تبیان، دستیار زندگی
سخنان شمس آقاجانی درین باره:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر نمایشگاه کتاب بر فروش شعر

سخنان شمس آقاجانی دراین باره:

فرآوری: زهره سمیعی- بخش ادبیات تبیان
شمس آقاجانی


واقعیت این است که برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در فروش شعر شاعران تاثیر مثبتی دارد. همچنان که برگزاری این نمایشگاه کتاب به لحاظ اقتصادی برای بسیاری از ناشران یک ضرورت به حساب می‌آید، به نظر من این ضرورت برای شاعران و فروش آثارشان هم وجود دارد.
همان طور که می‌دانید بازار فروش مجموعه‌های شعر هرگز به لحاظ فروش رونق نداشته است. معمولا این طور بوده که ناشران کمتر میل دارند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. از طرف دیگر در بخش توزیع و پخش مجموعه‌های شعر هم همیشه ضعف‌های چشمگیری وجود داشته است.
حتی در گونه‌های دیگر ادبی از جمله آثار داستانی، ما کمتر با این مشکل مواجه هستیم. یعنی بسیاری از مخاطبان آثار مورد علاقه‌شان را در کتاب‌فروشی‌ها تهیه می‌کنند اما از آنجا که هیچ وقت در زمینه شعر پخش خوبی وجود نداشته، مخاطبان این حوزه بیشتر آثار مورد علاقه‌شان را در نمایشگاه کتاب تهران تهیه می‌کنند.
تعدد مجموعه‌های شعر در بازار، توزیع نامناسب و عدم پذیرش این آثار در کتاب‌فروشی‌ها موجب می‌شود شاعران بیشتر از همیشه روی فروش آثارشان در نمایشگاه کتاب حساب باز کنند. از این جهت باید گفت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای این قشر فرصت مناسبی به حساب می‌آید.

تعدد مجموعه‌های شعر در بازار، توزیع نامناسب و عدم پذیرش این آثار در کتاب‌فروشی‌ها موجب می‌شود شاعران بیشتر از همیشه روی فروش آثارشان در نمایشگاه کتاب حساب باز کنند.


البته این موضوع در مورد شاعران مطرح که معمولا آثارشان فروش می‌رود مصداق ندارد.
ناشرانی که به نوعی در بازار کتاب ایران مطرحند و بعضا کتاب‌فروشی‌های مستقل خودشان را هم دارند به واسطه توزیع و پخش مناسب آثارشان فروش می‌رود. از طرفی خود این موضوع که ناشری در میان ناشران ادبی معتبر باشد، باعث می‌شود کتاب‌های منتشر شده‌اش خوب توزیع بشود.
البته به صورت ایده‌آل نباید نام ناشر در فروش آثار موثر باشد. یعنی اگربخواهیم بر مبنای یک سیستم سلامت بررسی کنیم باید بگوییم که این شکل از فروش چندان واقعی نیست. از طرف دیگر هستند شاعران خوبی که کتاب‌های ارزشمندی منتشر می‌کنند اما به این دلیل که ناشر بزرگ و معتبری از آن‌ها حمایت نمی‌کند، زمین می‌خورند.
در هر صورت واقعیت این است که ناشران بزرگی که معتبرند و توان مالی خوبی دارند کمتر در سایه آسیب‌های معمول این حوزه هستند. به عبارت دیگر کتاب‌هایی که در این انتشاراتی‌ها منتشر می‌شوند به نوعی از جهت فروش تضمین شده‌اند.
ناشرانی هم هستند که به صورت تخصصی در زمینه شعر کار می‌کنند. شاید این ناشران در سال‌های اول نتوانند کیفیت همه آثار منتشر شده‌شان را تضمین کنند، اما بعد از اینکه شناخته می‌شوند می‌توانند به لحاظ مالی به استقلال برسند و هر کتابی را منتشر نکنند.

آخرین مجموعه شعر شمس آقاجانی در سری آثار "ایستگاه شعر فارسی" نشر بوتیمار و در کنار آثاری از حافظ موسوی، علی قنبری، رویا تفتی و دیگران منتشر شده است.

شمس آقاجانی، شاعر و منتقد، از شاگردان حلقه‌ی رضا براهنی در دهه هفتاد است. شعرهای او را می‌توان تجربه‌هایی قابل‌تأمل در باب برجسته کردن زبانیت زبان و گسترش مرزهای زبان برشمرد.



منابع:
هنرآنلاین
ایبنا