوه بر تبلیغات تجاری، دیوارهای تهران مملو از تابلوهای تبلیغاتی رسمی است که شامل یادآوری ارزش های اخلاقی، مبانی دینی و تابلوهایی شامل عبارت هایی در دشمنی با ایالات متحده است.
جمال کامیاب مدیر سازمان زیباسازی تهران نیز گفت: بدون شک، تماشای تابلوهای نقاشی در مکان آرام موثرتر است اما چند درصد مردم می توانند به موزه ها و نمایشگاه های هنری بروند؟ با این ابتکار تلاش کردیم آثار هنری را در دسترس مردم قرار بدهیم.
همزمان مقامات ایرانی وجود هر گونه زمینه سیاسی برای این ابتکار را رد می کنند.
رضایی از مدیران سازمان زیباسازی پایتخت می گوید: از اینکه برخی به این شیوه فکر کنند خیلی تعجب می کنم. هیچ انگیزه سیاسی برای این برنامه نبوده. هر آنچه که هست این است که می خواهیم سطح فرهنگی شهروندان را ارتقا بدهیم.
وی افزود: این برنامه موفقیت بزرگی را ثبت کرد و باعث می شود این اقدام را دو یا سه مرتبه در سال تکرار کنیم.



فرآوری: علی احمدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایرنا/ عصرایران
مطالب مرتبط:
ایران 93 به روایت دیگران