تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با توافقات لوزان و در مقاله ایی سیاسی به تحلیل و بررسی «چالش جدید فک شیت ایرانی» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چالش جدید فک شیت ایرانی

دکتر صالحی

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با توافقات لوزان و در مقاله ایی سیاسی به تحلیل و بررسی «چالش جدید فک شیت ایرانی» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس بیانیه ها و گزارشهای منتشر شده در خصوص توافقات لوزان تهیه و منتشر کرده است.

امیر رضوانی در این مقاله می نویسد:« ماجرای اختلاف بیانیه قرائت شده در ژنو و فک شیت وزارت امور خارجه آمریکا باعث حواشی بسیاری شده است. این موضوع باعث شد تا عده ای دقت بیشتری را درباره نگاه به مذاکرات به خرج دهند و نسبت به خدعه های همیشگی آمریکا و انچه در فک شیت آمریکایی انده است هشدار دهند. در ادامه اختلاف مابین متن ها صالحی از وجود فک شیت ایرانی در دست وزارت خارجه و احتمال انتشار در صورت صلاحدید آن وزارتخانه خبر داد اما نمایندگان بر بیانات رهبری مبنی بر لزوم شفافیت و عدم حرف پشت پرده در فرمایشات اخیرشان در دیدار با مداحان تاکید داشته و خواستار انتشار هر چه سریع تر فک شیت ایرانی شدند حال خبرها پیرامون این فک شیت افزایش یافته است. درآخرین خبر، ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمانی با امضای بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه خواستند که فکت‌شیت ایرانی از بیانیه لوزان را برای تبیین بهتر مواضع جمهوری اسلامی ایران منتشر کنند. متن این بیانیه که ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد به شرح ذیل است: بسم‌الله الرحمن الرحیم - چنانچه مستحضرید وزارت امور خارجه آمریکا برداشت و تفسیر خود از مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ را به صورت فکت‌شیت یا گزاره‌برگ متتشر کرده است و سپس مقامات آمریکایی بر مبنای آن پیوسته مصاحبه و اظهارنظر می‌کنند. از آنجا که جزء بیانیه مشترک، متن قابل استنادی از طرف جمهوری اسلامی ایران در دسترس نیست و توضیحات و تفاسیر و برداشت‌های وزارت خارجه می‌تواند در بررسی و تبیین مواضع مفید باشد و نقد کارشناسان می‌تواند کمکی بر تنظیم و نگارش صحیح متن نهایی باشد، از وزارت امور خارجه می‌خواهیم گزاره‌برگ یا فکت‌شیت ایرانی را منتشر نماید.

نوبخت: اگر لازم باشد فکت شیت ایران مکتوب منتشر می‌شود. همچنین سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فکت‌شیتی که وزیر امور خارجه از آن سخن گفته بود، اظهار کرد: در مصاحبه‌ها و مذاکره‌ها و مواضعی که مسئولین وزارت خارجه بیان کرده‌اند در جهت تبیین فکت‌شیت مواردی مورد توجه قرار گرفته است و اگر هم لازم باشد مکتوب آن قابل انتشار خواهد بود.سخنگوی دولت افزود: مواضع دیپلمات‌های ما بسیار روشن و تبیین‌کننده است و هم وزارت خارجه و هم بخش‌های دیگر همچون معاونت حقوقی که امروز نیز با حضوربرخی مذاکره‌کنندگان ارشد تیم هسته‌ای جلسه‌ای را خواهد داشت به بررسی موارد مورد توجه می‌پردازند و پاسخ‌های لازم ارائه می‌شود و مطمئنا آنچه که به‌عنوان نتیجه به دست می‌آید در تنظیم قراردادی که مکتوب خواهد شد مورد توجه قرار می‌گیرد. علت عدم انتشار فکت شیت ایرانی.  حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پایان نشست مشترک تیم مذاکره کننده با حقوقدانان در باره انتشار فکت شیت ایرانی و تقاضای نمایندگان گفت: ما اشتیاق نمایندگان برای انتشار فکت شیت را درک می‌کنیم. برای انجام این کار مقدمات مورد نظر صورت گرفته است و این موضوع در سطح مسئولان عالی نظام در حال پیگیری است. وی با اشاره به اینکه انتشار فکت شیت در صورت تصمیم مسئولان، ممکن خواهد بود بیان کرد: موضوعی که برای مسئولان عالی کشور پیرامون این قضیه مورد توجه این است این است که این اقدام یعنی انتشار فکت شیت ایرانی می تواند نقش مثبت یا منفی در مذاکرات هسته ای داشته باشد. بر این اساس اگر انتشار فکت شیت تاثیر منفی در مذاکرات نداشته باشد حتما این تصمیم گرفته خواهد شد. بعیدی نژاد بیان کرد: اگر نتیجه بررسی ها تاثیر منفی در مذاکرات باشد که یکی از نگرانی های موجود بین مسئولان است فکت شیت منتشر نمی شود. وی گفت: انتشار فکت شیت از نظر فنی و تهیه متن مشکلی ندارد و تنها نیازمند تصمیم در سطح عالی کشور است.
ولایتی: انتشار فکت‌شیت مخل مذاکرات ۱+۵ است - همچنین پس از دیدار صبح امروز سفیر پاکستان با علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با این که با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس آیا انتشار فکت شیت ایرانی ضرورت دارد، گفت: انتشار فکت‌شیت تنها باعث جلب افکارعمومی می‌شود ولی از آنجایی که در بیانیه لوزان هیچ تعهدی متوجه ایران نیست، به نظر می‌رسد که انتشار فکت‌شیت تنها مخل مذاکرات ۱+۵ است. وی افزود: مقام معظم رهبری در رابطه با هر آنچه که مربوط به مذاکرات هسته‌ای و بیانیه‌ لوزان می‌شد صحبت کردند و جمهوری اسلامی ایران نیز بر اساس همان فرمایش‌ها اقدام می‌کند. وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده نیز از این پس مثل گذشته گام برمی‌دارد و طبق خطوط قرمز و چارچوب‌های مشخص شده توسط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند. ولایتی در رابطه با فکت شیت منتشر شده از سوی آمریکا نیز خاطرنشان کرد: آنچه که آمریکایی‌ها با عنوان فکت شیت منتشر کردند فکت شیتی بر اساس برداشت نادرست آنها بود و مخالف آن چیزی بود که در میدان گفت‌وگو گذشت.»

علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در بخش سیاسی مشاهده کنند.

تنظیم: هومن بهلولی