تبیان، دستیار زندگی
اسلام دینی است که بر اساس فطرت و نیازهای انسان نازل گردیده است . و در این دین آسمانی تاکید فراوانی بر محبت میان زن و شوهر شده است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجازه هست ببوسمش ؟!


اسلام دینی است که بر اساس فطرت و نیازهای انسان نازل گردیده است . و در این دین آسمانی تاکید فراوانی بر محبت میان زن و شوهر شده است ، و در احادیث بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام دیده می شود که زوجین را به محبت و ابراز علاقه به یکدیگر ترغیب و تشویق می نمایند.

زن و شوهر

امام صادق (علیه السلام) از پیامبر نقل فرموده اند: «گفتار مرد به زن که دوستت دارم از قلب زن به هیچ عنوان خارج نمی شود.(1)


و همچنین از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است که: « هر بنده به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد خداوند به آن دو با نگاه مهر آمیز می نگرد و هر گاه دست یکدیگر را بگیرند گناهان آن دو از لای انگشتانشان فرو می ریزد.(2)


زمانی که زوجین صاحب فرزند می شوند مسلماً زندگی و رفتار آنها دچار تغییرات و دگرگونی هایی خواهد شد بسیاری از رفتارهایی که زوجین تا قبل از این به راحتی می توانستند در جمع دو نفره خود آن را بروز دهند دیگر مناسب فضایی با حضور فرزندان کوچک نیست.
حال این سوال مهم ذهن را به خود درگیر می نماید که فرزندان باید شاهد چه میزان از رفتارهای محبت آمیز میان والدین باشند ، آیا به طور کلی مسیر زوجین تغییر کرده و در حضور فرزندان برخوردی رسمی و توام با احترام با یکدیگر داشته باشند و یا اینکه زوجین این اجازه را دارند تا در مقابل فرزندانشان برخورد محبت آمیز را داشته باشند البته با حفظ حرمت و احترام یکدیگر!!!
کودکان بسیار دقیق و حساسند و به سرعت یاد می گیرند و همه چیز را در حافظه خود ثبت و ضبط می کنند . کودکان از سنین بسیار پایین تفاوت خشم و غم و شادی ، شعف و خنده و گریه را به خوبی درک می کنند و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهند ، پس کودکان تفاوت رفتارهای والدینشان نسبت به یکدیگر را درک خواهند کرد.

ابراز محبت والدین نسبت به یکدیگر جو عاطفی خانواده را گرم و سالم تر نگه می دارد و نشان داده شده است فرزندان این گونه از خانواده ها سالم ، با نشاط و با اعتماد به نفس بالاتری پرورش یافته و در جامعه حضور پیدا می کنند

کودکان ازرفتارهای محبت آمیز والدین خود لذت می برند و از اینکه احساس کنند والدینشان به یکدیگر وابستگی عاطفی دارند احساس امنیت خاطر در آنها افزایش پیدا خواهد کرد . کودکانی که دارای والدینی هستند که دائماً با یکدیگر اختلاف نظر و درگیری دارند و محبت و علاقه ای در میان آنها جریان ندارد به مرور از والدین خود دور می شوند و به دنبال مقصر گرم نبودن کانون خانواده اشان می گردند. در بعضی مواقع  والدین با این استدلال که ممکن است مشاهده روابط عاطفی میان والدین برای فرزندان مضر باشد و آنها را دچار مشکلاتی سازد از ابراز علاقه و محبت به همسرانشان در مقابل فرزندان سر باز می زنند ،البته تحقیقات نشان داده است که ناراحتی های عاطفی و اختلالات شخصیتی در میان این دسته از کودکان بیشتر مشاهده می شود.
در مقابل بعضی از کارشناسان معتقد هستند ابراز محبت والدین نسبت به یکدیگر جو عاطفی خانواده را گرم و سالم تر نگه می دارد و نشان داده شده است فرزندان این گونه از خانواده ها سالم ، با نشاط و با اعتماد به نفس بالاتری پرورش یافته و در جامعه حضور پیدا می کنند و می توان گفت قطعاً برقراری روابط صمیمانه و محبت آمیز و ابراز محبت های لازم و متعارف نه تنها بد آموزی ندارد بلکه می تواند مقدماتی برای آموزش روابط صحیح بین والدین و فرزندان آنها باشد. کودکی که شاهد است پدرش دست مادر خانواده را برای قدردانی و محبت می بوسد او نیز این نکته را آموخته و دست مادر خود را با محبت و قدردانی خواهد بوسید.و حتی این مسئله می تواند پیش زمینه ای باشد برای آموزش برقراری روابط صحیح در آغاز زندگی مشترک کودکان در آینده نه چندان دور ، رفتارهای محبت آمیز و یا احترام به همسر در مقابل  کودکان می تواند الگوی عملی مناسب برای آموزش محبت و احترام به همسر آینده این کودکان باشد.
البته نباید از این نکته بسیار مهم غافل شد که ابراز محبت در مقابل دیدگان کودکان باید دارای چارچوب خاص و کاملاً منطقی و معقول باشد و از بعضی اموری که  خاص روابط شخصی همسران است خودداری به عمل آید زیرا زیاده روی در این مورد می تواند کودکان را با مشکلاتی نظیر بلوغ زودرس و بسیاری مشکلات دیگر مواجه سازد.همچنین  فرزندان باید بدانند که والدینشان دارای خلوتی هستند که بسیار محترم است و آنها اجازه وارد شدن به این خلوت را ندارند و اجازه ندارند آن را بشکنند.

پی نوشت
1) وسائل الشیعه ، ج 2 ،ص 24.
2) کنزالعمال ، ج 16 ،ص 27

ولی حصاری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:
کوچولوهای بی پناه
 پرورش آدم های شوخ و شنگ 
آموزش از نوع ممنوعه!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.