تبیان، دستیار زندگی
د»: دكور مسجد خرمشهر را با امانت‌داری كامل می‌سازیم مجید میرفخرایی درباره بنای مسجد خرمشهر كه اخیرا كلنگ احداث آن در شهرك سینمایی دفاع مقدس خورده است، گفت: این بنا به دو منظور ساخته می‌شود. نخست برای فیلمبرداری فیلم‌ها و سریا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراح صحنه‌ی سریال «در چشم باد»:

دكور مسجد خرمشهر را با امانت‌داری كامل می‌سازیم

مجید میرفخرایی درباره بنای مسجد خرمشهر كه اخیرا كلنگ احداث آن در شهرك سینمایی دفاع مقدس خورده است، گفت: این بنا به دو منظور ساخته می‌شود. نخست برای فیلمبرداری فیلم‌ها و سریال‌ها و دیگر به منظور بازدید عموم به عنوان یكی از بناهای تاریخی و ماندگار.

طراح صحنه سریال « در چشم باد» در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش كه بنای مسجد خرمشهر در چه دوره‌ای از این سریال به كار گرفته می‌شود، خاطرنشان كرد: سریال تاریخی « در چشم باد» سه مقطع از تاریخ را به تصویر می‌كشد كه از بنای مسجد خرمشهر در دوره آخر جنگ تحمیلی و صحنه‌های دفاع از شهر خرمشهر استفاده خواهد شد.

وی درباره بنای اصلی مسجد خرمشهر كه هم اینك در این شهر موجود است، گفت: این بنا در دوران جنگ تحمیلی مورد اصابت خمپاره قرار گرفته و به گنبد آن آسیب رسیده بود. پس از جنگ مسجد خرمشهر مجددا بازسازی شد اما لایه خارجی كمی آن تغییر كرد.

میرفخرایی ادامه داد: مسجد خرمشهر به لحاظ معماری ویژگی خاصی ندارد. اما از آن جا كه در دوران جنگ پایگاهی برای رزمندگان اسلام بود و همه به این مسجد پناه آورده بودند، ‌در نتیجه بنایی تاریخی محسوب می‌شود و در حقیقت می‌توان گفت «نام خرمشهر با این مسجد عجین شده است.»

میرفخرایی در پاسخ به این پرسش كه در ساخت بنای مسجد خرمشهر از طراحی اولیه این بنا یا آن چه پس از بازسازی موجود است، استفاده می‌شود، گفت: ما از عكس‌ها و فیلم‌هایی كه از این بنا در قبل از جنگ موجود است استفاده می‌كنیم. مسجد خرمشهر قبل از جنگ تزیینات كمتری داشته بنابراین سعی می‌كنیم با امانت‌داری كامل دكور مسجد خرمشهر را بسازیم.

طراح صحنه سریال «در چشم باد» با اعلام این كه طراحی نقشه بنای مسجد خرمشهر 2 تا سه ماه به طول انجامیده است، ادامه داد: اگر خدا یاری كند ساخت این بنا اردیبهشت ماه 86 به پایان خواهد رسید ودرست درهمین موقع فیلمبرداری در این محل آغاز خواهد شد.

میرفخرایی با ابراز علاقمندی نسبت به گسترش دادن بناهای اطراف مسجد خرمشهر در شهرك سینمایی دفاع مقدس، خاطرنشان كرد: ساخت موزه‌های جنگ كه در كشورهایی چون آلمان واكراین به تحقق پیوسته باعث می‌شود كه خاطرات جنگ از حافظه مردم و خصوصا نسل جوان بیرون نرود.

بنابراین امید است كه پس از ساخت مسجد خرمشهر بتوانیم، خیابان‌های اطراف این بنا را نیز بازسازی كنیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا ساخت و ساز بنای مسجد خرمشهر به صورت كامل صورت گرفته است، اظهار كرد: از آن جا كه این بنا دومنظوره ساخته می‌شود، باید متریال اصلی در ساخت و ساز آن به كار برد.

ضمن این كه دكورها در شهرك سینمایی دفاع مقدس در معرض باد شدید قرار می‌گیرند بنابراین باید از مصالح واقعی استفاده كرد تا خرابی به بار نیاید.

میرفخرایی در عین حال گفت:‌برخی از قسمتهای این بنا برای سرعت دركار به صورت دكورساخته شده و در حقیقت می‌توان گفت مسجد خرمشهر تلفیقی از مصالح واقعی و دكور است.

منبع : ایسنا


لینک :

در چشم باد تاریخ معاصرمان را به تصویر می کشد

آغاز فیلمبرداری«در چشم باد»

در چشم باد ، وصیت‌نامه‌ام محسوب می‌شود