تبیان، دستیار زندگی
توسعه شبکه های اجتماعی مجازی در اینترنت بیش از پیش موجب کمرنگ شدن مرزهای زندگی خصوصی افراد شده و به این ترتیب، دفاع قانونی از حریم خصوصی افراد را نیز دشوارتر کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقض حریم خصوصی در تانگو


توسعه شبکه های اجتماعی مجازی در اینترنت بیش از پیش موجب کمرنگ شدن مرزهای زندگی خصوصی افراد شده و به این ترتیب، دفاع قانونی از حریم خصوصی افراد را نیز دشوارتر کرده است.

تانگو

اینترنت با پایان بخشیدن به انحصار رسانه ای این امكان را به وجود آورده كه افراد در تعاملی دوسویه به گسترش افكار بپردازند. این در شرایطی است كه با توجه به تغییرات بسیار، امكان تفكیك حوزه خصوصی و عمومی در اینترنت وجود ندارد. شبكه جهانی اطلاعات و ارتباطات ضمن آنكه موجب بروز تحول بزرگی در برقراری ارتباط بین انسان ها شده، در بسیاری موارد نیز اسباب نقض حقوق افراد را در گستره ای وسیع فراهم كرده است.
در همین رابطه اطلاعاتی كه می تواند محرمانه یا شخصی تلقی شود و امكان افشای آن از طریق اینترنت وجود دارد، تمامی علائم تجاری، روابط خصوصی، امور مذهبی یا سیاسی، اطلاعات پزشكی و اطلاعات مالی یا امنیتی را در بر می گیرد. این اطلاعات كه به دلایل مختلف و برای سهولت دسترسی به آنها و یا انتقال به دیگر مراكز روی شبكه های رایانه ای حفظ می شوند، می توانند به راحتی در اختیار افراد سودجو قرار گیرند و با افشای آن ضررهای هنگفتی به منافع افراد وارد آید. اگرچه برخی از كشورها با وضع قوانین و مقررات مربوط به حمایت از داده ها گام های مثبتی را برای حفظ آبرو و حریم خصوصی اشخاص برداشته اند، اما این گونه اقدامات نمی تواند در حفظ حرمت انسان ها به طور كامل موثر واقع شود، چون گستره این قبیل قوانین شامل تمام زوایای پیدا و پنهان زندگی خصوصی نمی شود و دیگر اینكه موضوع احترام به حریم خصوصی انسان ها به عنوان یك اصل تضمین شده در حقوق بین الملل و یا حقوق داخلی كشورها هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نكرده است، الزامی كه به موجب آن می توان لزوم رعایت حق حریم خصوصی را فراگیر و همگانی پنداشت.
در این خصوص و در زمینه حق حریم خصوصی و نقض آن از سوی پایگاه های اطلاع رسانی دو عنصر اصلی و اساسی مطرح است. دو عنصری كه هرگز نباید با استناد به آن آزادی اطلاع رسانی و استقلال رسانه ها را محدود كرد.
در واقع هر چند كه گسترش وسایل ارتباط جمعی و ابزارهای اطلاع رسانی در سال های اخیر به اوج شكوفایی خود رسیده و تحولاتی شگرف را در روابط انسان ها با یكدیگر موجب شده، ولی شكی نیست كه این تحولات در امر اطلاعات، تحولات در دیگر امور زندگی را نیز درپی داشته و آثار و نتایج گاه متضاد را به همراه داشته است، به نظر می رسد در كنار محاسن ناشی از تحول جامعه اطلاعاتی و اطلاع رسانی و دگرگونی چشمگیر در عرصه ارتباطات معایب چندی نیز نهفته است كه می تواند در صورت نادیده گرفته شدن، زیان های جبران ناپذیری را بر جامعه وارد آورد.

موضوع احترام به حریم خصوصی انسان ها به عنوان یك اصل تضمین شده در حقوق بین الملل و یا حقوق داخلی كشورها هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نكرده است، الزامی كه به موجب آن می توان لزوم رعایت حق حریم خصوصی را فراگیر و همگانی پنداشت

تخلفات و جرایم رایانه ای از جمله این نقاط منفی ابزارهای نوین اطلاع رسانی است كه به رغم وضع مقررات و قوانین متعدد برای جلوگیری از وقوع آنها در كشورهای مختلف هنوز موفقیت چندانی حاصل نشده است.
در این میان نقض حقوق بشر از طریق اینترنت شاید موضوعی باشد كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. در كنار گسترش و تعمیق برخی از مقولات حقوق بشر مانند آزادی بیان یا آزادی اطلاع رسانی، ابعاد دیگری از آن مانند حق حریم خصوصی در معرض تجاوز قرار گرفته و بیم آن می رود كه در صورت فقدان راهكارهای مناسب ملی و بین المللی مسائل خصوصی افراد زیر سلطه ناروای نامحرمان قرار گیرد و در نتیجه زندگی خصوصی انسان ها را دستخوش مشكلات و دگرگونی های ناخوشایند كند.
باید اذعان كرد، گرچه كشورهای مختلف اقدام به اتخاذ راه حل هایی پراكنده در این خصوص كرده اند، اما این راه حل ها فاقد ضمانت های اجرایی لازم است و ناكارآمدی خود را به اثبات رسانده ، چون تاكنون مفهوم واحدی از حق حریم خصوصی و نقض آن در جهان به دست نیامده كه این امر خود موجب فقدان اقدامات قانونی می شود، و دیگر اینكه به دلیل وسعت قلمرو شبكه های اطلاع رسانی امكان جلوگیری از نقض این حقوق بدون وجود یك راهكار بین المللی و همه جانبه كه تضمین كننده آزادی بیان و اطلاعات نیز باشد وجود ندارد. به عبارت دیگر تا زمانی كه به مفهوم واحدی از حریم خصوصی و نقض آن به نقطه اشتراك نرسیم و متعاقب آن تا هنگامی كه بر این مبنا به اتخاذ تصمیمات مشتركی دست نزنیم، امكان حصول یك راه حل عملی وجود ندارد.
به طور مثال Tango  یکی از پرحاشیه‌ترین اپلیکیشن‌های پیام ‌رسان است که از همان بدو ورود، مشکلات فراوانی در زمینه‌ی حریم خصوصی آن مطرح می‌ شد و همچنان هم ادامه دارد:

تانگو

باگ امنیتی جدید تانگو حریم خصوصی افراد را نقض می کند
همانطور که گفته شد Tango از ابتدای فعالیت خود تا به امروز با حاشیه‌های مختلفی رو به رو بوده است. برای مثال در ابتدای فعالیت این اپلیکیشن، اگر اکانت شما در حالت خصوصی قرار نداشت، تمام افراد به راحتی می‌توانستند به لیست دوستان شما و شماره‌ی تلفن آن‌ها دسترسی داشته باشند، که عجیب و غیر منطقی به نظر می‌رسید و انتقاد به این موضوع به قدری زیاد بود که تانگو در نسخه‌های بعدی به رفع آن پرداخت. به تازگی نیز بر اساس گزارشات، باگی جدید در آن پیدا شده که به شما امکان دسترسی به بخشی از لیست دوستان افراد مختلف را می‌دهد. عملکرد این باگ امنیتی به این صورت است که شما می‌توانید با ورود به بخش تنظیمات اکانت، و کلیک روی ویرایش شماره تلفن ثبت شده در اکانت، آن را به شماره‌ی شخص دیگری (که در تانگو عضو است) تغییر دهید و این امر بدون ارسال هیچگونه کد فعالسازی انجام می‌پذیرد. حال اگر از اکانت خود را لاگ‌اوت کنید و با شماره تلفن جدید وارد اکانت شوید، مشاهده می‌کنید که در لیست گفتگوهایتان، چندین مخاطب جدید ظاهر شده‌ که این مخاطبان مربوط به اکانتی هستند که شماره‌ی آن را وارد کرده‌اید. در واقع اگر شخصی این امر را با شماره تلفن شما انجام دهد، به همین آسانی به چندین نفر از دوستان تانگوی شما دسترسی خواهد داشت.
با انجام اینکار، شخصی که شماره‌ی شما را در اکانت خود ثبت کرده باشد در بخش لیست دوستان و NewsFeed  خود هیچ تغییری مشاهده نخواهد کرد و اطالاعات قابل مشاهده همچنان مربوط به اکانت خود آن شخص است اما اگر به فردی پیام دهد، طرف مقابل، عکس پروفایل و نام شخصی که صاحب شماره‌ی جدید است را مشاهده می‌کند. به غیر از این موضوع که به صورت اتفاقی صورت می‌گیرد، تنها تغییر انجام شده همان ظاهر شدن چند شخص جدید به لیست چت‌ها است (البته بدون وجود متن داخل گفتگو). این باگ نرم‌افزاری در تانگو وجود دارد و تانگو در قبال شماره‌ای که برای بار اول تغییر می‌دهید هیچگونه درخواستی برای تایید آن نمی‌کند. ناگفته نماند که این موضوع تنها در تغییر اول رخ می‌دهد و بعد از آن اگر دوباره قصد تغییر شماره تلفن را داشته باشید با درخواست تایید شماره مواجه خواهید شد. متاسفانه راه حل مشخصی برای رفع این مشکل وجود ندارد و تنها شاید خصوصی کردن اکانت از این امر جلوگیری کند با اینحال اگر به امنیت اکانت و اطلاعات خود اهمیت می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم که فعلا برای مدتی استفاده از تانگو را متوقف کنید و اکانت خود را غیرفعال یا حذف کنید.


فرآوری: علی احمدی

بخش ارتباطات تبیان



منابع: زومیت/ همشهری
مطالب مرتبط:
افزایش امنیت در شبکه‌های اجتماعی  

فرصت ها و تهدیدها درشبکه های اجتماعی