تبیان، دستیار زندگی
دستمال کاغذی از جمله محصولاتی است که جزو نیازهای اولیه هر خانه ای محسوب می شود. متاسفانه برخی از خانواده ها بدون اطلاع از ویژگی و کیفیت محصولات بهداشتی اقدام به خرید این کالا می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستمال کاغذی مرغوب چه ویژگی هایی دارد؟


دستمال کاغذی از جمله محصولاتی است که جزو نیازهای اولیه هر خانه‌ای محسوب می‌شود. متاسفانه برخی از خانواده‌ها بدون اطلاع از ویژگی و کیفیت محصولات بهداشتی اقدام به خرید این کالا می‌کنند، بنابراین آگاهی از ویژگی‌های یک دستمال کاغذی با کیفیت مطلوب می‌تواند در سلامت افراد خانواده بسیار تاثیرگذار باشد.

دستمال کاغذی

دستمال کاغذی یکی از محصولات بهداشتی‌ سلولزی است و اعضای دیگر این محصولات را پوشک بچه، پوشک بزرگسالان، دستمال‌های مرطوب آرایشی و بهداشتی‌ و... تشکیل می‌دهند.


برخی از مارک‌های دستمال کاغذی شناخته شده و قدیمی هستند و امتحان مناسب خود را پس داده‌اند، ولی دستمال کاغذی‌های غیراستاندارد هم در بازار کم نیستند که وزارت بهداشت هر از چندگاهی، نام انواع غیراستاندارد را در اطلاعیه‌های خود اعلام می‌کند.


دستمال کاغذی استاندارد، یعنی دستمالی که در تعداد برگ و اندازه و ابعاد با آنچه روی جعبه نوشته شده است، مطابق باشد و نیز الیاف آن برای استفاده و تولید، الیاف مرغوبی باشد.


جنس نامرغوب یعنی جنسی که فاقد استاندارد باشد و در کیفیت مواد اولیه و الیاف استفاده شده، تقلب صورت بگیرد.


فراموش نکنید دستمال کاغذی‌های مرغوب، الزاما دستمال کاغذی‌های گران قیمت نیستند، بلکه باید جنس موردنظر، نشان استاندارد داشته باشد.


استفاده از دستمال کاغذی غیراستاندارد باعث بروز آلرژی، سرفه، مشکلات پوستی و... می‌شود و به همین دلیل هم توصیه می‌شود که خانواده‌ها هنگام خرید از باکیفیت بودن محصول، مطمئن شوند.


دستمال کاغذی استاندارد مرغوب فاقد پرز، الیاف خرد شده، سوراخ و اجسام خارجی است و هنگامی که یک برگ آن را مقابل نور می گیرید، پراکندگی الیاف به طور یکنواخت در آن دیده شود.

دستمال‌هایی که به صورت فله‌ای و بدون مجوز بهداشتی و گاها با قیمت‌های بسیار پایین عرضه می‌شوند، به دلیل مواد اولیه نامرغوب می‌توانند باعث بروز سرفه و آلرژی در مصرف‌کننده گردند

رنگ به کار رفته در ساخت دستمال کاغذی هم باید از رنگ‌های مجاز و ثابت باشد.


یک دستمال کاغذی مرغوب و مناسب بعد از خیس شدن نباید پودر و ریز ریز شود. خرد شدن دستمال هنگام استفاده برای آبریزش بینی باعث ورود پرز و یا الیاف کاغذ به مجاری تنفسی شده و موجب عفونت سینوس‌ها می گردد.


دستمال کاغذی‌هایی که بوی نامطبوعی دارند و معمولا تیره‌رنگ هستند و روی آنها ذرات و لکه‌های ریزی به صورت تک نقطه‌ای مشاهده می‌شود، از انواع مرغوب به شمار نمی‌روند.


این نوع دستمال‌ها از کاغذهای غیربهداشتی تهیه شده‌اند که در صورت تماس با دست خیس و یا دهان می‌توانند مخاطره‌آمیز باشند.


برخی تولیدکنندگان متخلف جهت پوشاندن رنگ تیره برخی از دستمال‌ها، از سفیدکننده‌ها و رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها بسیار شیمیایی بوده و می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک پوستی و تنفسی شوند.


از سوی دیگر دستمال‌هایی که به صورت فله‌ای و بدون مجوز بهداشتی و گاها با قیمت‌های بسیار پایین عرضه می‌شوند، به دلیل مواد اولیه نامرغوب می‌توانند باعث بروز سرفه و آلرژی در مصرف‌کننده گردند.


همچنین برخی تولیدکنندگان متخلف برای کاهش هزینه تولید جهت تهیه جعبه دستمال کاغذی، از مقواهای بازیافتی که گاهی بوی نامطبوع آنها به مشام می‌رسد استفاده می‌کنند.


در مواردی که رطوبت هوا بالا باشد، روی این نوع مقواها انواعی از قارچ‌ها که با چشم دیده نمی‌شوند رشد کرده که در اثر تماس با دست، برای سلامت مصرف‌کننده زیان‌آور خواهند بود.


گاهی دیده می‌شود که در صورت کشیدن یک برگ دستمال کاغذی همه برگ‌ها بیرون می‌ریزند، اما هنگام خرید باید به این نکته دقت کنید که دستمال کاغذی استاندارد در بسته باید به‌طور تاخورده به نحوی بسته‌بندی شود که به راحتی و تک‌تک بتوان آنها را از بسته خارج کرد.


مصرف دستمال کاغذی در سرماخوردگی

نکته دیگر استفاده صحیح از دستمال کاغذی در حین سرماخوردگی و آنفلوآنزا بوده که بسیار حائز اهمیت است. به طور معمول دستمال‌های کاغذی، یکبار مصرف هستند و در صورت کثیف شدن نباید در جیب یا دست نگه داشته شوند.


همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که از تماس مستقیم دستمال کاغذی با داخل چشم و دهان جدا خودداری کنید.

بسیار دیده می‌شود که در اثر سهل‌انگاری برخی والدین، کودکان به بازی و خوردن دستمال می‌پردازند که این کار می‌تواند در درجه اول موجب خفگی کودک و درجه دوم منجر به ورود شیرابه حاصل از خمیر کاغذ و ترکیبات شیمیایی موجود در آن به بدن کودک شده و به طور جدی سلامت کودک را به مخاطره اندازد.


دستمال توالت به دلیل استحکام بالا، بسیار زبر است و در صورت بروز آب ریزش بینی، زبری این دستمال‌ها در اثر استفاده مکرر باعث ایجاد خراش، قرمزی و سوزش پوست بینی می‌شود. لذا از دستمال کاغذی توالت برای صورت خود استفاده نکنید.


همچنین اگر از دستمال‌های معطر و مرطوب پاک‌کننده آرایش استفاده می‌کنید، صرفا برای همین منظور از آنها استفاده نمایید. اگر از این محصولات استفاده می‌کنید دقت کنید که پوست شما به مواد معطر این دستمال‌ها حساسیت نداشته باشد. قرمزی، خارش و التهاب پوست پس از استفاده از این محصولات نشانه حساسیت شما به این دستمال‌هاست.


استفاده نامطلوب از این دستمال‌ها به دلیل دارا بودن مواد ویژه می‌توانند منجر به بروز خطرات و آلودگی‌های جانبی در مصرف‌کننده گردند.


در نهایت به یاد داشته باشید دستمال‌های کاغذی با وجود آن که به صورت بهداشتی تولید می‌شوند، صددرصد استریل نیستند. لذا استفاده از آنها برای زخم‌های باز توصیه نمی‌شود.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
رادیو دری
هفته نامه سلامت - ساناز خصوصی
مهر


مطالب مرتبط:
دستمال کاغذی سالم‌ تر از حوله
اولین باری که این 14 دستاورد سلامتی ساخته شدند
دستتان را با خشک‌کن برقی خشک نکنید
خطر نگهداری دستما‌ل آلوده در جیب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.