تبیان، دستیار زندگی
نگاه كردن خانم به وجه و كفین و مواضعی كه مردان به طور متعارف نمی پوشانند بدون لذت و ریبه اشكالی ندارد ولی چنانچه موجب وقوع در معصیت باشد جایز نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاه بدون لذت به عکس زن مسلمان آرایش کرده

عکس

نگاه كردن خانم به وجه و كفین و مواضعی كه مردان به طور متعارف نمی پوشانند بدون لذت و ریبه اشكالی ندارد ولی چنانچه موجب وقوع در معصیت باشد جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج3)


سوال: آیا نگاه بدون لذت و مفسده، به عکس زن مسلمانی که آرایش غلیظ کرده، ولی حجاب اسلامی را کاملاً رعایت کرده است، حرام است؟

بر فرض سوال، اگر مرد صاحب ژس را نمی‌شناسد، اشکال ندارد، البته برخی از فقها (آیة الله العظمی صافی گلپایگانی) به این جهت که نگاه به این‌گونه تصاویر، معمولاً انسان را در معرض گناه قرار خواهد داد، اجتناب از چنین نگاهی را توصیه نموده‌اند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:

حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): 

اگر صاحب ژس را نشناسد اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): 

در صورتی که صاحب ژس را بشناسد جایز نیست، و اگر آن‌را نشناسد و منشأ فسادی نگردد جایز است.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): 

اشکال ندارد.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 

چون معرض افتادن به فساد است باید اجتناب شود.

سوال: نگاه كردن به صورت استاد یا معلم بدون قصد ریبه چه حكمی دارد؟

جواب: نگاه كردن خانم به وجه و كفین و مواضعی كه مردان به طور متعارف نمی پوشانند بدون لذت و ریبه اشكالی ندارد ولی چنانچه موجب وقوع در معصیت باشد جایز نیست. (استفتائات امام (ره)، ج3، ص262، س16)

سوال: آیا نگاه كردن اتفاقی به زنی كه حجاب خود را رعایت نكرده حرام است؟

جواب: نگاه اتفاقی حرام نیست ولی باید سعی كنید كه سریعاً نظر خود را برگردانید و نظر را ادامه ندهید. (استفتائات آیت الله مكارم، ج2، ص254)

سوال: مقصود از ریبه و مفسده در نگاه به نامحرم چیست؟ آیا شامل احساس درونی گذرا نیز می‌شود؟

مقصود از ریبه و مفسده‌ای که در بحث نگاه به نامحرم و یا صحبت و ارتباط اجتماعی میان زن و مرد نامحرم مطرح شده، این است که؛ این امور باعث انجام گناه گردد و یا فکر و ذهن را به سوی شهوت‌رانی بکشاند و باعث آلودگی افکار بشود. نه خطورات ذهنی و احساسات درونی لحظه‌ای و گذرا که قدرت مقابله با آن در بیشتر افراد وجود دارد.  علاوه بر نگاه، باید از رفتارهای دیگری که افراد را به سوی گناه کشانده و یا دست کم ترس از آن وجود داشته باشد خودداری نموده و ظرفیت ذهنی و قلبی خود را بالا برد.

سوال: آیا نگاه كردن به عكس شهدا و انس گرفتن با آنها و همچنین نگاه كردن به صورت بزرگانی مثل رهبر عزیز و مراجع تقلید و دیگران چه حكمی دارد؟

جواب: اگر نگاه به قصد لذت نباشد و خوف افتادن در گناه نباشد اشكالی ندارد. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری، ج2، س100)

سوال: دیدن تصاویر و فیلم غیر مجاز چه حكمی دارد؟ در صورتی كه پخش زنده نباشد و بازیگر را شخص نشناسد چه حكمی دارد؟

جواب: دیدن تصاویر و فیلمهایی كه موجب فساد اخلاق می گردد با قصد ریبه و بدون آن جایز نیست. و آنچه شنیده اید كه دیدن تصویر نامحرم, بدون قصد لذت و بدون وجود مفسده دیگر است. (ترجمه اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبری، ج2، ص124)

چند استفتاء از آیة الله بهجت (ره):

ـ نگاه كردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه كردن به موى آنان چه با قصد لذت و چه بدون آن، حرام است. و نگاه كردن به صورت و دست هاى آنها اگر به قصد لذت باشد، حرام است، و امّا بدون قصد لذت، نگاه به آنها بنا بر اظهر جایز است.

ـ بنا بر احتیاط واجب نگاه كردن مرد به بدن و موى دخترى كه نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى فهمد جایز نیست، اگرچه بدون قصد لذت هم باشد. ـ نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم، بنا بر احتیاط واجب، حرام است. و همچنین نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى فهمد، جایز نیست. و اما جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالباً باز است، مثل سر، خالى از وجه نیست، مگر این كه این نگاه كردن كمك به معصیت باشد.

ـ دست زدن مرد به بدن زن نامحرم یا دست زدن زن به بدن مرد نامحرم، مثل نگاه كردن، حرام است. و دست زدن مرد به صورت و دست هاى زن نامحرم و بالعكس نیز بنا بر اظهر جایز نیست.

ـ نگاه كردن به زنان اهل ذمّه بلكه به زنان كافرى كه از هنگام تولد محكوم به كفر هستند به جاهایى از بدن آنها كه عادتا پوشانیده نمى شود، بدون قصد لذت و در صورتى كه خوف واقع شدن در حرام نباشد، جایز است. و بنا بر اظهر نگاه كردن به زنان بادیه نشین و غیر آنها كه عادت به پوشاندن ندارند، بدون قصد لذت، جایز است مگر در صورت خوف وقوع در حرام، پس معاشرت با آنها در داد و ستد و سایر نیازها، جایز است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اسلام کوئیست

سایت اندیشه قم

ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری، ج2

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله بهجت ره

مطالب مرتبط:

حکم شوخی با نامحرم از طریق پیامک

چگونه با نامحرم برخورد کنیم؟

حکم ارتباط دختر و پسر برای استفاده علمی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.