تبیان، دستیار زندگی
آنها را می شود همه جا دید. اگر در زمانهای گذشته، تنها کوچه ای، گذری یا محله ای، پاتوق آنها شده بود، ولی در فصل گرم سال 94 ، تقریبا اکثر خیابانهای اصلی تهران، پذیرای چهره شان شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زشتی های تهران در شب 

آنها را می شود همه جا دید. اگر در زمانهای گذشته، تنها کوچه ای، گذری یا محله ای، پاتوق آنها شده بود، ولی در فصل گرم سال 94 ، تقریبا اکثر خیابانهای اصلی تهران، پذیرای چهره شان شده است.

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
کارتن خواب


آنها همه جا هستند، فقط کافی است کنار یکی از مخزن های جمع آوری زباله یکی دو دقیقه بایستید  تا سر و کله یکی شان پیدا شود. تفاوت اصلی آنها با کارگرانی که در کار جمع آوری پسماند هستند، این است که معتادان خیابان خواب، وسایل اندک زندگی خیابانی خود را به دوش می کشند.
آنها را می شود وقتی که تا کمر به داخل مخزنهای 1100 لیتری جمع آوری پسماند خم شده اند و بدون واهمه از بوی تعفن و آلودگی پسماندها، با دست برهنه آشغالها را زیر و رو می کنند از کارگران تفکیک و بازیافت پسماند تمیز داد.
زندگی یک معتاد خیابان خواب، زندگی پیچیده و عجیبی نیست. روز، با فشار گرسنگی و خماری، در میان دود و دم خیابان آغاز می شود و تا لحظه به دست آوردن لقمه ای خوراکی و اندکی مواد، دنیا، تیرگی عریان و بی سرانجامی دارد. این تیرگی و بی سرانجامی پس از فرودادن اولین لقمه های خوراک به جامانده از دهان مردم در گوشه و کنار خیابان یا اندکی غذای خریده شده از مغازه ای مانده از احسان رهگذران، و البته پس از اولین ذرات مخدری که در رگ و پی شان می دود، رنگ و شکل تازه ای نمی گیرد. همان سستی و بی سرانجامی است که بود، فقط صدای برهم پیچیدن روده هاست که کمتر شده است. در این میان، نباید از یاد برد که او نیز "آدمی" است. همان "آدمی" که ادعای شرافت بر همه موجودات عالم را دارد.

استفاده از مواد مخدر توسط زنان  زمینه انجام کج‌روی های زیادی را فـراهم می کند و زنان بـه علت داشتن وظایف مادری و گاهاً سرپرستی خانوار اگر به اعتیاد مبتلا شوند موجب بروز درگیری می گردد و اعتماد خانواده تیز نسبت به آنها از بین میرود

اکثر آنها، شبها را در پارک‌ها به صبح می رسانند. دیدن معتادانی که شبها تا دیروقت کنار یکدیگر چمباتمه زده اند و احیانا، دور از چشم ماموران قانون و شهرداری، به استعمال مواد مخدر می پردازند، صحنه تکراری این شبها در پارکهاست.
آنها همینطور در گوشه و کنار بزرگراه ها، به خصوص زیر پلها، فضای سبزها و بزرگراه ها و حتی در پیاده روها چرت می زنند.
اعتیاد یک آسیب اجتماعی است که ویرانگری های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش های فرهنگی و اخلاقی است. این معضل فقط خاص مردان تلقی می شد، اما اخیرا زنان را نیز درگیر کرده است. از آن جا که پیامدهای اعتیاد زنان بر جامعه بسیار ناگوارتر از پیامدهای اعتیاد مردان است.
با یکسان شدن نقش زنان و مردان در پدیده های اجتماعی، آزاد شدن زنان از خانواده سنتی، کاهش محدودیت ، توسعه جنبشهای اجتماعی زنان و ورود زنان به بازار کار، رفتار زنان و مردان به یکدیگر نزدیک شد و باعث شده است که زنان نیز تحت تأثیر پدیده های اجتماعی مانند اعتیاد قرار بگیرند.
استفاده از مواد مخدر توسط زنان  زمینه انجام کج‌روی های زیادی را فـراهم می کند و زنان بـه علت داشتن وظایف مادری و گاهاً سرپرستی خانوار اگر به اعتیاد مبتلا شوند موجب بروز درگیری می گردد و اعتماد خانواده تیز نسبت به آنها از بین میرود در نهایت  زمینه فرار آنها از خانواده را فراهم می کند و  زمانی که زنان حمایت مالی و عاطفی  و خانواده خود را از دست بدهند به ناچار برای تأمین مخارج زندگی و اعتیادشان بـه روسپیگری و یا دزدی روی می آورند.
 
فائزه طوقانی پور کارشناس حوزه زنان و خانواده با اشاره به اینکه زنان بیش از مردان در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند، بیان کرد: زنان در ایران رکن اصلی خانواده هستند و بیشترین مسئولیت را به دوش می‌کشند و اگر زن در خانواده کوچکترین آسیبی ببیند اول خانواده و بعد جامعه رو به نابودی می رود.
وی افزود: اعتیاد در زنان مهم ترین و مخرب ترین آسیبی است که زنان در معرض آن هستند و فرد با اعتیاد خود باعث بروز مشکلات عدیده ای برای خود و جامعه می شود و پس از آشکار شدن اعتیاد در معرض آسیب هایی در اجتماع از قبیل سرزنش، سوء استفاده جنسی، توهین، تحقیر و در نهایت طرد شدن از سوی خانواده قرار دارند که هر کدام از این ها باعث آواردگی و کارتن خوابی زنان می شود.
متاسفانه آمار زیادی از اعتیاد دختران جوان نیز در دست است که آن ها نیز یا حاصل خانواده هایی معتاد هستند یا با بی توجهی والدین رو به رو هستند که با آزادی های بی حد و حصر و اعتماد های بیجا فرزندان خود را به سوی تباهی سوق می دهند و با در اختیار گذاشتن پول های هنگفت سند نابودی فرزندانشان را امضا می کنند.
در خانواده های ایرانی زن نقش کلیدی دارد که مهم ترین آن تربیت فرزندان است و زنی که خود با استعمال مواد سرحال و یا عصبی می شود نمی تواند تربیت صحیح و درستی داشته باشد در نهایت فرزندان نیز به تباهی کشیده می شوند و نسلی ناسالم در جامعه رشد می کند.
این روزها دیدن اشخاصی که با تکه ای مقوا به عنوان فرش و پلاستیکی چرب و سیاه، پر از آشغالهایی که معلوم نیست به چه درد می خورد و به عنوان بالش استفاده کرده اند و در خیابان ها خوابیده اند، صحنه عجیب و نادری نیست.
تخمین تعداد آنها در کلانشهری مانند تهران، کار ساده ای نیست. دو سال پیش، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران از وجود 8 هزار معتاد متجاهر با رفتارهای پرخطر خبر داده بود. البته در برهه هایی از تاریخ مبارزه با مواد مخدر در این کشور، سیاستگذاران، حذف و زدودن معتادان از چهره شهرها را به عنوان یکی از سیاستهای کلان خود برگزیده اند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بازدید شبانه از گرمخانه‌های خاوران و شفق نیز اشاره و تصریح کرد: خدمات خوبی در این گرمخانه‌ها به مددجوها و آسیب دیدگان اجتماعی ارائه می‌شود اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیازمند بسته‌های کاری از سوی شهرداری، سازمان بهزیستی و دستگاه قضایی هستیم

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که تا کنون اقدامات خوبی از سوی شهرداری و مسئولان بخش‌های مختلف در جمع‌آوری معتادان از سطح شهر صورت گرفته است، اظهار داشت: البته این اقدامات کافی نیست و نیازمند فعالیت‌ها و اقدامات جدی‌تری در این زمینه‌ها هستیم.
وی با اشاره به تلاش‌های شهرداری تهران در جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: اگر چنان‌چه در جمع‌آوری و ساماندهی وضعیت معتادان متجاهر شهرداری تهران نیازمند حضور و حمایت بیش‌تر از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف باشد مجمع نمایندگان تهران این آمادگی را دارد تا در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی‌ به آنان کمک کند.

زشتی‌های تهران در شب نمایان می‌شود

وی با اشاره به این‌که در شب شاهد پاتوق‌های مختلف معتادان متجاهر در سطح شهر هستیم، افزود: اخیرا با گروهی متشکل از برخی مدیران شهرداری تهران و سازمان بهزیستی بازدیدی از سطح شهر و محل‌های تمرکز معتادان داشتیم که متاسفانه چهره بسیار زشت و ناپسندی را نمایش می‌داد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بازدید شبانه از گرمخانه‌های خاوران و شفق نیز اشاره و تصریح کرد: خدمات خوبی در این گرمخانه‌ها به مددجوها و آسیب دیدگان اجتماعی ارائه می‌شود اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیازمند بسته‌های کاری از سوی شهرداری، سازمان بهزیستی و دستگاه قضایی هستیم.

رحماندوست ادامه داد: یکی‌ مشکلات ما درباره جمع‌آوری معتادان متجاهر این است که ظرفیت کمپ‌های نگهداری و بازپروری معتادان خیابانی متجاهر کم است و باید در آینده‌ای نزدیک به ظرفیت و تعداد این کمپ‌ها و مراکز بازپروری اضافه شود.

‌دستگاه قضایی، استانداری تهران، نیروی انتظامی،‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهرداری تهران،‌ سازمان بهزیستی، سازمان فنی و حرفه‌ای و مجموعه بهداشت و درمان از جمله مجموعه‌های دخیل در این راستا به شمار می‌آیند.


منابع : افکار نیوز / خبرآنلاین / دانا