تبیان، دستیار زندگی
این روز ها گویا دیگر برای زیبا تر شدن، کار از جراحی بینی و گونه و ایجاد چندین سوراخ در گوش و ابرو و... گذشته است و نام انواعی از اعمال جراحی به گوش می رسد که بیشتر به شوخی می ماند؛ جراحی هایی که دیدن عکس هایش هم حالتی ناخوشایند به انسان می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد تاسف بار برای ایرانیان

این روز‌ها گویا دیگر برای زیبا‌تر شدن، کار از جراحی بینی و گونه و ایجاد چندین سوراخ در گوش و ابرو و... گذشته است و نام انواعی از اعمال جراحی به گوش می‌رسد که بیشتر به شوخی می‌ماند؛ جراحی‌هایی که دیدن عکس‌هایش هم حالتی ناخوشایند به انسان می‌دهد

بخش اجتماعی تبیان
بینی

صحبت از انجام اعمالی نظیر گوش «شیطونی»، گوش «گرگی» یا «الاغی»، بینی «عقابی» و حتی فک «سگی» و... اینهاست و اگرچه باورش سخت می‌نماید اما گویا واقعیتی است که تصاویرش در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا واقعا در ایران ما هم کسی متقاضی چنین اعمالی هست؟ علت گرایش به چنین اعمالی چیست و نهایتا اینکه آیا واقعا پزشکی حاضر به انجام چنین اعمالی است؟
پاسخ به این سوالات را از دکتر محمد‌ آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت جویا شدیم:
آقاجانی در مورد اعمال جراحی غیرمتعارف گفت: متاسفانه در حوزه اعمال زیبایی و جراحی‌های پلاستیک با رویکردهای اغراق‌آمیز و گرایش‌های غیرطبیعی مواجه هستیم؛ مسلم است که این موضوع مساله‌ای فرهنگی‌ است و برای تغییر آن متولیان امر آموزش عمومی و فرهنگی در کشور باید در این زمینه کار بیشتری انجام دهند.

از نگاه رفتاری توهم خودزشت پنداری و نقش دوستان در یادآوری نیاز جراحی عوامل اصلی مراجعه بوده و امروز درکشور ما جراحی بینی یک امتیاز اجتماعی محسوب می‌شود که در میان زنان و مردان تقریبا به اندازه مساوی رسیده بطوریکه حتی کسانی که قادر به انجام اینگونه جراحی‌ها نیستند با چسباندن چسبهای مخصوص تظاهر به آن می‌کنند!

وی با تاکید بر اینکه همه نهادهای جامعه باید در زمینه تغییر این رویکرد نقش ایفا کنند، اظهار کرد: رسانه‌های عمومی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، رسانه‌های مکتوب، آموزش عالی و آموزش و پرورش باید در این زمینه کار کنند؛ زیرا گرایشها به سمت اعمال جراحی غیرطبیعی در جامعه اتفاق می‌افتد و باید دید چرا افراد به این میزان به دنبال اعمال جراحی پلاستیک مانند جراحی‌های بینی و... با توجه به غیرضروری‌ بودن بسیاری از این اعمال هستند.
جراحی بینی یکی از رایج ترین و شایع ترین جراحی های پلاستیک و زیبایی میان زنان و مردان ایرانی محسوب می شود که اگر چه با هدف زیبایی و داشتن ظاهری متناسب میان مردم باب شده ، اما در صورتی که این جراحی با همراهی و مشاوره یک جراح و پزشک متبحر و با تجربه انجام شود، می تواند بسیاری از عارضه ها و اختلالات موجود در بینی از قبیل قوز بینی، افتادگی نوک بینی و یا زاویه دار شدن آن، بزرگ بودن حفره های بینی و دیگر اختلال های شایع بینی را برطرف کند.
بخشی از پزشکی کشور در سایه رویکرد نادرست به جراحی‌های زیبایی
آقاجانی با بیان اینکه ارزش اعمال جراحی پلاستیک روشن بوده و برای موارد و شرایطی‌ کاربرد دارد که

اینکه تعداد مراجعه کنندگان عمل های زیبایی زیاد شده است طبیعتا به دلیل نیازی است که در جامعه شکل گرفته است. بنابراین چون یک عده طالب این قضیه هستند و می خواهند جراحی زیبایی انجام دهند امروز شاهد افزایش عمل های زیبایی در جامعه مان هستیم که دلایل مختلف دارد. اما عمل های زیبایی در صورتی که به درستی انجام شوند خطری برای بیمار ندارند.

در طب پیش‌بینی شده، تصریح کرد: متاسفانه در کشور گرایش به این نوع جراحی‌ها بیش از اندازه و بعضا غیر ضروری است. این گرایش بیشتر به حوزه خارج از حوزه سلامت بازمی‌گردد، اما فرهنگی‌ هم هست که روی این بخش از پزشکی کشور سایه انداخته است و فرهنگ عمومی جامعه است که این انتظار را ایجاد می‌کند.
جراحی‌های زیبایی نامتعارف؛ تخلف یا تایید
 باید مشخص شود که آیا بهتر نیست به جای زیبایی‌های مصنوعی به زیبایی‌های طبیعی روی بیاوریم؟ آیا این توجه بسیار زیاد به جنبه‌های تجملی به فرهنگ ملی ما آسیب نمی‌رساند؟ در جامعه ما اعمال جراحی زیبایی بیش از آن چیزی که باید، انجام می‌شود و این امری محسوس است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی از انجام اعمالی غیر متعارف نظیر «گوش شیطونی» یا «گوش گرگی» و اعمالی از این قبیل در کشور داشته‌ایم و آیا اقدام پزشک به انجام چنین اعمالی تخلف محسوب می‌شود یا خیر، گفت: در مورد تخلف بودن با نبودن اعمال نامتعارف جراحی زیبایی به سادگی نمی‌توان قضاوت کرد. البته برای رسیدگی به این موضوعات باید مصداق و مورد جراحی را در هیات انتظامی نظام پزشکی مطرح کرده و در آنجا به این جنبه‌های حرفه‌ای رسیدگی کرد. ما در این زمینه منشور اخلاق پزشکی و قوانین حاکم بر خدمات پزشکی را داریم که مرجع رسیدگی به این موضوعات نیز نظام پزشکی است.
اینکه تعداد مراجعه کنندگان عمل های زیبایی زیاد شده است طبیعتا به دلیل نیازی است که در جامعه شکل گرفته است. بنابراین چون یک عده طالب این قضیه هستند و می خواهند جراحی زیبایی انجام دهند امروز شاهد افزایش عمل های زیبایی در جامعه مان هستیم که دلایل مختلف دارد. اما عمل های زیبایی در صورتی که به درستی انجام شوند خطری برای بیمار ندارند.
۶۵ درصد جراحی‌های زیبایی غیرضرور است

دکتر مجید ابهری استاد دانشگاه و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که ۶۵ درصد جراحیهای زیبایی غیرضرور است، می‌گوید: از نگاه رفتاری توهم «خودزشت پنداری» و نقش دوستان در یادآوری نیاز جراحی عوامل اصلی مراجعه برای جراحی زیبایی است.
وی معتقد است ۹۰ درصد جراحیهای انجام شده در کشور مربوط به جراحی بینی است و بقیه جراحیهای نقاط مختلف بدن است. 
این استاد دانشگاه می‌گوید: از نگاه رفتاری توهم خودزشت پنداری و نقش دوستان در یادآوری نیاز جراحی عوامل اصلی مراجعه بوده و امروز درکشور ما جراحی بینی یک امتیاز اجتماعی محسوب می‌شود که در میان زنان و مردان تقریبا به اندازه مساوی رسیده بطوریکه حتی کسانی که قادر به انجام اینگونه جراحی‌ها نیستند با چسباندن چسبهای مخصوص تظاهر به آن می‌کنند!
ابهری به نقش تبلیغات به ویژه تبلیغات ماهواره‌ای اشاره می‌کند و می‌افزاید: تبلیغات این قبیل جراحی‌ها مخصوصا از طریق ماهواره‌ها عامل اصلی گرایش رفتاری به آن بوده و ۸۰ درصد از افراد بعد از جراحی بینی وقتی به این واقعیت رسیدند که زیبایی آن‌ها چندان تغییر نکرده دچار افسردگی می‌شوند.

این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری می‌افزاید: با توجه به اینکه از نگاه زیبایی‌شناسی اعضای صورت هر کس دقیقا در زوایای طبیعی و مناسب با کل ترکیب وی قرار گرفته فقط در مواردی که بر اساس بیماری یا سانحه نقص یا ناهنجاری عضوی پدید آید می‌توان اینگونه جراحی‌ها را توصیه کرد در غیر اینصورت توهم خود زشت پنداری باعث بروز ناهنچاریهای رفتاری دیگری قبل و بعد از جراحی خواهد شد که ساده‌ترین آن‌ها افسردگی و اختلالات خانوادگی است.

این در حالی است که آمار مستند و دقیقی از انجام جراحی زیبایی بینی در کشور وجود ندارد و هر آنچه از زبان پزشکان و دست اندرکاران نظام سلامت عنوان می‌شود، آماری است که بر اساس مشاهدات و گزارشهای تقریبی اعلام می‌شود.

دماغ هایی با نوک سربالا

خوشگل ها با شخصیت ترند  
 
نقاب آرایشی بر چهره دختران امروزی