تبیان، دستیار زندگی
رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگسرای کتاب از اجرای برنامه زنده کتابخوانی با حضور هنرمندان و سینماگران کشور در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در این فرهنگسرا خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندان سینما برای مردم کتابخ می خوانند

رئیس شورای سیاستگذاری فرهنگسرای کتاب از اجرای برنامه زنده کتابخوانی با حضور هنرمندان و سینماگران کشور در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در این فرهنگسرا خبر داد.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
فرهنگسرای کتاب


نشست خبری تشریح برنامه‌های فرهنگسرای کتاب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در ایام بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور سید مجید حسینی، رئیس شورای سیاستگذاری این فرهنگسرا و آقای طراحی، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان و رئیس فرهنگسرای کتاب برگزار شد.
در این نشست خبری حسینی با اشاره به سیاست‌های جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه کتاب، اظهار داشت: سیاستگذاری در حوزه کتاب در کل کشور و شهرداری تهران دچار آسیب‌هایی است که فکر می‌کنیم باید اصلاح شود. مهم‌ترین مشکلات در این زمینه این است که حمایت ما تنها از تولید، شمارگان و تعدد ناشران در سال‌های گذشته بوده است؛ در حالی که آمار به ما می‌گوید حتی با وجود این سیاست‌ها، ما با افت تیراژ روبرو بوده‌ایم و این کار را به جایی رسانده است که امروزه معادل شمارگان کتاب در کشور با محاسبه کتاب‌های کمک آموزشی نزدیک به سه هزار نسخه است و بدون محاسبه این کتاب‌ها، این معدل به ۷۰۰ جلد می‌رسد که اسفناک است.
وی افزود: ما امروزه با ۱۰ هزار ناشر در کشور روبرو هستیم که سه برابر تعداد کتابفروش‌ها است؛ این مساله خنده‌دار است؛ معنایش آن است که ما شیپور را برعکس می‌زنیم و اگر ادامه پیدا کند، شکی نداشته باشید که حوزه نشر در کشور از بین می‌رود.
مدیرعامل موسسه نشر شهر با تاکید بر اینکه باید سیاست‌های نشر در کشور از سمت حمایت از تولید به سمت حمایت از مصرف تغییر جهت پیدا کند، گفت: اگر مردم بیشتر کتاب بخرند، انگیزه‌ای برای تولید بیشتر وجود خواهد داشت. ما از ابتدای انقلاب تاکنون ۴۶ میلیارد جلد کتاب تولید کرده‌ایم. تنها در شهرداری تهران هشت میلیون جلد کتاب به مدارس هدیه داده شده است که بر اساس این آمار باید هر دانش‌آموز به صورت سرانه هشت جلد کتاب داشته باشد؛ اما این سرانه الان نزدیک به عدد شش جلد است که به همراه آن باید کتاب‌هایی که آموزش و پرورش به دانش‌آموزان می‌دهد را باید در نظر بگیریم. نتیجه این حرف این است که ما تنها تولید کرده‌ایم برای فرستادن به انبار.
حسینی افزود: اگر مجموع سیاست‌های نشر ابتدا به سمت افزایش مصرف و سپس ترویج و در نهایت تشویق به تولید منجر شود، می‌توان امید داشت که اتفاقات قابل توجهی در زمینه مطالعه در کشور اتفاق می‌افتد. در حال حاضر توزیع کتاب در کشور ما بدترین وضع را دارد. به عنوان مثال در شهر تهران مناطقی با بالای یک میلیون نفر جمعیت نیز داریم که حتی یک کتابفروشی نیز در آنها وجود ندارد؛ علتش این است که سیاست ما به جای ترویج و مصرف کتاب، به تولید کتاب بوده است. ما در سازمان فرهنگی هنری سعی داریم تا این سیاست را تغییر دهیم و مطمئن هستیم که اگر این چرخه اصلاح شود، می‌توانیم به وضعیت تولید امیدوار باشیم.
وی همچنین برنامه‌های فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال را نیز در همین راستا تعریف شده دانست و گفت: سیاست کلی ما بر شعار «آسمان آبی، زمین پاک» و موضوعات زیست محیطی در نمایشگاه استوار است و برای همین مساله روزانه چندین برنامه محیطی به منظور تشویق مردم برای مسابقه کتاب اجرا خواهیم کرد.
در ادامه این نشست خبری راحتی، رئیس فرهنگسرای کتاب نیز در تشریح برنامه‌های فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه، اظهار داشت: در موضوع کتابخوانی هنرمندان برای مردم روزانه دو نوبت برنامه اجرا می‌شود و هنرمندانی چون کامبیز درم‌بخش، شیوا ارسطویی، بلقیس سلیمانی، مرضیه برومند، حسین محب اهری، رامبد جوان، خسرو سینایی، هوشنگ مرادی کرمانی، نیکی کریمی، داریوش مهرجویی، ابوالحسن داوودی، قطب‌الدین صادقی، اصغر همت، اکبر عالمی، ایرج راد، مانی رهنما، بهرام شاه‌ محمدلو و مهدی قبرایی با حضور در سن تعبیه شده در فرهنگسرا، برای مردم به کتابخوانی خواهند پرداخت. همچنین در بخش دیگری روزانه محافل ادبی با موضوع شعر اعم از طنز و آیینی با حضور شاعرانی چون سعید بیابانکی، علیرضا قزوه، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی، ساعد باقری، ناصر فیض و ... اجرا خواهد شد.
وی در پایان برگزاری برنامه منقبت‌خوانی در مدح امام علی (ع) و نیز حضور اساتید قصه‌گویی از جمله مصطفی رحماندوست، اسدالله شعبانی و جعفر ابراهیمی و نیز نمایش آثار هنری تولید شده با موضوع کتاب را نیز از برنامه‌های این فرهنگسرا در ایام نمایشگاه کتاب عنوان کرد.


منبع:خبرگزاری مهر