تبیان، دستیار زندگی
او می رود. او می ماند. رفت. برگشت. داستان سینوسی کارلوس کی روش و تیم ملی ایران در نهایت با ماندن این مربی پرتغالی به عنوان سرمربی ایران به پایان رسید. این شروع گزارش سایت اسپورت 360 است؛ گزارشی که نشان می دهد تمامی اتفاقات فوتبال ایران به صورت دقیق زیر ذ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیم ملی و کی‌روش؛ چه کسی اول چشمک زد؟


"او می‌رود. او می ماند. رفت. برگشت. داستان سینوسی کارلوس کی‌روش و تیم ملی ایران در نهایت با ماندن این مربی پرتغالی به عنوان سرمربی ایران به پایان رسید." این شروع گزارش سایت اسپورت 360 است؛ گزارشی که نشان می دهد تمامی اتفاقات فوتبال ایران به صورت دقیق زیر ذره بین رسانه هاست.


کی روش

سایت اسپورت 360 در این گزارش می نویسد: داستان حضور کارلوس کی‌روش و تیم ملی ایران در نهایت به پایان رسید و این مربی به عنوان سرمربی در انتخابی جام جهانی روسیه هدایت ایران را بر عهده خواهد داشت. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال ایران پس از مدت‌ها با این مربی پرتغالی به توافق رسیده است. البته هنوز مشخص نشده چقدر برای بسته شدن این قرارداد تخم‌مرغ‌ها، مرغ شدند ولی به نظر می‌رسد دیگر این داستان تکراری تمام شده است چرا که هم کی‌روش و هم فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه ای با نگاه مثبت‌اندیشانه به رقابت‌های پیش روی پرداختند.
البته این را باید در نظر گرفت که از ابتدا هم همین داستان قرار بود رخ دهد و پس از جام جهانی برزیل تصمیم گرفته شد تا این مربی در جام جهانی روسیه هدایت ایران را بر عهده داشته باشد.
شاید پروژه برکناری کارلوس کی‌روش پس از جام ملت‌های آسیا شروع شده باشد. حذف جنجالی ایران در این جام به دست تیم ملی عراق زمزمه هایی مبنی بر برکناری این مربی پرتغالی را بر سر زبان‌ها انداخت. کی‌روش پس از این جام به دلایلی به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: "دورانش در تیم ملی ایران تمام شده است و می خواهد از سمتش کنار برود" ولی او می خواست تا از سمتش برکنار شود و استعفا ندهد تا تمام پولش را از فدراسیون فوتبال ایران دریافت کند. در همان زمان‌ محبوبیت این مربی پرتغالی در رسانه‌های ایران و نظرات اجتماعی مردم در بالاترین حد خود بود.
فشار روی فدراسیون فوتبال ایران شروع شد. فوتبال ایران در این فکر بود که برای اولین بار در تاریخ فوتبالی خود در دو جام جهانی پیاپی حضور داشته باشد و آنها به همین منظور کی‌روش را بهترین گزینه برای رساندن ایران به این هدف می دانستند.
سناریویی مشابه به این پس از جام جهانی برزیل نیز رخ داد و این بار کی‌روش مصرانه خواستار ادامه کار با فدراسیون فوتبال ایران بود. در آن زمان مردم، فدراسیون فوتبال ایران را مجبور کردند تا هر طور شده قرارداد این مربی را تمدید کند. همان روزها این زمزمه شنیده شد که کی‌روش پیشنهاد مربیگری در تیم ملی کره‌جنوبی را رد کرده است. داستان از اینجا جالبتر شد که یک اهرم سوم نیز به این بازی اضافه شد و آن هم وزارت ورزش بود که نقش اساسی در حضور این مربی پرتغالی در ایران داشت چرا که قرارداد این مربی پرتغالی را وزارت ورزش فراهم کرده بود. مبلغ قرارداد این مربی پرتغالی نیز چشمگیر است. چیزی حدود 2 میلیون دلار در سال.

شاید پروژه برکناری کارلوس کی‌روش پس از جام ملت‌های آسیا شروع شده باشد. حذف جنجالی ایران در این جام به دست تیم ملی عراق زمزمه هایی مبنی بر برکناری این مربی پرتغالی را بر سر زبان‌ها انداخت. کی‌روش پس از این جام به دلایلی به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: "دورانش در تیم ملی ایران تمام شده است و می خواهد از سمتش کنار برود"
وزارت ورزش پس از جام جهانی قصد داشت تا هدایت ایران را به یک مربی ایرانی بدهد تا شاید از لحاظ مالی کمی سود کند. آنها کی‌روش را یک مربی متوسط عنوان و اعلام کردند می توانند در آینده شرایط بهتری را برای فوتبال ایران رقم بزنند. کی‌روش با تمدید قرارداد با تیم ملی ایران یک رکورد را در فوتبال ایران بدست آورد و آن هم این بود که او توانست به رکورد بیشترین حضور در تیم ملی ایران به عنوان مربی برسد. هیچ مربی نتوانسته بود تا اندازه کی‌روش در تیم ملی ایران دوام بیاورد. در صورتی که این مربی پرتغالی به 3 برد دیگر در تیم ملی ایران دست یابد می تواند موفق‌ترین مربی فوتبال ایران نیز باشد.
در فوریه 2015 منابع نزدیک به کی‌روش گفتند که این مربی خواستار قطع همکاری با فدراسیون فوتبال ایران شده است و این مربی روی تصمیم خود مصمم است تا تیم ملی ایران را ترک کند. مشکلات زیادی در دوره اول حضور این مربی قبل از جام جهانی وجود داشت که یکی از این مشکلات نداشتن بازی دوستانه با تیم‌های بزرگ دنیا بود.
کی روش عنوان کرد قولهای زیادی از زمان حضور من در فوتبال ایران شکسته شد. پس از آن یکی از اعضای فدراسیون فوتبال ایران به این مربی پرتغالی توهین کرد. صحبت‌های زیادی درباره حضور این مربی در جام ملت‌ها مطرح شد و این خبر عنوان شده بود که ایران بدون این مربی هم همین نتایج را در جام ملت‌ها می گرفت.
مسئله حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در تیم المپیک ایران به موضوع جدی برای این مربی تبدیل شد و نزدیک بود که فدراسیون و کی‌روش با هم قطع همکاری کنند. این دو بازیکن جوان به همین دلیل دو بازی سوئد و شیلی را از دست دادند و برخلاف نظر کی‌روش در تیم ملی المپیک ایران حضور پیدا کردند.
بیاییم فراموش نکنیم که این تیم ملی ایران کم‌استعدادترین و مسن ترین تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر است
رسانه ها پس از بازی تیم ملی ایران برابر سوئد از قطع همکاری و خداحافظی این مربی پرتغالی با تیم ملی ایران خبر دادند و به نظر انگار همه چیز تمام شده بود. پیروزی ایران برابر شیلی یکی از تیم‌های خوب دنیا در این جام خیلی به سود این مرد پرتغالی شد. فوتبال مبتنی بر ضدحمله ایران که از زمان حضور این مربی در تیم ملی ایران اجرایی شده بود در بازی برابر شیلی به بهترین شکل اجرا شد تا تیم ملی ایران نتیجه خوبی بگیرد.
کارلوس کی روش پس از بازی برابر سوئد در نشست خبری خود نیز فشارهای بیرونی و اختلاف نظر را دلیلی بر جدایی خود از تیم ملی ایران عنوان کرد. او صراحتا از فشارهای بیرونی در جریان مذاکرات خود با فدراسیون فوتبال ایران خبر داد. همه چیز مشخص شده بود و به نظر رسید دیگر شاهد حضور این مربی در تیم ملی ایران نخواهیم بود. مشخص بود اگر این مربی پرتغالی از سمت خود استعفا کند خیلی زود از طرف فدراسیون فوتبال ایران قبول خواهد شد.
در طول این مدت بازیکنان به حمایت از مربی خود پرداختند. حتی بازیکنانی که خیلی در تیم ملی ایران بازی نمی‌کنند نیز به حمایت ازکی‌روش پرداختند و عنوان کردند در صورت رفتن این مربی فوتبال ایران نابود می‌شود. البته که این صحبت‌ها کاملا اغراق بود. البته هیچکس هم نمی تواند پیشرفتهای تیم ملی ایران را از لحاظ تاکتیکی و ذهنی با این مربی رد کند.
بیاییم فراموش نکنیم که این تیم ملی ایران کم‌استعدادترین و مسن ترین تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر است.
پس از تمدید قرارداد این مربی با ایران خبرهای خوبی مطرح و عنوان شد تیم ملی ایران بیش از قبل بازی دوستانه خواهد داشت و با تیم‌های بزرگی دیدار خواهد کرد و علاوه بر آن حمایت‌های بیشتری نسبت به دوره قبل از تیم ملی ایران به عمل خواهد آمد.
منابع نزدیک به این مربی پرتغالی قبل از بازی ایران و سوئد به خبرنگار اسپورت 360 گفتند که این مربی از شرایطش در فوتبال ایران راضی نیست و قرار است تیم ملی را ترک کند.
کی روش باید تیم ملی ایران را به جام جهانی روسیه برساند و بازی به مراتب "نترسی" را در این جام ارائه کند و البته یک وظیفه دیگر دارد و آن هم جوان کردن تیم ملی ایران است که خطرناک به نظر می‌رسد. اگر این مربی در رسیدن به این اهداف موفق باشد، این مربی پرتغالی می‌تواند چند مدت بعد در جام ملت‌های امارات نیز با تیم خوب آن زمان ایران قهرمانی را تجربه کند.

بخش ورزشی تبیان


منبع: سایت اسپورت