تبیان، دستیار زندگی
واشنگتن پست با بیان اینكه آمریكا در موقعیت منزوی در جهان قرار گرفته است تصریح كرد: «سیر حوادث اخیر نشان می دهد كه كشورهایی از جمله ایران و سوریه به عنوان یك قدرت، خلأهای منطقه را بدون كمك آمریكا پرخواهند كرد. این روزنامه آم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیلی جالب از روزنامه واشنگتن پست!


واشنگتن پست با بیان اینكه آمریكا در موقعیت منزوی در جهان قرار گرفته است تصریح كرد: «سیر حوادث اخیر نشان می دهد كه كشورهایی از جمله ایران و سوریه به عنوان یك قدرت، خلأهای منطقه را بدون كمك آمریكا پرخواهند كرد.

این روزنامه آمریكایی در تحلیل خود نوشت: «هیچ پیروزی و یا شكستی برای آمریكا در عراق وجود ندارد، این واژه ها واقعیت مربوط به آنچه را كه در این كشور در حال جریان است، منعكس نمی كند و آینده عراق همواره باید توسط عراقی ها و نه آمریكایی ها تعیین شود.»

«چاك هاگل» نویسنده این تحلیل با اشاره به اینكه زمان برای حضور نیروهای آمریكایی درعراق به سر آمده است خاطر نشان می كند: نیروهای نظامی برای مبارزه و پیروزی در جنگ ساخته می شوند، نه برای پیوستن در جهت شكست كشورها.

وی می افزاید: ما بار دیگر یك درس بسیار سخت را در سیاست خارجی آمریكا آموختیم و آن اینكه آمریكا نمی تواند دموكراسی را در هیچ كشوری بدون توجه به اهداف اصیل ما تحمیل كند.

نویسنده تصریح می كند: «ما تمایلات افتخارآمیز خود را در عراق با خاطره متكبرانه و فریب دهنده ویتنام به اشتباه درك كرده و به اشتباه نیز طراحی و مدیریت كرده ایم. عراق كشوری با جمعیت 25 میلیون نفر است. آنها درباره آینده و تشكیل دولت خود تصمیم گیری خواهند كرد. این امر پیش از آنكه یك مركز سیاسی منسجم در عراق وجود داشته باشد، ممكن است سالها طول بكشد. گزینه های آمریكا همواره محدود بوده اند.»

در ادامه این مطلب آمده است: «این فرایند طی چند روز گذشته با تجدید روابط دیپلماتیك عراق و سوریه پس از 20 سال آغاز شد. بخش دیگر این فرایند دیدار بی سابقه بین رؤسای جمهوری ایران، سوریه و عراق در تهران خواهد بود. این حوادث چه چیزی را به ما می گوید؟ این حوادث به ما می گویند كه قدرتهای منطقه ای خلأهای منطقه ای را پر خواهند كرد و آنها به سوی همكاری در جهت منافع خود بدون آمریكا حركت خواهند كرد. این تشویق كننده ترین ترتیب اقدامات خاورمیانه طی سالهاست.»

هاگل می افزاید: «آمریكا خود را در موقعیت خطرناك و منزوی در جهان می بیند. ما به عنوان كشوری تلقی می شویم كه با مسلمانان در جنگ هستیم. این تصور در جهان اسلام در حال تأیید به شكل باوركردنی است و ممكن است اعتبار و حیثیت آمریكا را زیر سؤال ببرد.»

نویسنده، عقب نشینی مرحله ای نیروهای آمریكایی از عراق را به عنوان راهكار پیشنهادی مد نظر قرار می دهد و تأكید می كند: طبق نظر جیمز بیكر و لی همیلتون، مقامات آمریكایی برای بهبود وضعیت عراق باید با برخی قدرت های منطقه از جمله ایران و سوریه همكاری كنند.

منبع: کیهان


لینک مطالب مرتبط:

كابوی در آخر خط

اتاق فرمان دموكرات هادر دست كیست؟

اولمرت و بوش، دو سیاستمدار كوفته و ضعیف

مردم لس آنجلس امروز به خیابان ها می ریزند

ژیرینفسكی: بوش پدر و پسر را باید به جای صدام اعدام كرد

رویترز به نقل از رهبری :شکست بوش؛ پیروزی ایران

نتیجه انتخابات امریکا، شوکی برای بوش