تبیان، دستیار زندگی
دکتر سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در دهمین همایش روابط عمومی الکترونیک به ارائه مقاله «حکمرانی دو فضایی فیزیکی-مجازی (الکترونیک) و روابط عمومی پایدار: رویکرد یکپارچه به روابط عمومی هوشمند و روابط عمومی من و ما خواهد پرداخت.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با رویکرد حکمرانی دو فضایی توسط دکتر سعیدرضا عاملی تبیین خواهد شد:

دکترین جدید روابط‌عمومی پایدار در دهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک

دکتر سعیدرضا عاملی

دکتر سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در دهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به ارائه مقاله «حکمرانی دو فضایی فیزیکی-مجازی (الکترونیک) و روابط‌عمومی پایدار: رویکرد یکپارچه به روابط‌عمومی هوشمند و روابط‌عمومی "من" و "ما" خواهد پرداخت.»

در مقدمه دکتر عاملی بر مقاله اصلی با تشریح ویژگی‌های حکمرانی دو فضایی آمده است: حکمرانی دو فضایی منعکس کننده نگاه جدید به نظام حکمرانی در نظام‌های دولت-ملت است که حکمرانی و مدیریت محلی، ملی، منطقه و بین‌المللی را هم در سطح کلان و هم در سطح خرد با بهره‌گیری از اقتضائات و ظرفیت‌های فضای اول (فضای فیزیکی-حضوری) و فضای دوم (فضای مجازی-الکترونیک-غیر حضوری) تغییر می دهد و مسیر و نقشه راه متفاوت برای مدیریت و حکمرانی ملی را فراهم می سازد.

وی در این رویکرد راهبردی ایجاد تعادل بین فضای اول و دوم با رویکرد توسعه پایدار که از یک نگاه یکپارچه و توجه همزمان به نسل امروز و فردا و همچنین توجه سه سطحی به انسان، محیط‌زیست و اقتصاد، مبنای نظر و عمل توسعه و پیشرفت پایدار قرار می‌گیرد را مورد توجه قرار داده و با ارائه مدلی مشخص و علمی به تشریح ویژگی‌های رویکرد یکپارچه به روابط‌عمومی هوشمند و روابط‌عمومی من و ما خواهد پرداخت.

دکتر عاملی تأکید می‌کند: در ساختار حکمرانی دو فضایی، "روابط‌عمومی پایدار"، روابط عمومی‌ای است که بتواند "ارتباطات پایدار"را برای همه ذی‌نفعان اعم از شهروندان امروز و آینده و همچنین سلامت انسان، محیط زیست و کارآمدی و بهره وری مفید و موثر اقتصادی را تأمین کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه با تأکید بر اینکه روابط‌عمومی پایدار به نوعی ناظر بر حوزه های روابط‌عمومی پایدار یعنی اقتصاد پایدار، سیاست پایدار و فرهنگی پایدار نیز می باشد می‌افزاید: به عبارت دیگر روابط‌عمومی پایدار پیوستاری از پایداری در همه حوزه‌های مرتبط با کار و زندگی اعم از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که تأمین کننده پایداری ارتباطات در امور مرتبط با ارتباطات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک سازمان است. با این نگاه ملاحظه می کنید که دامنه کار روابط‌عمومی‌های بسیار گسترده است و قلمرو مرتبط با همه ارتباطات استراتژیک یک سازمان را به خود اختصاص می دهد و به نوعی ایجاد و تداوم ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک سازمان بستگی به "قدرت ارتباطی" و "پایداری ارتباطات" در روابط‌عمومی‌ها دارد.  لذا وظایف روابط‌عمومی در کنار همه دامنه های سه بخشی مهم نظام اجتماعی کارکرد ساختاری پیدا می کند و مفاهیم "روابط‌عمومی سیاسی پایدار"، "روابط‌عمومی اقتصادی پایدار" و "روابط‌عمومی فرهنگی پایدار" را بعنوان وظیفه زیرساختی و محوری روابط‌عمومی‌ها شکل می‌دهد. تحقق این دامنه گسترده در نظام دو فضایی حکمرانی سازمان‌ها، همه عرصه‌های ارتباطی، اطلاعاتی و خدماتی سازمان‌ها را در مسیر توسعه و پیشرفت پایدار قرار می‌دهد و موجب افزایش ضریب نفوذ، کارآمدی و بهره‌وری سازمان‌ها  و پایدار ارتباطات سازمان و توجه به منابع زندگی اعم از منابع انسانی، طبیعت و اقتصاد می‌شود.

دکتر عاملی معتقد است: در نظام حکمرانی دو فضایی، روابط‌عمومی پایدار  در پنج سطح ایفاء نقش می‌کند. در دهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک دکتر عاملی به تشریح این نقش‌ها خواهد پرداخت.

در مقاله‌ای که ایشان ارائه خواهد کرد ضمن توجه یکپارچه به همه متغیرهای مرتبط با حکمرانی دو فضایی پایدار و روابط‌عمومی دو فضایی پایدار، تلاش خواهد "روابط‌عمومی هوشمند" بعنوان عرصه نظامند شده اتوماتیک روابط‌عمومی و همچنین روابط‌عمومی برای من (افراد) و  (ما) نگاه به جماعت ذی‌نفعان و ایجاد هویت جمعی سازمانی مورد توجه قرار گیرد.

در این مقاله تلاش خواهد شد با رویکرد حکمرانی دو فضایی ابعاد مختلف  دکترین جدید روابط‌عمومی پایدار که تأمین کننده ارتباطات پایدار و سالم هم در فضای فیزیکی و هم در فضای مجازی  است، تبیین شود و تصویری کلان همراه با ارائه جزئیاتی از مولفه‌ها و شاخص‌های مربوطه ارائه شود.

گفتنی است دهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک همزمان با 27 اردیبهشت‌ماه 94 و در اولین روز از هفته روابط‌عمومی در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

تنظیم: هومن بهلولی