تبیان، دستیار زندگی
اثر گناه فقط در خود انسان ظاهر نمی شود، گناه انسانی در محیطش هم اثر دارد، گناه انسان در فرزندانش اثر دارد، گناه انسانی در فرشته ها اثر دارد، گناه انسانی در زراعت اثر دارد، گناه انسانی در جوّ اثر دارد. انسان گناه می کند و خیال می کند در جای خلوتی گناه کر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر عمیق گناه بر چرخه هستی!!

گناه


هر عملی عكس العملی دارد و هر دمی بازدمی ! نمی شود شخصی لیوان پرآب را كج كند و آب نریزد!  آتش می سوزاند ، سیل ویران می كند ، باران سیراب می كند ، آفتاب می خشكاند ....و همه اینها به دلیل تأثیر سبب در مسبب و علت در معلول است.


اگر كسی از ارتكاب گناهی كه كرده ناراحت شود، تاثیر گناه باز هم سر جای خودش هست ، بله ممكن است در اثر پشیمانی از ارتكاب آن و توبه كردن، عقوبت اخروی و یا (حتی) دنیایی آن (إن شاء الله ) برداشته شود! ولی اثر وضعی گناه سرجایش باقی است ! مثلا سنگ بزرگی كه به شیشه اتاق اصابت می كند، هر چند پرتاب كننده بلافاصله بعد از پرتاب، پشیمان شود و یا ناراحت شود و از صاحبخانه عذرخواهی هم بكند ولی باز هم شیشه می شكند ، حتی اگر صاحبخانه ببخشد و از او غرامت هم نگیرد! ولی اثر وضعی این شكسته شدن ،مانند ورود سرما به داخل اتاق طبیعی است، یک قانون دقیق است.

اینكه هر گناهی اثر وضعی مخصوصی دارد صحیح است و طوفان و سیلی كه از بلاهای طبیعی است .حضرت امام سجاد علیه السلام در دلیل آن چنین می فرمایند: برخی از مصادیق گناهانی كه موجب نزول بلا می شود عبارتند از: یاری نكردن كسی كه دادرس می طلبد، كمک نكردن مظلوم و امر به معروف و نهی از منكر را ضایع نمودن(ترک كردن امر به معروف و نهی از منكر).»

خداوند متعال در قرآن می فرماید : «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ اَیْدِی النّاس(روم، 41)»(فساد گناهان مردم در صحراها و دریاها ظهور پیدا می کند.)

در زندگی روزمرّه هر عملی که انجام بدهیم (چه خیر و چه شر) بازتاب آن به خودمان بر می‌گردد. در این مورد خداوند متعال در کلام شریف خویش این چنین می‌فرماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها؛ اگر نیكى كنید، به خودتان نیكى می‌کنید و اگر بدى كنید باز هم به خود می‌کنید».[اسراء/7]

خداوند کریم در آیه 29 سوره شوری می فرماید: «وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَیَعْفُو عَن كَثِیرٍ»؛‌ و هر گرفتاری که به شما رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند.

حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «خیر آیه فی کتاب الله هذه الآیه»؛ بهترین آیه در قرآن همین آیه است. سپس فرمودند: «یا علی! ما من خدش عود و لانکبه قدم الا بذنب» ای علی! هر خراشی که از چوبی به انسان می رسد و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است که از او سرزده است.(اصول کافی، ج 2، ص 269)

این جهان کوه است و فعل ما ندا               سوی ما آید نداها را صدا  

امام سجاد علیه السلام می فرمایند: برخی از مصادیق گناهانی كه موجب نزول بلا می شود عبارتند از: یاری نكردن كسی كه دادرس می طلبد، كمک نكردن مظلوم و امر به معروف و نهی از منكر را ضایع نمودن(ترک كردن امر به معروف و نهی از منكر) »

آثار گناهان در پدیدهاى طبیعى

از استاد پرسیدم: آیا گناهان در موجودات نیز اثر مى گذارند؟ براى نمونه خسوف و كسوف نیز مربوط به اعمال بندگان است؟  فرمودند: هر پَر كاهى كه در ته چاهى حركت مى كند، موج بر مى دارد و تا به آسمانها اثر دارد. خداوند متعال مى فرماید:  «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ »  ( اعراف،96) ؛ و اگر مردم آبادی ها ایمان آورده و به تقوا گرایند، قطعا بركاتى از آسمان و زمین بر ایشان مى گشاییم.

از این آیه ى شریفه استفاده مى شود كه تقوا در جلب خیرات و نزول بركات، و گناهان در رفع و منع آنها اثر دارند، بنابر این در كسوف خورشید و خسوف ماه نیز كه از جمله خیرات و بركات هستند، اثر دارند. علماى نجوم نوشته اند: خسوف تا سه ماه در موجودات از قبیل نباتات و حیوانات اثر بد مى گذارد و به حال آنها ضرر دارد، چه رسد به گرفتگى خورشید با آن فوایدى كه نور خورشید براى موجودات دارد. ( در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رخشاد )

آثار گناه

گناه یعنی یک عمل شیطانی و تبعیت از شیطان. مومن اهل گناه نیست و چون گناه كند، فورا متذكر می شود و توبه می كند. خطر بزرگ گناه این است كه اگر انسان حواسش جمع نباشد، و زود توبه نكند، كم كم او را از گردونه مومنین خارج و به جرگه اهل ولایت شیطان داخل می كند. ما دو نوع ولایت داریم. ولایت خداوند و انبیا و اولیا و ولایت شیطان.

مومن تحت ولایت خداوند زندگی می كند و سعادت و كمال او در دنیا و آخرت از این طریق تامین می گردد. گناه در این زمینه یک عمل شیطانی است و خطرش این است كه انسان را از تحت ولایت خدا خارج و به كسانی پیوند می دهد كه تحت ولایت شیطان زندگی می كنند. و خوب عاقبت این گروه هم روشن است كه اهل شقاوت و عذاب خواهند بود.

با بررسى روایات بدست مى آید كه گناهان مختلف، داراى آثار روحی و روانی گوناگون است از جمله: قساوت قلب امام علی علیه السلام فرمود:«ما جَفَّت الدّموعُ الاّ لِقَسوة القُلوب و ما قَست القُلوب الاّ لِكَثرة الذّنوب،اشك چشم ها نخشكد مگر به خاطر قساوت و سختى دل ها و دل ها سخت نشود مگر بخاطر گناهان بسیار» (كافی ، ج 2 ، ص 271).

تقوا در جلب خیرات و نزول بركات، و گناهان در رفع و منع آنها اثر دارند، بنابر این در كسوف خورشید و خسوف ماه نیز كه از جمله خیرات و بركات هستند، اثر دارند

عدم استجابت دعا 

امام باقر علیه السلام فرمودند: «همانا بنده از خدا حاجتى مى خواهد، اقتضا دارد كه زود یا دیر برآورده شود، سپس آن بنده گناهى انجام مى دهد خداوند به فرشته مى فرماید: حاجت او را روا مكن و او را محروم ساز زیرا در معرض خشم من درآمد و سزاوار محرومیت شد.» (كافی ، ج 2 ، ص 271)

الحاد و انكار

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن گفتارى فرمودند:«فاِنّ المَعاصى تَستَولى الضَّلال على صاحِبها حتّى تُوقِعُه رَدّ ولایة وصىِّ رسول اللّه و دفع نبوة نبى اللّه و لا تزال بذلك حتّى توقعه فى ردّ توحید اللّه و الالحاد فى دین اللّه، همانا گناهان گمراهى را بر گناهكار مسلط مى نماید تا آنجا كه او را به رد ولایت و امامت وصى رسول خدا و انكار نبوت پیامبر و به همین منوال انكار یكتایى خدا و الحاد و كفر در دین خدا، آلوده مى گرداند» (بحار ، ج 73 ، ص 360).

نتیجه

هدف نهایی ای كه دین برای انسان تعریف می كند، قرب الی الله است و گناه دقیقا باعث دوری از این هدف می شود و انسان را به كلی از مسیر سعادت و كمال خود كه همان صراط مستقیم الهی و راه خدا است، باز می دارد. چه اثری مهمتر از اینكه گناه باعث نقض غرض می شود؛ یعنی غرض انسان در زندگی خود، نزدیک شدن به خدا است و گناه به عكس این هدف انسان را از خداوند دور می كند. این مهمترین اثر منفی و تخریبی گناه است.

فرآوری: محمدی                 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت پرسمان

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

کتاب  در محضر علامه طباطبایی

کتاب ره توشه راهیان نور

مطالب مرتبط:

گناهان با ما چه می کنند؟!

نسخه‌ای برای رفع گرفتاری‌ها!

آیا می شود گاهی بنا به مصلحت دروغ گفت؟

آثار گریه بر گناهان!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.