تبیان، دستیار زندگی
چند سالی است که کاهش ازدواج معضلی اجتماعی تبدیل شده است و در این زمینه مسئولان بارهاهشدار داده اند؛ اما این بار خبرها حکایت از گرایش به تجرد قطعی دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجرد قطعی هم مد شد

چند سالی است که کاهش ازدواج به معضلی اجتماعی تبدیل شده است و در این زمینه مسئولان بارهاهشدار داده‌اند؛ اما این بار خبرها حکایت از گرایش به تجرد قطعی دارند

بخش اجتماعی تبیان
مجرد ، دختران

چند سالی است که کاهش ازدواج به معضلی اجتماعی تبدیل شده است و در این زمینه مسئولان بارها هشدار داده‌اند؛ اما این بار خبرها حکایت از گرایش به تجرد قطعی دارند. این در حالی است که خانواده به عنوان رکن اصلی اجتماع محسوب می‌شود اما در سال‌های اخیر و به دلایل مختلف این رکن اصلی جامعه با تجردگرایی جوانان دچار خلل شده است به طوری که طبق نتایج سرشماری آستانه تجرد قطعی مردان کشور در گروه سنی 44-40 و در زنان 49-45 قرار دارد.
بر اساس این گزارش در اغلب استان‌های کشور آستانه سن تجرد قطعی مردان 39-35 و44-40 و برای زنان 44-40 و 49-45 سال است.

اضمحلال جامعه با گسترش تجردگرایی

شکل گیری یک جامعه با تشکیل خانواده میسر است این در حالی است که تجردگرایی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، به گفته یک آسیب‌شناس تجردگرایی می‌تواند به جامعه آسیب‌های زیادی را وارد کند به طوری که نظام اجتماع با این روش رو به اضمحلال می‌رود و در صورت تشکیل نشدن آن نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر مستقیم آن قرار می‌گیرند.

در جوامعی که تعداد افراد مجرد آنها زیاد است روسپی‌گری، بی‌بند و باری، اعتیاد، خیابانگردی و... به میزان بسیار زیادی وجود دارد

مصطفی قرایی مقدم با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهند که افراد مجرد کمتر به فکر سر و سامان دادن به اقتصاد هستند، تصریح می‌کند: موفقیت اقتصادی بیشتر مربوط به کسانی است که به صورت خانوادگی زندگی می‌کنند یعنی یک زن و مرد با پیوند زناشویی با یکدیگر به همراه یک اقتصاد مشترک زندگی می‌کنند بنابراین همین اقتصاد مشترک می‌تواند در توسعه اقتصادی کل جامعه نیز تاثیرگذار باشد.

بی‌بند و باری در انتظار جوامع مجرد

تاهل می‌تواند از گسترش بی‌بند و باری‌های اخلاقی پیشگیری کند زیرا افراد به همسر خود متعهد هستند و سعی می‌کنند از گرایش‌های منفی اخلاقی بکاهند. قرایی مقدم با تاکید بر اینکه افراد مجرد گرایش بیشتری به آسیب‌های اجتماعی دارند، تاکید می‌کند: در جوامعی که تعداد افراد مجرد آنها زیاد است روسپی‌گری، بی‌بند و باری، اعتیاد، خیابانگردی و... به میزان بسیار زیادی وجود دارد. این در حالی است که اگر زندگی زناشویی آرام باشد از نظر روانی می‌تواند فرد را به آرامش برساند به همین دلیل قرایی مقدم افسردگی را از دیگر عوارض تجردگرایی می‌داند و می‌گوید: کسانی که به تجرد قطعی می‌رسند دغدغه تنهایی را بخصوص در سنین میان‌سالی برای خود دارند که این موضوع سبب می‌شود با گذشت زمان به سمت افسرده شدن پیش بروند.

وقتی تقدس ازدواج محو می‌شود

در گذشته ازدواج موضوعی مقدس بود اگرچه امروز هم چنین پیوندی قابل تقدیس است اما مانند گذشته با اهمیت نیست. بر این اساس این آسیب‌شناس از بین رفتن تقدس ازدواج را یکی از دلایل تجردگرایی می‌داند و توضیح می‌دهد: در گذشته مردم با کمترین امکانات زندگی خود را آغاز می‌کردند اما امروز با گسترش تجمل در جامعه افراد منتظر هستند تا بهترین امکانات مالی را به دست بیاورند و سپس ازدواج کنند اما این موضوع تهدیدهای زیادی را برای جامعه به همراه دارد.
البته اکثر کسانی که تجرد قطعی را انتخاب می‌کنند سعی می‌کنند به دور از خانواده خود باشند، قرایی مقدم انتخاب زندگی در خانه‌ای به دور از خانواده را یکی دیگر از آسیب‌های زندگی مجردی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر در میان جوانان این گونه رایج شده است که آنان در منزلی به دور از والدین خود زندگی می‌کنند که البته این نوع زندگی می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد زیرا اکثر کسانی که به این شکل زندگی می‌کنند دچار مشکل‌های روانی هستند بنابراین حضور در جمع برایشان دشوار خواهد بود.

تبعات طلاق از تجرد بیشتر است

اگرچه تجرد در جامعه موضوعی پسندیده نیست اما زندگی متشنج نیز موضوع خوبی نیست به طوری که یک جامعه‌شناس معتقد است که منظور از ازدواج و دوری از تجرد تشکیل زندگی‌های موفق است زیرا طلاق می‌تواند تبعاتی سخت‌تر از مجرد بودن به دنبال داشته باشد.

فقدان شغل، روند رو به رشد فردگرایی، استقلال طلبی، افزایش آمار طلاق و پیامدهای آن برای فرد و خانواده باعث شده است که جوانان عطای زندگی مشترک را به لقای آن ببخشند و برای رهایی از انتقادات پدر و مادر، خود را به زندگی مجردی محکوم کنند

محمد پیروی خامنه با بیان اینکه در سال‌های اخیر تورم اقتصادی مسیر تجردگرایی را هموار کرده است، خاطرنشان می‌کند: در زندگی متاهلی افراد اهداف متعددی را دنبال می‌کنند که این موضوع در دوره مجردی کمتر دیده می‌شود. برآورده شدن نیازهای مختلف و وجود همفکر و یک همدم مناسب از جمله مهم‌ترین مزایای ازدواج است.
البته این آسیب‌شناس معتقد است اگرچه ازدواج پدیده مقدسی است اما به معنای این نیست که اگر کسی ازدواج نکند نمی‌تواند زندگی خوبی داشته باشد زیرا افرادی هستند که در سطوح بالای علمی و اجتماعی قرار دارند در حالی که مجرد هستند؛ بنابراین هر کس می‌تواند در اوضاع مختلف در زمینه‌های گوناگون پیشرفت کند.

راهی برای رهایی از انتقادات

دکتر سعید معید فر، جامعه شناس نیز در این باره می‌گوید: فقدان شغل، روند رو به رشد فردگرایی، استقلال طلبی، افزایش آمار طلاق و پیامدهای آن برای فرد و خانواده باعث شده است که جوانان عطای زندگی مشترک را به لقای آن ببخشند و برای رهایی از انتقادات پدر و مادر، خود را به زندگی مجردی محکوم کنند.
معیدفر با بیان این که فرد در زندگی مجردی عامل مزاحمی ندارد، می‌گوید: فرد در این نوع زندگی می‌تواند به دلخواه خود رفتار کند. وی با اشاره به دلایل دیگر تمایل برخی جوانان به زندگی در خانه‌های مجردی تصریح می‌کند : با افزایش سن افراد نمی‌توانند در خانه پدری زندگی کنند و استقلال و آزادی خود را نیز تامین کنند، بنابراین زندگی مجردی را انتخاب می‌کنند تا از استقلال برخوردار باشند. معیدفر با اشاره به سایر تبعات زندگی مجردی می‌گوید: زندگی مجردی به تدریج باعث دور شدن فرد از متن جامعه می‌شود، بنابراین جنبه با جمع بودن، همزیستی،‌ تحمل دیگران در او کاهش می‌یابد. این وضعیت برای جامعه نیز می‌تواند خطرناک باشد چون جامعه فرایندی است که در آن افراد در تعامل با یکدیگر قرار می‌گیرند و همزیستی را می‌آموزند و مسوولیت اجتماعی را می‌پذیرند؛ نتیجه این وضعیت رشد و توسعه کشور است


منبع : روزنامه حمایت