تبیان، دستیار زندگی
گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی محقق ایرانی «امید گودرزی» موفق به کشف جهش ژنی جدیدی شده اند که می تواند راه حل جدیدی برای درمان بیماران مبتلا باشد. این یافته ها می تواند به ارائه درمان های دارویی جدید برای مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ژن  پیشگیری از دیابت کشف شد!


گروهی از محققان بین المللی به سرپرستی محقق ایرانی «امید گودرزی» موفق به کشف جهش ژنی جدیدی شده اند که می تواند راه حل جدیدی برای درمان بیماران مبتلا باشد.


این یافته‌ها می‌تواند به ارائه درمان‌های دارویی جدید برای مبتلایان به دیابت نوع 2 کمک کند. این بیماران هم‌اکنون به انسولین و داروهای خوراکی برای مدیریت‌کردن شرایطشان متکی‌اند و هنوز درمانی برای بیماری آن‌ها ارائه نشده است.

دیابت

گروهی از محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai لس‌ آنجلس جهش ژنی جدیدی را کشف کرده اند که می تواند از ابتلا به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و باعث نجات جان میلیون ها انسانی شود که مبتلا به دیابت نوع دو هستند. دیابت نوع 2 بر تولید انسولین بدن و توانایی آن برای کنترل متابولیزم بدن اثر می‌گذارد. ناکامی بدن برای مدیریت‌کردن قند خون می‌تواند منجر به بروز حملات قلبی و مشکلات سلامتی جدی از قبیل بیماری کلیوی، نابینایی و عفونت‌هایی شود که این عفونت‌ها ممکن است به قطع عضو بینجامند.
اما اکنون تیمی از محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai به سرپرستی دکتر «امید گودرزی» موفق به کشف جهش ژنی شده اند که می تواند از ابتلای افراد به دیابت نوع ۲ جلوگیری کرده و راه حل جدیدی را برای ارائه درمان های دارویی پیش روی محققان قرار دهد.
دکتر گودرزی در این رابطه می گوید: « ما در این تحقیقات موفق به کشف و ابداع درمان های فردی و جلوگیری از ابتلا به این بیماری شده ایم که می تواند در شناسایی ژن هایی که بر ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند، تاثیر گذار باشد. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان به داروهای جدیدی برای درمان دیابت دست پیدا کرد.»
وی در ادامه افزود : « دیابت نوع ۲ بر تولید انسولین و همینطور تنظیم قند خون تاثیر می گذارد. عدم کنترل قند خون می تواند با کاهش انسولین بروز کرده که بر عملکرد بدن تاثیر داشته و با عوارض متفاوتی مانند حملات قلبی، بیماری های کلیوی، نابینایی، عفونت و در موارد حاد حتی تا قطع عضو نیز پیش می رود.
در این مطالعه، تیمی از محققان امریکایی، آسیایی و اروپایی به رهبری امید گودرزی، ژن‌های 81 هزار نفر را بررسی کردند که مبتلا به دیابت نوع 2 نبودند. آن‌ها سپس اطلاعات ژنتیکی بدست‌آمده را با اطلاعات 16 هزار فرد مبتلا به دیابت مقایسه کردند. دانشمندان دریافتند نوعی جهش ژنتیکی در ژن خاصی به نام GLP1R خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 14 درصد کاهش می‌دهد.

دکتر گودرزی در این رابطه می گوید: « ما در این تحقیقات موفق به کشف و ابداع درمان های فردی و جلوگیری از ابتلا به این بیماری شده ایم که می تواند در شناسایی ژن هایی که بر ابتلا به بیماری دیابت نقش دارند، تاثیر گذار باشد. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان به داروهای جدیدی برای درمان دیابت دست پیدا کرد.»

محققان معتقدند، شناسایی این جهش در چنین گروه بزرگی از افراد مورد مطالعه می تواند یک کشف بسیار مهم در زمینه درمان دیابت محسوب شود.
جهش ژنی شناسایی‌شده در چنین گروه بزرگی از سوژه‌ها موفقیتی حیاتی در حوزه تحقیقات دیابت به شمار می‌آید و تیم علمی‌ حاضر، هم‌اکنون به درک بهتری برای چگونگی محافظت این جهش ژنی از بدن در مقابل ابتلا به دیابت نیاز دارد.
با این حال، گودرزی عنوان کرد: این جهش ژنی جدید شاید مانع از ابتلای افراد به دیابت شود اما بر خطر چاق‌شدن فرد یا شاخص جرم بدن وی اثر نمی‌گذارد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Communications ارائه شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع : مهر و ایسنا