تبیان، دستیار زندگی
همایش بزرگداشت عملیات بیت المقدس دهم اردیبهشت ماه در خرم آباد برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت یک عملیات مقدس



همایش بزرگداشت عملیات بیت‌المقدس دهم اردیبهشت‌ماه در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

بزرگداشت عملیات

با توجه به نقشی که رزمندگان لرستانی در عملیات بیت‌المقدس داشتند، همایشی باهدف بزرگداشت این عملیات عصر روز پنجشنبه، دهم اردیبهشت‌ماه در خرم‌آباد برگزار می‌شود.
این همایش با حضور 500 نفر از پیشکسوتان و رزمندگان دوران دفاع مقدس از ارتش، سپاه و جهاد سازندگی و بسیجیان استان در محل سالن همایش‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان برگزار می‌شود.

آخرین برگ برنده
درحالی‌که اشغال خرمشهر توسط عراق به‌عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هرگونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی بر متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد.
بر همین اساس، با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدیدقوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.
رسانه‌های جهان در مواجه فتح خرمشهر
نگاهی به اخبار و گزارش‌های منعکس‌شده از خبرگزاری‌ها، شبکه‌های مختلف تلویزیونی مطبوعات معتبر جهان درباره عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر نشان می‌دهد باوجود نگاه جانب‌دارانه و جهت‌دار در ارسال اخبار و اطلاعات یومیه دراین‌باره جملگی این رسانه‌ها زبان اعتراف گشوده و با بهت و حیرت به شکست نیروهای عراقی در این عملیات اذعان کرده‌اند مطلب ذیل که با تلاش روابط عمومی سازمان حفظ نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس سپاه پاسداران تهیه‌شده نگاهی دارد به اخبار و مواضع رسانه‌های جهان پس از آزادسازی خرمشهر.
عملیات پیروز بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روزگردید، ضربه اساسی و تعیین‌کننده‌ای بر پیکر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات و ذهنیت‌هایی را که در مورد توانایی و قابلیت‌های نظامی ایران وجود داشت، تغییر داد. بسیاری از کارشناسان نظامی تحلیل گران رسانه‌های خارجی، در برابر سرعت عمل و ویژگی‌های عملیاتی نیروهای ایرانی به هنگام فتح خرمشهر، غافلگیر، مبهوت و شگفت‌زده شدند.
رادیو دولتی انگلیس که در شامگاه نهم اردیبهشت ۱۳۶۱ اعلام می‌کرد: «چنانچه ایرانیان درصدد باز پس گرفتن خرمشهر برآیند، سخت‌ترین» گردو «را برای شکستن برگزیده‌اند.» سرانجام ناچار شد سکوت خود را بکشند و طی گفتاری در روز پنجم خردادماه سال ۶۱ یعنی دو روز پس از آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام حیرت‌زده اعلام کند: «از زمانی که خبرنگاران غربی از نیروهای عراقی در خرمشهر دیدن کرده و از روحیه خوب آن‌ها گزارش داده‌اند، بیش از سه یا چهار روز نمی‌گذرد که ناگهان همه شهر از دست عراقی‌ها بیرون کشیده شد.»
در ساعت ۱۰: ۵۵ دقیقه بامداد چهارشنبه، چهارم خرداد ۶۱ خبرگزاری‌های بین‌المللی، در گزارش‌هایی که با عنوان «بسیار مهم» از بغداد به سراسر جهان مخابره کرد برای نخستین بار ضمن استناد به بیانیه نظامی بغداد اعلام داشتند که عراق «تلویحاً به شکست خود اعتراف کرده است. به نوشته وزیر خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری رسمی عراق _ آی.ان. ۱ _ طی یک اطلاعیه کوتاه ضمن آن‌که از خرمشهر با عنوان» بندر خرمشهر «نام برد، اعلام کرد: سخنگوی ارتش عراق اعلام کرده است بندر خرمشهر را ترک کرده و تا مرزهای بین‌المللی عقب‌نشینی کرده‌اند. این خبرگزاری افزود که عقب‌نشینی نیروهای عراقی، از روز یکشنبه اول خرداد ۱۳۶۱ آغازشده است.»

نگاهی به اخبار و گزارش‌های منعکس‌شده از خبرگزاری‌ها، شبکه‌های مختلف تلویزیونی مطبوعات معتبر جهان درباره عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر نشان می‌دهد باوجود نگاه جانب‌دارانه و جهت‌دار در ارسال اخبار و اطلاعات یومیه دراین‌باره جملگی این رسانه‌ها زبان اعتراف گشوده


همین اطلاعیه تلکس بین‌المللی خبرگزاری عراق، عصر روز چهارم خرداد ۱۳۶۱ به‌صورت دیگری از سوی رادیو صوت الجماهیر بغداد به اطلاع افکار عمومی عراق رسانده شد: «یک سخنگوی ارتش عراق اعلام کرده است که نیروهای پیروزمند قادسیه صدام پس‌ازآنکه تمامی حمله‌های قوای دشمن منحوس و نژادپرست فارس را در مناطق الخفاجیه (سوسنگرد) و الاهواز (اهواز) بااقتدار کامل دفع کردند... صبح روز ۲۴/۵/۱۹۸۲ (۳/۳/۱۳۶۱) در یک جابه‌جایی تحسین‌برانگیز، عقب‌نشینی تاکتیکی (!) خود را از جبهه معمره (خرمشهر) با موفقیت کامل انجام داده‌اند.

این دعاوی درست در شرایطی از رادیوی دولتی بغداد پخش می‌شد که خبرگزاری آمریکایی» یونایتدپرس «در ساعت بیست‌وچهار و بیست‌ودو دقیقه همان روز، در گزارش ارسالی خود از بیروت، سربازان عراقی را در حال فرار توصیف کرده و نوشت»: ... سربازان در حال فرار عراق، سرگرم گریختن از خرمشهر و مناطق اشغالی هستند.» پس از پخش گزارش‌های مستند و خبری و تصاویر تهیه‌شده از جبهه خرمشهر توسط رسانه‌های ایران و خارجی که در آن‌ها شکست نیروهای عراقی در قالب صفوف هزاران نفره اسرا و انبوه ادوات و تجهیزات منهدم شده یا به غنیمت درآمده دشمن، به گویاترین وجهی به نمایش درآمد، دیگر حتی کشورهای جنوب خلیج‌فارس نیز که همواره از صدام حمایت می‌کردند، اکنون به واهی بودن دعاوی حکام بغداد اذعان داشتند. از طرف دیگر رژیم عراق برای فریب افکار عمومی و سرپوش گذاشتن بر شکست‌های بیت‌المقدس، اقدام به اعطای «مدال شجاعت»، نشان لیاقت «و نشان» رافدین «به تعدادی از فرماندهان خود کرد. رادیو دولتی صدای امریکا پس از پنج شبانه‌روز سکوت و امتناع از انعکاس خبر فتح خرمشهر توسط نیروهای ایران، سرانجام در» گزارش ویژه «هشتم خردادماه سال ۱۳۶۱ خود می‌گوید»: باوجود مشکلات تدارکاتی، ناآرامی‌های ناشی از انقلاب و کاهش تدریجی قدرت عملیات نیروهای هوایی ایران، ماشین نظامی ایران به‌گونه‌ای اعجاب‌آور عمل کرد.
روزنامه گاردین چاپ انگلستان درباره سقوط فتح خرمشهر می‌نویسد: «سقوط خرمشهر یعنی سقوط آخرین و مهم‌ترین افتخار جنگی عراق که ایرانی‌ها با باز پس گرفتن آن، این برگ برنده را که به‌وسیله آن عراق می‌کوشید ایران را به‌پای میز مذاکره بکشاند، از دست بغداد ربودند.»
همچنین وزیر امور خارجه آمریکا «الکساندر هیگ» رسماً در شورای امور خاورمیانه وزارت خارجه‌شان می‌گوید: «پیروزی‌های اخیر ایران در جنگ با عراق برای آمریکا نگران‌کننده است و منافع غرب خصوصاً آمریکا را در منطقه به خطر انداخته است.»


فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: خبرگزاری ایسنا، سایت شهید آوینی

مطالب مرتبط:

شهید همت از فتح‌المبین و بیت‌المقدس می‌گوید

عملیات بیت المقدس از نگاه ناظران جهانی

از نصر یک تا فتح پنج با محور شوش