تبیان، دستیار زندگی
‌ها من مواعظ النبی صلى الله علیه و آله و سلّم: "و جاءَهُ رجل بِلَبَن و عسل لِیَشربُهُ، فقال صلى الله علیه و آله و سلّم: شرابان یُكتَفى بأحدهما عن صاحبه لا أَشربُهُ ولا اُحرّمُه ولكنّی أتواضَعُ للّه، فانّه مَن تواضع ل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه استفاده از نعمت‌ها


من مواعظ النبی صلى الله علیه و آله و سلّم:

"و جاءَهُ رجل بِلَبَن و عسل لِیَشربُهُ، فقال صلى الله علیه و آله و سلّم: شرابان یُكتَفى بأحدهما عن صاحبه لا أَشربُهُ ولا اُحرّمُه ولكنّی أتواضَعُ للّه، فانّه مَن تواضع للّه رفعهُ اللّه و من تَكبّر وضعَهُ اللّه و مَنِ اقْتصد فی معیشته رزقَهُ اللّه و من بَذّر حرمهُ اللّه و من أكثر ذِكْر اللّهِ آجرهُ اللّه." (تحف العقول، ص 46)

از توصیه¬های حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:

مردی شیر و عسل آورد تا بنوشد، پس پیامبر(ص) فرمودند: دو نوشیدنی است که یکی از دیگری کفایت می¬کند، من آن ¬را نخورم و حرام هم نکنم ولی برای خدا تواضع می¬کنم پس همانا هر کسی برای خداوند تواضع کند، خداوند او را بالا برد و هر کس تکبر کند خدا او را پست و خوار سازد و هر کس در زندگی میانه‌روی کند خدا او را روزی دهد و هر کس زیاده‌‌روی کند خدا از روزی محرومش سازد و هر کس بسیار زیاد یاد خدا باشد، خدا او را اجر و پاداش دهد.


شرح حدیث در کلام رهبری

چون ممكن است برخى اینطور فكر كنند كه عدم استفاده معصوم «علیه السلام» از بعضى نعمت‌ها به معناى تحریم است و لذا پیامبر صلى الله علیه و آله و سلّم فرمودند: من خود نمى‏خورم ولى تحریم هم نمى‏كنم، چون نمى‏خواهم از همه نعم حلال استفاده نمایم. و مراد از «رفعت» هم، رفعت معنوى است گرچه ممكن است رفعت ظاهرى هم باشد ولى قدر مسلم رفعت روحى و معنوى است، یعنى اگر كسى براى خدا تواضع كند، خداوند روحاً و خُلقاً او را بالا برده و مشمول كرامات خود قرار مى‏دهد. همچنین قدر مسلم از «وضع»، تنزّل معنوى است، گرچه ممكن است تنزّل اجتماعى و موقعیتى هم منظور باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.