تبیان، دستیار زندگی
آیینه و آه مجموعه شعرهای هایکو مانند سیروس نیرو است که در فضاهایی لطیف و احساسی سروده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیینه و آه

"آیینه و آه" مجموعه شعرهای هایکو مانند سیروس نیرو است که در فضاهایی لطیف و احساسی سروده شده است.

فاطمه شفیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
آیینه و آه

آیینه و آه. سیروس نیرو. انتشارات افراز. چاپ اول. تهران: ۱۳۹۴. ۱۱۰۰ نسخه. ۱۴۴صفحه. قیمت: ۹۹۰۰ تومان

"آیینه و آه" که پیش از این با نام "مینیاتورهای شعر ایرانی" منتشر شده، مجموعه شعرهای کوتاهی است که به سبک هایکو نوشته شده‌اند. فضایی که بر این شعرها حاکم است فضایی شهری و امروزی است. خیابان‌ها و کوچه‌ها، پارک‌ها و مناظر مختلف شهری با هیاهوی ماشین‌ها و درگیری‌های انسانی با همنوعان و مشکلات گوناگون به تصویر کشیده شده است. وی شهر تهران را با نام شهر صدا و بو توصیف می‌کند.
من در این شهر صدا و بو
به دنیا آمدم
آفتاب تند و سوز باد
در جان من است
سیروس نیرو از شاگردان نیما یوشیج است و کار ادبی خود را با سرودن غزل و شعر کهن فارسی شروع کرده است. اما با آشنایی با نیما به شعر امروز گرایش پیدا می‌کند و تغییراتی در فرم شعری خود می‌دهد و به سراغ مضامین تازه می‌رود.
وی مظاهر مدرنیته را وارد شعر خود می‌کند و گرفتاری‌های حاصل از آن را شرح می‌دهد. با وجود این تنها گرفتاری‌های شهری نیست که در شعر وی بازتاب پیدا می‌کند بلکه وی به طبیعت شهری نیز توجه نشان می‌دهد و از درخت و پرنده و جانوران نیز سخن می‌گوید.
ماه توی رخت خواب آب خوابیده
وای از این آب حسود
صورت مه‌مان خود را
پیر می‌سازد
یا مثلا در شعر دیگری می‌گوید:
کمان ماه خالی است
به روی شاخه افرا
کبوتر را هراسی نیست

این کتاب پیش از این با نام مینیاتورهای ایرانی منتشر شده بود و شعرهای کوتاه سیروس نیرو را در بر می‌گیرد که شامل ۱۹۶ شعر در بخش اول به نام مینیاتور، ۲۰ شعر در بخش دوم به نام کودک و ۱۴ شعر در بخش سوم به نام جنگ است. این مجموعه سروده‌های سال‌های ۶۶ وی را در بر می‌گیرد.


کتاب "آیینه و آه" شامل سه بخش است. در بخش اول با نام "مینیاتور‌ها" اشعاری می‌خوانید که درباره زندگی در شهر تهران و نگرش وی به زیر لایه‌های این زندگی است. در بخش دوم که با نام "کودک" آورده شده است و حجم کمتری را در بر می‌گیرد، نگاه شاعر را به کودکی و بازیگوشی‌های کودکانه و دنیای بچگی نشان می‌دهد و بخش سوم با نام "جنگ" به بازتاب جنگ در فضای شهری می‌پردازد. این بخش از همه کوتاه‌تر است..
بچه با آب درون تشت بازی می‌کند
شاخه‌های پیچک اطراف او
باد را در بند می‌دارد
 
یا مثلا در شعر دیگری:

های هوی بچه‌ها سرگرم بازی
می‌رود تا دوردست
این یکی بر نیمکت تنها نشسته
در تماشا
ورجه ورجه از برایش خوب نیست
قلب این کودک مریض است
در بخش سوم که جنگ نام دارد اشعار کوتاهی با مضامین جنگ و آسیب‌های اجتماعی آن می‌خوانید. از آنجایی که این اشعار تاریخ سال ۶۶ را در زیر خود دارد در این بخش می‌توان حال و هوای روزهای جنگ و بمباران هوایی را احساس کرد.
فش فش ماری دوباره در هوا پیچید
در کدامین گوشه‌ای از شهر باز
کاروان خانواری
از نفس افتاد
یا در شعری دیگر از این بخش:
کشتی وامانده در گرداب را همتی باید
سرنشینان پشت دست خویش
می‌خایند
از غضب باد موافق
لب به دندان می‌گزد
این کتاب پیش از این با نام مینیاتورهای ایرانی منتشر شده بود و شعرهای کوتاه سیروس نیرو را در بر می‌گیرد که شامل ۱۹۶ شعر در بخش اول به نام مینیاتور، ۲۰ شعر در بخش دوم به نام کودک و ۱۴ شعر در بخش سوم به نام جنگ است. این مجموعه سروده‌های سال‌های ۶۶ وی را در بر می‌گیرد.
مقدمه و موخره این کتاب نیز توسط محمد مفتاحی شاعر و پژوهشگر است.
سیروس نیرو متولد ۱۳۰۹ تهران و تنها شاگرد زنده نیما یوشیج است. پیش از این مجموعه شعر «سحر»، «جاده»، «رود»، «بهار از پنجره» را منتشر کرده است. فعالیت اصلی وی تفسیر آثاری از شاعران کلاسیک فارسی از جمله، نظامی، حافظ و صائب تبریزی است که برخی از آن‌ها مثل "گنج مراد" تفسیر غزل‌های حافظ منتشر شده و برخی دیگر به زودی وارد بازار کتاب خواهد شد.