تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش وپرورش یک بار دیگر تأکید کرد که با اجرای طرح رتبه بندی معلمان وضعیت آن ها بهتر خواهد شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابهام‌زدایی وزیر از طرح رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش یک‌بار دیگر تأکید کرد که با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان وضعیت آن ها بهتر خواهد شد.

معلم

علی‌اصغر فانی كه در چند روز اخیر بارها سعی كرده فرهنگیان را متقاعد كند این طرح به‌مراتب بهتر از طرحی است كه در دولت دهم وجود داشت ولی اجرا نشد، در یك برنامه تلویزیونی گفت: بسیاری از انتقادهایی كه نسبت به طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شود متأثر از كتابچه‌ای است كه در این زمینه در دولت قبل منتشر شد. رتبه‌بندی كنونی هیچ ارتباطی با این كتابچه ندارد بلكه شاخص‌های كنونی رتبه‌بندی معلمان باید منبعث از وظیفه معلمی در آموزش و پرورش باشد نه وظیفه استادان دانشگاه مانند داشتن مقاله ISI

وزیر آموزش‌وپرورش روز گذشته هم در مراسم «سپاس معلم» درباره تفاوت‌های طرح رتبه‌بندی مصوب با طرح قبلی اعلام كرد كه طبق قانون مدیریت خدمات كشوری در طرح جدید رتبه‌بندی میزان فوق‌العاده شغل معلمان بیشتر از طرح قبلی است و مصوبه دولت را نیز دارد.به هر حال طرح رتبه‌بندی معلمان با اما و اگرهایی روبه‌روست، دولتمردان معتقدند اجرای این طرح از نیمه دوم امسال رضایت معلمان را به‌دنبال خواهد داشت، ولی بسیاری از معلمان چنین اعتقادی ندارند و می‌گویند رتبه‌بندی معلمان تأثیری در وضعیت‌شان نخواهد داشت. چالش دیگری كه در این‌باره وجود دارد اینكه برخی نمایندگان مجلس و كارشناسان می‌گویند طرح رتبه‌بندی معلمان باید در مجلس مطرح، بررسی و تصویب شود، البته دولتمردان چنین اعتقادی ندارند. وزیر آموزش و پرورش در این‌باره تاكید كرد كه با توجه به ظرفیت موجود در قانون مدیریت خدمات كشوری نیازی به قانون مجلس نیست. وی درباره فرهنگیانی كه امسال و پیش از اجرای طرح رتبه‌بندی بازنشسته می‌شوند و نمی‌دانند این طرح شامل آن ها می‌شود یا خیر، نیز گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم كه این‌ افراد چگونه می‌توانند مشمول رتبه‌بندی شوند.

انتقال نیروهای مازاد

انجمن اولیا و مربیان چگونه باید باشد؟

وزیر آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به اینكه چرا نظام هماهنگ پرداخت در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود، اعلام كرد: نظام هماهنگ پرداخت معنا ندارد. قبلا این قانون وجود داشت كه اكنون قانون مدیریت خدمات كشوری جایگزین آن شده و با توجه به این كه آموزش و پرورش یك دستگاه دولتی است، تابع قانون مدیریت خدمات كشوری است. وی درباره نحوه انتقال نیروهای مازاد آموزش و پرورش به سایر دستگاه‌ها براساس بخشنامه اخیر دولت نیز توضیح داد: «براساس مصوبه شورای‌عالی اداری، به‌طور كلی هر دستگاهی اگر نیروی مازاد داشته باشد كه این نیرو مورد نیاز سایر دستگاه‌ها بوده و خود شخص هم تمایل داشته باشد، می‌تواند به دستگاه دیگر منتقل شود كه مختص آموزش و پرورش نیست.» مسئولان آموزش و پرورش در عین حال‌كه از كمبود معلم سخن می‌گویند از وجود ده‌ها هزار نیروی مازاد نیز خبر می‌دهند، البته مسئولان سابق این دستگاه معتقدند نیروی مازاد وجود ندارد؛ هر از گاهی نیز آمارهای مختلف از میزان نیرو‌های مازاد و نیازمندی‌های آموزش و پرورش منتشر می‌شود. برای مثال تعداد نیروهای مازاد از 40هزار تا 200هزار نفر متغیر اعلام شده‌است. در یك نمونه سال گذشته غلامرضا عبدالوند، مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور كه عضو شورای‌عالی آموزش و پرورش نیز هست اعلام كرد كه معلوم نیست200هزار نیروی مازاد آموزش و پرورش كجا سرگرم هستند؟در این شرایط باید منتظر تصمیم‌های جدید آموزش و پرورش برای معلمان ماند و دید سرانجام این طرح تازه چه می‌شود.

آزمون استخدامی در مرداد

ثبت نام آزمون تكمیل ظرفیت پایه های میانی دبیرستانهای نمونه دولتی استان خوزستان شروع شد.

وزیر آموزش و پرورش: به استناد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌توانیم 5هزار نیرو از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها جذب كنیم و دستورالعمل آن اواسط خرداد‌ماه صادر می‌شود و آزمون استخدامی نیز در مرداد‌ماه برگزار خواهد شد. در مورد بیمه طلایی نیز در حال حاضر 4 بسته به‌منظور نظرخواهی از فرهنگیان به استان‌ها ابلاغ شده و آن ها باید یكی از بسته‌ها را انتخاب كنند كه نیمی از هزینه آن را دولت و نیمی دیگر را خود فرهنگیان پرداخت می‌كنند.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: همشهری آنلاین