تبیان، دستیار زندگی
در هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال تیم های استقلال و پرسپولیس به مصاف تراکتورسازی و گسترش فولاد تبریز می روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استقلال-تراکتور؛ جدال حیثیتی


در هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال تیم های استقلال و پرسپولیس به مصاف تراکتورسازی و گسترش فولاد تبریز می‌روند.
فردا هشت دیدار لیگ برتر به صورت همزمان برگزار می شود. تراکتورسازی ، نفت و سپاهان برای قهرمانی تلاش می کنند. از سویی دیگر شش تیم برای سقوط نکردن می جنگند.

نگاهی به این مسابقات می‌اندازیم:

پیکان- راه آهن

جدال تیم های قعر جدولی که برای سقوط نکردن می جنگندند بسیار جذاب است.

مسئولان دو باشگاه برای پیروزی در این بازی جوایزی برای بازیکنان‌شان در نظر گرفته‌اند. از نکات جالب این مسابقه رویارویی ضعیف‌ترین خط حمله لیگ یعنی پیکان با ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ است. پیکان از هفته دوازدهم دیگر رنگ برد را ندیده و آخرین پیروزی آنها مقابل تراکتورسازی بود ولی راه آهن هفته گذشته سایپا را شکست داده است. تساوی این دو تیم فقط به سود سایر رقبای انتهای جدول خواهد بود.

استقلال و تراکتور

شاگردان یحیی گل محمدی هنوز برای کسب سهمیه آسیایی می جنگند. آنها تیم بسیار آماده و قوی ای هستند. شاگردان گل‌محمدی اگر مثل همین چند بازی اخیرشان کم اشتباه و با تمرکز بالا در میدان ظاهر شوند یک برد پرگل در انتظار این تیم خواهد بود مگر اینکه ملوان ته جدولی در اصفهان شگفتی خلق کند و بتواند از ذوب آهن امتیاز بگیرد. فیروز کریمی می‌داند اگر در این مسابقه بازنده شود احتمال دارد بقای تیمش به هفته آخر کشیده شود بنابراین ملوان برای گرفتن یک امتیاز به نصف جهان می‌رود. قوی سپید خزر کار دشواری در نصف جهان دارد.

استقلال - تراکتورسازی

استقلال برای اینکه اندک امیدش را برای کسب سهمیه آسیایی حفظ کند باید در این مسابقه پیروز شود. مساوی هم شانس اندک آبی‌پوشان برای آسیایی شدن را به حداقل‌ می‌رساند. بنابراین استقلال در این بازی به دنبال برد است تا بعد از این مسابقه به مصاف پرسپولیس رقیب سنتی خود برود.

مسابقه پیش از دربی ویژگی‌های خاصی دارد. مربیان دوست دارند با برد به استقبال دربی بروند از سویی دیگر بازیکنانی که در خطر محرومیت و دو اخطاره شدن هستند معمولا در این بازی‌ها محتاطانه بازی می‌کنند. استقلال 5 بازیکن دو اخطاره دارد. جاسم کرار، امیرحسین صادقی، خسرو حیدری، امید ابراهیمی و رضا عنایتی یعنی نیمی از استقلال در خطر از دست دادن دربی هستند با این حال آنها اگر به آسیا فکر کنند باید مقابل تراکتورسازی با تمام توان بازی کنند.

تراکتورسازی هم حبیب گردانی را به دلیل محرومیت و فردین عابدینی، شهریار شیروند را به خاطر مصدومیت ندارد. رویارویی آندرانیک تیموریان با استقلال هم از دیگر نکات جالب این بازی است. تیموریان در نیم فصل اول برای استقلال بازی کرد و اکنون با لباس قرمز مقابل این تیم قرار می‌گیرد. تراکتورسازی برای حفظ صدرنشینی و رسیدن به قهرمانی لیگ برتر باید در این بازی پیروز شود و تساوی ممکن است قرمزپوشان تبریزی را از صدر به رده سوم بفرستد. بنابراین هر دو تیم در این مسابقه برد می‌خواهند.

گسترش فولاد - پرسپولیس

این مسابقه برای سرخپوشان در جدول لیگ حساسیتی ندارد و آنها فقط برای دفاع از اعتبار باشگاه خود به فکر برد هستند و دوست دارند با برد به استقبال دربی بروند. این در حالی است که پرسپولیس 5 بازیکن دو اخطاره دارد؛ بابک حاتمی، علی عسکر، سوشا مکانی، محسن بنگر و مهرداد کفشگری 5 بازیکن دو اخطاره پرسپولیس هستند که در صورت دریافت کارت زرد ممکن است دربی را از دست بدهند. بنابراین امکان دارد سرخپوشان هم محتاط‌تر از قبل در تبریز بازی کنند. پرسپولیس در صورت برد در این مسابقه ممکن است یک پله صعود کرده و به رده هشتم برسد.

گسترش فولاد تبریز برای بقا می‌جنگد و آبی پوشان تبریزی تلاش می‌کنند از پرسپولیس امتیاز بگیرند. شاگردان فراز کمالوند در صورت برد در این بازی بقای‌شان در لیگ برتر تضمین خواهد شد ولی مساوی ممکن است آنها را همچنان در خطر سقوط قرار بدهد.

مسئولان دو باشگاه برای پیروزی در این بازی جوایزی برای بازیکنان‌شان در نظر گرفته‌اند. از نکات جالب این مسابقه رویارویی ضعیف‌ترین خط حمله لیگ یعنی پیکان با ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ است. پیکان از هفته دوازدهم دیگر رنگ برد را ندیده و آخرین پیروزی آنها مقابل تراکتورسازی بود ولی راه آهن هفته گذشته سایپا را شکست داده است. تساوی این دو تیم فقط به سود سایر رقبای انتهای جدول خواهد بود

سایپا - استقلال خوزستان

بعد از استعفای مجید جلالی مشخص شد که تیم سایپا خیلی هم بی‌حاشیه نیست با این حال سایپا با جلالی فصل را به پایان می‌رساند و فصل آینده به دنبال سرمربی جدید خواهد بود. نارنجی‌پوشان که شانس کسب سهمیه آسیایی هم ندارند در صورت باخت در این بازی هم فقط ممکن است یک پله سقوط کنند و از رده هفتم به هشتم برسند با این حال باشگاه سایپا بیانیه داد که ما جوانمردانه بازی خواهیم کرد ولی شاید بازیکنان این تیم خیلی انگیزه‌ای برای این مسابقه نداشته باشند. از سویی دیگر استقلال خوزستان برای بقا باید در این بازی پیروز شوند. مساوی فقط شاگردان ویسی را در منطقه خطر و سقوط نگه می‌دارد بنابراین آنها برای بقا می‌جنگند. سایپا روی میزبانی این مسابقه هم خیلی نمی‌تواند حساب کند زیرا مدام با مسئولان استان البرز اختلاف نظر دارند.

فولاد خوزستان - پدیده خراسان

فولاد اگر می‌خواهد فصل آینده هم در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد باید مقابل تیم پرحاشیه و پر از مشکل پدیده پیروز شود. اسکوچیچ قراردادش را برای دو فصل دیگر با فولاد تمدید کرده و انگیزه زیادی دارد که همچنان در کورس کسب سهمیه بماند. پدیده هم ماندنش در لیگ برتر قطعی شده و بازیکنان و کادرفنی تیم فقط نگران مشکلات مالی هستند و خیلی انگیزه‌ای برای این بازی ندارند بنابراین شانس فولاد برای کسب یک برد آسان زیاد است.

نفت تهران - صبای قم

نفتی که در برنامه نود قهرمان لیگ برتر شد اکنون در مکان دوم جدول رده بندی قرار دارد. شاگردان منصوریان تلاش می‌کنند صبای قم را شکست بدهند تا همچنان در کورس قهرمانی باشند و اگر استقلال هم از تراکتورسازی امتیاز بگیرد در آنصورت این تیم صدرنشین خواهد شد. بازیکنان صبا هم انگیزه‌ زیادی برای این مسابقه ندارند و آنها بیشتر به فکر مطالبات پرداخت نشده خود از باشگاه هستند و هرچقدر هم بخواهند در میدان جوانمردانه بازی کنند به اندازه بازیکنان نفت انگیزه نخواهند داشت. نفت شکست سنگینی را در لیگ قهرمانان آسیا متحمل شد اما به مرحله بعد صعود کرد و بعید است آن باخت تاثیری در شرایط تیم نفت داشته باشد جز خستگی.

نفت مسجد سلیمان - سپاهان

این یکی هم جدال یکی از مدعیان قهرمانی با یکی از قعر جدولی است. پیروزی نفت آنها را در لیگ برتر شاید ماندگار کند و پیروزی سپاهان هم ممکن است به قهرمانی آنها در لیگ برتر منجر شود. شاگردان حسین فرکی نمی‌خواهند از کورس قهرمانی عقب بمانند و این بازی هم می‌تواند زیبا و جذاب باشد مسابقه‌ای که هر دو تیم از مساوی متنفرند و یکی برای قهرمانی می‌جنگد و یکی برای بقا.

برنامه هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال

یکشنبه 20 اردیبهشت

18:00-پیکان-راه‌آهن

18:00-ذوب آهن-ملوان

18:00-استقلال-تراکتورسازی

18:00-گسترش فولاد-پرسپولیس

18:00-سایپا-استقلال خوزستان

18:00-فولاد-پدیده

18:00-نفت تهران-صبای قم

18:00-نفت‌ م.سلیمان-سپاهان

بخش ورزشی تبیان


منبع : جام جم ورزشی