تبیان، دستیار زندگی
سازمان ملی استاندارد ایران در حین بازرسی ای که برای جلوگیری از مصرف خمیر مرغ در تولید فراورده های گوشتی انجام می دهد، مواردی از تخلف جدید در صنایع تولید سوسیس و کالباس کشف کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوسیس و کالباس: از خمیر مرغ تا روده گاو


سازمان ملی استاندارد ایران در حین بازرسی‌ای که برای جلوگیری از مصرف خمیر مرغ در تولید فراورده‌های گوشتی انجام می‌دهد، مواردی از تخلف جدید در صنایع تولید سوسیس و کالباس کشف کرده است.

سوسیس

مرغ را رنگ می‌کنند به جای گوشت قرمز
وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد، سازمان ملی استاندارد ایران در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: به دلیل بالا رفتن قیمت گوشت، افراد سودجو در برخی از واحدهای تولید فرآورده‌های گوشتی با استفاده از رنگ‌های غیرمجاز و مصنوعی گوشت مرغ را رنگ می‌کنند و با برچسب فراورده گوشت قرمز به فروش می‌رسانند.


وی با اشاره به اینکه طبق قوانین استاندارد، حتی مصرف رب گوجه‌فرنگی و رنگ طبیعی هم در سوسیس و کالباس ممنوع است، تصریح کرد: از سازمان‌های استاندارد سراسر کشور درخواست کردیم کنترل بیشتری بر روی کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی داشته باشند.


مرندی مقدم، مصرف مرغ به‌جای گوشت قرمز را از نظر سلامت بدون اشکال خواند و گفت: استفاده از رنگ‌های غیرمجاز سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد و از طرفی با توجه به قیمت پایین مرغ نسبت به گوشت، این کار تخلف و کم‌فروشی هم محسوب می‌شود.


وی ادامه داد: منتظر اعلام نظر مراجع قضایی هستیم تا با متخلفان برخورد کنند و حتی نام آن‌ها را به مردم اعلام کنیم.


معاون نظارت سازمان ملی استاندارد درباره نظر این سازمان درباره مصرف خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی گفت: سازمان ملی استاندارد از سال 90 اعلام کرده، استفاده از خمیر مرغ ممنوع است، اما متأسفانه چند روز پیش در یک برنامه تلویزیونی به اشتباه اعلام شد که سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی موافق مصرف خمیر مرغ در سوسیس و کالباس هستند و تنها وزارت بهداشت مخالف است.


وی افزود: این اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که استاندارد، قبل از وزارت بهداشت مخالفت خود با استفاده از خمیر مرغ را اعلام کرده است و این وزارتخانه از سال 93 به کمک استاندارد آمد.

دامپزشکی نباید اجازه دهد ضایعات مرغ که از پاک کردن مرغ فروشگاه‌های سطح شهر به دست می‌آید و حاوی احشاء شکم مرغ است در تولید خمیرمرغ استفاده شود. خمیرمرغ هایی که از این ضایعات تهیه می‌شود، غیربهداشتی و غیرقابل‌مصرف هستند

مرندی مقدم با تأکید بر عزم وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از استفاده خمیر مرغ در فرآورده‌های گوشتی، تصریح کرد: استفاده از خمیر مرغ در سلامت محصولات ایجاد اشکال نمی‌کند اما دلیل مخالفت ما استفاده از خمیر مرغ غیربهداشتی است. بنابراین هر زمان که سازمان دامپزشکی بتواند شرایطی را که استاندارد خواسته است، در تولید خمیر مرغ لحاظ کند، در ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ بازنگری می‌شود.


معاون سازمان ملی استاندارد گفت: دامپزشکی نباید اجازه دهد ضایعات مرغ که از پاک کردن مرغ فروشگاه‌های سطح شهر به دست می‌آید و حاوی احشاء شکم مرغ است در تولید خمیرمرغ استفاده شود. خمیرمرغ هایی که از این ضایعات تهیه می‌شود، غیربهداشتی و غیرقابل‌مصرف هستند و به دامپزشکی پیشنهاد کردیم از این ضایعات برای تهیه خوراک دام استفاده شود.

خمیر مرغ

مرندی مقدم تأکید کرد: تا زمانی که سازمان ملی استاندارد متقاعد نشود که خمیر مرغ مصرفی با خمیر مرغ فعلی متفاوت است،‌ اجازه استفاده از آن را نمی‌دهیم.


وی با اشاره به اینکه استاندارد برای جلوگیری از استفاده خمیر مرغ نیازمند همکاری انجمن فرآورده‌های گوشتی است، تصریح کرد: برای جلوگیری از ضرر و زیان صنایع سوسیس و کالباس باید جلوی تقلب در این صنف را بگیریم.


معاون سازمان ملی استاندارد از اجرای طرح کنترل بازار خبر داد و گفت: در این طرح اولویت اول بحث ایمنی غذاست تا غذاهای مصرفی مردم با استانداردهای مصوب مطابقت داشته باشد و دیگر این که استاندارد مسئول کنترل محصول نهایی است و بر مواد خام کنترل و نظارت ندارد و نظارت قبل از کارخانه متولی خود را دارد.

۳.۵ تن روده غیربهداشتی در راه کارخانه سوسیس!
ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه مأموران ایست بازرسی سه‌راه قلعه آستارا به یک دستگاه خاور باری مشکوک شده و به بازرسی از آن پرداختند که در جریان آن 3.5 تن روده گاو که در کیسه‌های ۵۰ کیلویی و در کف اتاقچه خاور جاسازی شده بود، کشف شد. راننده ۲۷ ساله خاور که بارنامه حمل بار به تهران را داشت، قصد داشت محموله روده را به یکی از کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس بفروشد. ۳.۵ تن روده گاو جاسازی شده در یک خاور باری که قرار بود از کارخانه سوسیس و کالباس سر درآورد، توسط مأموران ایست بازرسی سه‌راه قلعه آستارا توقیف شد.

سرهنگ خیرخواه، معاون اجتماعی نیروی انتظامی گیلان درباره جزییات این خبر، گفت: ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه مأموران ایست بازرسی سه‌راه قلعه آستارا به یک دستگاه خاور باری مشکوک شده و به بازرسی از آن پرداختند که در جریان آن 3.5 تن روده گاو که در کیسه‌های ۵۰ کیلویی و در کف اتاقچه خاور جاسازی شده بود، کشف شد.

به گفته سرهنگ خیرخواه، راننده ۲۷ ساله خاور که بارنامه حمل بار به تهران را داشت، قصد داشت محموله روده را به یکی از کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس بفروشد اما با دستگیری از سوی مأموران در انجام نقشه خود ناکام ماند. معاون اجتماعی نیروی انتظامی گیلان با «غیربهداشتی» و «غیرمجاز» خواندن این محموله، ارزش تقریبی آن را ۶۰ میلیون تومان برآورد کرد و گفت: طبق نظر سازمان دامپزشکی آستارا، این فرآورده‌های دامی، در مصارف صنعتی و غیرقانونی و برای تهیه سوسیس و کالباس مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مرندی مقدم، مصرف مرغ به‌جای گوشت قرمز را از نظر سلامت بدون اشکال خواند و گفت: استفاده از رنگ‌های غیرمجاز سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد و از طرفی با توجه به قیمت پایین مرغ نسبت به گوشت، این کار تخلف و کم‌فروشی هم محسوب می‌شود

این در حالی است که روایت رییس شبکه دامپزشکی آستارا از این اتفاق، تفاوت فاحشی با گفته‌های مسئولان انتظامی گیلان دارد. پورضرب در واکنش به خبر کشف 3.5 تن روده گاو غیرمجاز، تنها مشکل محموله را «نداشتن مجوز حمل بار» از سوی راننده خاور دانست و به «اعتماد» گفت: راننده مجوز بار نداشت و از سمت ارومیه به آستارا آمده بود. او حرف‌های دوپهلویی می‌زد. یک بار می‌گفت می‌خواهد محموله را به تهران ببرد. یک بار هم می‌گفت که می‌خواسته محموله را به یکی از کارخانه‌های فرآوری گوشت آستارا بفروشد درحالی‌که آستارا اصلاً چنین کارخانه‌ای ندارد.

به گفته پورضرب، محموله‌هایی از این دست بارها در ایست‌های بازرسی آستارا توقیف می‌شوند چرا که افرادی هستند که قصد دارند محموله‌های روده گاو و گوسفند را به شکل غیرقانونی از مرزها عبور داده و به کشورهایی چون آذربایجان برسانند. او به «اعتماد» گفت که در هیچ‌کدام از کارخانه‌های گیلان از روده گاو برای تهیه سوسیس و کالباس استفاده نمی‌شود و محموله‌های این‌چنینی برای خروج از کشور و فروش به کارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوشتی آذربایجان است.

همزمان سرهنگ رحیم مهدی‌زاده، فرمانده انتظامی شهرستان آستارا نیز در واکنش به این خبر، با بیان اینکه راننده قصد داشت فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی را تحویل سودجویان در رشت دهد از تلاش پلیس برای دستگیری سایر متهمان این پرونده خبر داد و گفت: برای راننده خاور پرونده تشکیل شده و تحقیقات از او برای مشخص شدن جزییات موضوع ادامه دارد.

با این توصیفات شاید بهتر باشد با احتیاط بیشتری این مواد غذایی را بر سر سفره‌هایمان بیاوریم...

فراوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
جام جم
روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط:
خوردن یک سوسیس در روز خطر سرطان پانکراس را 20 درصد افزایش می‌دهد
سوسیس سالم به بازار می‌آید
هات‌داگ یا ساندویچ بیماری؟!
بوفالوی هندی سر سفره ایرانی ها
سوسیس علیه ریه

اخراج سوسیس از مدرسه
اگر سوسیس و کالباس می خورید ...
سوسیس و كالباس در بروز ریفلاكس موثرند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.