تبیان، دستیار زندگی
کشتی آزاد ایران در میدان آسیایی قطر همان گونه که پیش بینی می شد با 4 طلا، دو نقره و یک برنز بر سکوی قهرمانی ایستاد؛ میدانی که آزمونی برای کشتی گیران و پیش درآمدی برای رقابت های جهانی آمریکا بود و نتیجه آن، رضایت نسبی رسول خادم ، رئیس فدراسیون کشتی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حالا نوبت فرنگی‌کاران است


کشتی آزاد ایران در میدان آسیایی قطر همان گونه که پیش‌بینی می‌شد با 4 طلا، دو نقره و یک برنز بر سکوی قهرمانی ایستاد؛ میدانی که آزمونی برای کشتی‌گیران و پیش‌درآمدی برای رقابت‌های جهانی آمریکا بود و نتیجه آن، رضایت نسبی رسول خادم ، رئیس فدراسیون کشتی.

کشتی ایران که در ماه‌های آینده پیکارهای جهانی آمریکا و انتخابی المپیک ریودوژانیرو را در پیش دارد بتدریج برای حضور در این رقابت‌ها، تورنمنت‌ها و میدان‌های مختلف را پشت سر می‌گذارد تا در لاس وگاس بخوبی از عنوان قهرمانی خود در کشتی فرنگی دفاع کند و برای بازپس‌گیری قهرمانی کشتی آزاد نیز سرحال و قبراق باشد.

کشتی فرنگی

در دوحه قطر و در کشتی آزاد رسول خادم تیمی را به پیکارهای قهرمانی آسیا گسیل کرد که در آن هم نفرات با تجربه حضور داشتند و هم جوانان، هرچند تیم ملی ایران مقتدرانه به عنوان قهرمانی دست یافت.

با وجود این دستاورد کادرفنی تیم ملی در اوزان مختلف متفاوت بود و باید دید در پیکارهای کشتی فرنگی که از امروز آغاز می‌شود شاگردان احد پازاج چه نتیجه‌ای کسب می‌کنند.

7 مدال در کارنامه آزادکاران

تیم ایران با 68 امتیاز بالاتر از ژاپن 60 امتیازی و قرقیزستان 54 امتیازی قهرمان شد، اما همان طور که اشاره شد در وزن‌های مختلف کارنامه و عملکرد کشتی‌گیران معنا و مفهوم خاصی برای ناظران و کادرفنی تیم ملی داشت.

57 کیلو؛ همچنان دلخوش به رحیمی ـ تیم ایران در این وزن همچنان دلخوش به حسن رحیمی دارنده طلا و برنز جهان خواهد بود زیرا یونس سرمستی جوان در دوحه نتوانست بخوبی توانمندی خود را نشان دهد و به مدال برنز بسنده کرد.

61 کیلو،احسان‌پور در ابتدای راه ـ بهنام احسان‌پور کشتی‌گیر جوانی که در هفته‌های گذشته در جام جهانی آمریکا در قامت یک پدیده نشان داد در قطر و در فینال به دولت نیازبیکوف از قزاقستان، دارنده مدال برنز جهان 3 بر 3 باخت تا همچنان خود را در ابتدای مسیر ستاره شدن ببیند.

65 کیلو؛ اسماعیل‌پور محک خوبی خورد ـ در حالی که در این وزن سیداحمد محمدی دو سالی است حرف اول را می‌زند در رقابت‌های قطر مسعود اسماعیل‌پور دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان در یک وزن بالاتر حاضر شد و با شکست‌دادن تمامی حریفانش طلای این وزن را به گردن آویخت تا معمای این وزن و 61 کیلو برای کادرفنی پیچیده‌تر شود.

70 کیلو؛ مصدومیت داداش‌پور ،مانع ارزیابی دقیق ـ پس از آن‌که در جام جهانی حسن یزدانی خود را به عنوان یک پدیده مطرح کرد، در دوحه مصدومیت سعید داداش‌پور مانع ارزیابی دقیق او شد. این تنها وزنی بود که تیم ایران بدون مدال ماند.

74 کیلو؛ یار احمدی امیدها را زنده کرد ـ پس از افت محسوس عزت اکبری کادرفنی به دنبال یک کشتی‌گیر قابل اتکای دیگر در این وزن است و به همین دلیل پیمان یاراحمدی جوان را روی تشک فرستاد؛ جایی که حریفانش را یکی پس از دیگری شکست داد و طلایی شد.

86 کیلو؛ علیرضا کریمی و طلایی دیگر ـ این کشتی‌گیر جوان و دارنده طلای جوانان جهان با درخشش خود در قطر و گذشتن از سد تمامی حریفان و کسب مدال طلا نشان داد خیز بلندی برای تصاحب دوبنده تیم ملی برداشته و خیال کادرفنی تیم ملی در این وزن فعلا راحت است.

97کیلو؛ رقیبی برای یزدانی، پشتوانه‌ای برای آینده ـ کادرفنی تیم ملی برای دومین بار محمدحسین محمدیان، دارنده برنز جهان را در یک وزن بالاتر روی تشک فرستاد؛ کشتی‌گیر جوانی که همه حریفانش را مغلوب کرد و طلا گرفت تا نشان دهد رقیبی جدی برای ستاره این وزن تیم ملی یعنی رضا یزدانی محسوب می‌شود و در آینده کشتی ایران از او بیشتر خواهد شنید و همچنان که نام پدرش عسگری محمدیان (دارنده دو نقره المپیک) سال‌ها در آسمان کشتی ایران می‌درخشید.

پس از قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد، رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی، از شاگردانش راضی بود و گفت: این‌که ترکیب تیم جوان بود ، اما در مجموع از عملکرد ملی‌پوشان رضایت نسبی دارم. او افزود: تعدادی از نفرات ما اولین حضور در مسابقات رسمی در رده بزرگسالان را تجربه می‌کردند و در مجموع بعضی نقایص فنی و روحی در بین کشتی‌گیران ملاحظه شد که باید برای رفع آن به صورت جدی کار کنیم

125 کیلو؛ قاسمی نقره گرفت، هادی امیدوار ـ کمیل قاسمی در حالی در میدان آسیایی دوحه به مدال نقره بسنده کرد که رقیب سرسخت و آماده‌ای به نام پرویز هادی را برای تصاحب دوبنده تیم ملی در رقابت‌های جهانی پیش روی خود می‌بیند؛ رقیبی که سال گذشته در انتخابی تیم ملی هم مغلوب او شد و رقابت این دو در انتخابی تیم ملی امسال فوق‌العاده جذاب خواهد بود ،هر چند تزلزل در آسیا فعلا یک امتیاز منفی برای قاسمی ثبت کرده است.

شاگردان پازاج روی تشک می‌روند

اما تیم ملی کشتی فرنگی در حالی امروز کار خود را در این رقابت‌ها آغاز می‌کند که احدپازاج ، سر مربی تیم ملی به شماری از کشتی‌گیران جوان میدان داده است به این امید که بتواند تیمی آماده را ساخته و پرداخته پیکارهای جهانی کند. امروز محسن حاجی‌پور و داوود عابدین‌زاده، دو یار با تجربه تیم در وزن‌های 59 و 85 کیلو و رامین طاهری جوان در 71 کیلو روی تشک می‌روند و فردا محمدعلی گرایی در 66، پیام بویری در 75، یوسف قادریان در 80، مهدی علیاری در 98 و بشیر باباجان‌زاده تنها عضو تیم ملی که مدال جهانی (برنز) را در کارنامه دارد در 130 کیلو ،روی تشک می‌روند.

خادم:جوانان محک خوبی خوردند

پس از قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد، رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی، از شاگردانش راضی بود و گفت: این‌که ترکیب تیم جوان بود ، اما در مجموع از عملکرد ملی‌پوشان رضایت نسبی دارم. او افزود: تعدادی از نفرات ما اولین حضور در مسابقات رسمی در رده بزرگسالان را تجربه می‌کردند و در مجموع بعضی نقایص فنی و روحی در بین کشتی‌گیران ملاحظه شد که باید برای رفع آن به صورت جدی کار کنیم.خادم در ارزیابی سطح مسابقات به ایرنا گفت: حضور برخی کشتی‌گیران از کشورهای قدرتمند آسیایی که رقیبان اصلی ورزشکاران کشورمان در رقابت‌های جهانی و بازی‌های المپیک است فرصت خوبی را به ما داد تا محک و ارزیابی خوبی را از نفرات اعزامی داشته باشیم.

خادم اظهار امیدواری کرد که کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی نیز که با ترکیبی جوان در دوحه حاضر شده است بتواند ارزیابی مثبتی از عملکرد کشتی‌گیران جوان داشته باشند.

بخش ورزشی تبیان

منبع : جام جم ورزشی