تبیان، دستیار زندگی
احتمالا شما هم بار ها شنیده اید که برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی در ناحیه تناسلی، باید خودتان را پس از رفتن به دستشویی، خوب با دستمال کاغذی خشک کنید تا محیط گرم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گاهی خشک کردن با دستمال کاغذی دردسرسازه


احتمالا شما هم بار‌ها شنیده‌اید که برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی در ناحیه تناسلی، باید خودتان را پس از رفتن به دستشویی، خوب خشک کنید تا محیط گرم و مرطوبی برای رشد قارچ‌ها در این ناحیه به‌وجود نیاید. اما گاهی اوقات این کار مشکلاتی برای سلامتی به وجود می آورد.

دستمال کاغذی

دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست، توصیه‌ها و هشدارهایی در این زمینه دارد:


دلیل توصیه شما برای عدم استفاده از دستمال کاغذی به منظور خشک کردن ناحیه تناسلی چیست؟
ناحیه تناسلی، ‌جزو حساسترین مناطق پوستی است که می‌تواند بسرعت و شدت با هر نوع محرک خارجی مانند دستمال کاغذی، ‌ تحریک شود.


متاسفانه بسیاری از خانم‌ها به‌صورت وسواس‌گونه‌ای عادت به خشک کردن ناحیه تناسلی خود در دستشویی دارند که این مساله می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی را در این قسمت حساس از بدن ایجاد کند.

مثلا چه مشکلاتی؟
مهم‌ترین مشکل این است که مواد و ترکیب‌هایی موجود در دستمال‌های کاغذی، جزو مواد آلرژن (حساسیت زا) هستند. این حساسیت‌زایی در اثر استفاده از عطرهای مختلف در دستمال‌های کاغذی، تشدید هم خواهد شد.


افراد مبتلا به آلرژی‌های پوستی، هنگام استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود با تشدید بیماری و وخیم‌تر شدن شرایط پوستی شان در ناحیه تناسلی مواجه خواهند شد. در واقع چنین افرادی به اگزمای تماسی آلرژیک به‌دلیل تماس با دستمال کاغذی و حساسیت به مواد داخل آن مبتلا هستند.


این خانم‌ها در دوره‌هایی به‌دلیل تشدید آلرژی شان با شکایت از سوزش، خارش، قرمزی، خشکی و التهاب در ناحیه تناسلی به پزشک زنان مراجعه می‌کنند و نمی‌دانند که درمان مشکل آن‌ها به‌سادگی و با حذف ماده آلرژن که‌‌ همان دستمال‌ کاغذی است، اتفاق خواهد افتاد.

هم در دختربچه‌ها و هم در پسربچه‌ها به‌دلیل پوست حساسی که دارند، ‌نباید نواحی تناسلی با دستمال کاغذی خشک شود

یعنی تنها مشکل استفاده از دستمال‌های کاغذی برای خشک کردن، ایجاد حساسیت است؟
نه. متاسفانه برخی از خانم‌ها عادت دارند که تمام قسمت‌های ناحیه تناسلی، مخصوصا داخل ناحیه و مخاط‌ها را بشدت با دستمال کاغذی خشک می کنند که این رفتار، بیشتر به رفتاری وسواس‌گونه شبیه است تا بهداشتی.


تماس مداوم دستمال کاغذی با مخاط ناحیه تناسلی به‌مرور زمان باعث ایجاد ضایعاتی شبیه به زگیل تناسلی خواهد شد.

کمی بیشتر درباره این ضایعه‌های پوستی توضیح می‌دهید؟

این روز‌ها بسیاری از خانم‌ها با شکایت از وجود دانه‌هایی ریز و هم‌رنگ پوست که در قسمت داخلی لبه‌های ناحیه تناسلی (محلی که مخاط تناسلی را هم دربرمی‌گیرد) ایجاد شده‌اند، به پزشک مراجعه می‌کنند.


این ضایعات که بدون درد، سوزش یا خارش هستند و امکان انتقال آن‌ها هم به‌هیچ عنوان وجود ندارد، «پاپیلوماتوز» نام دارند.
پاپیلوماتوز‌ها معمولا کنار هم و در یک خط قرار می‌گیرند و آلرژی‌های تماسی مانند استفاده از دستمال‌های کاغذی، باعث تحریک برای ایجاد یا تشدید آن‌ها می‌شود.

آیا راهی برای درمان این ضایعه‌های پوستی تناسلی وجود دارد؟
خوشبختانه در بسیاری از موارد دیده شده که پاپیلوماتوز‌ها در صورت قطع استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن ناحیه تناسلی، کم‌کم از بین می‌روند. به‌همین دلیل هم نیازی به استفاده از روش‌های درمانی پزشکی برای حذف این ضایعات پوستی وجود ندارد.


ضمن اینکه پاپیلوماتوز‌ها به همسر منتقل نمی‌شوند، یا در صورت زایمان طبیعی، خطر انتقال آن به نوزاد هم وجود نخواهد داشت.

نظرتان درباره خشک کردن ناحیه تناسلی بچه‌ها با دستمال چیست؟
هم در دختربچه‌ها و هم پسربچه‌ها به‌دلیل پوست حساسی که دارند، ‌نباید نواحی تناسلی با دستمال کاغذی خشک شود.

دختربچه‌ها، ترشحات واژینال هم ندارند و بنابراین، استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن آن‌ها به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.


شما می‌توانید برای رعایت بهداشت بیشتر ناحیه تناسلی بچه‌ها، لباس زیر آن‌ها را شب به شب عوض کنید و لباس‌های زیر نخی و سفید برایشان بپوشانید.

درباره استفاده از پد بهداشتی چه توصیه‌ای دارید؟
برخی از خانم‌ها در اثر استفاده از پدهای بهداشتی دچار خارش و التهاب پوست خارجی ناحیه تناسلی می‌شوند.


توصیه ما به این گروه از خانم‌ها، ‌ استفاده از پدهای پنبه‌ای غیرمعطر و تعویض مارک پد خود در صورت داشتن حساسیت به آن است.


اگر هم فردی به هر دلیلی مجبور شد که از دستمال کاغذی تحت شرایط خاصی برای خشک‌کردن خود کمک بگیرد، بعد از بلند‌شدن، تنها قسمت‌های خارجی ناحیه تناسلی و کناره‌های پاهای خود را خشک کند.


هر نوع دستمالی باید روی قسمت‌های خارجی ناحیه تناسلی، ‌به آرامی گذاشته و برداشته شود. کشیدن محکم دستمال روی ناحیه تناسلی یا داخل آن، باعث ایجاد تحریک و حساسیت می‌شود.

جایگزین‌های دستمال‌کاغذی
برای خشک کردن ناحیه تناسلی، به جای دستمال‌های کاغذی آلرژن، می‌توان از چند جایگزین استفاده کرد.

اولین راه، استفاده از حوله‌های سفید و نخی در خانه است. شما می‌توانید خودتان را در منزل با این حوله‌ها خشک کنید و شب به شب آن‌ها را برای استفاده روز بعد، بشویید.


راه بعدی استفاده از حوله‌های یک‌بار مصرف، تنظیف یا گازهای استریلی است که به‌صورت بسته‌های بزرگ هم عرضه می‌شوند. شما می‌توانید این حوله‌ یا پارچه‌های استریل و نخی که هیچ ترکیب حساسیت‌زایی هم ندارند را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و آن‌ها را داخل یک نایلون بگذارید. سپس در منزل یا حتی خارج از منزل از آن‌ها برای خشک کردن خود استفاده کنید. به این ترتیب، شانس ابتلا به پاپیلوماتوز یا اگزمای تماسی در ناحیه تناسلی تان را از بین خواهید برد.


نکته دیگر این‌که گاهی برخی از خانم‌ها به‌دلیل استفاده از لباس‌های زیر پلاستیکی، توری یا نامناسب، مجبور به استفاده از دستمال کاغذی برای خشک کردن خود می‌شوند.


در این صورت می‌توان با نپوشیدن این لباس‌ها و استفاده از لباس زیر نخی که جاذب رطوبت هستند و رطوبت آن‌ها هم به‌سرعت خشک می‌شود، استفاده از دستمال کاغذی را کنارگذاشت.


به این ترتیب، می‌توانید به‌جای استفاده از دستمال کاغذی، حوله یا هر وسیله دیگری در خانه، از لباس‌های زیر نخی و سفید کمک بگیرید و لباستان را روزی یک و یا دو مرتبه عوض کنید.

بخش سلامت تبیان

منبع : هفته نامه سلامت - ندا احمدلو


مطالب مرتبط:
10 شگفتی در مسائل بهداشتی
دستتان را با خشک‌کن برقی خشک نکنید
خطر نگهداری دستما‌ل آلوده در جیب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.