تبیان، دستیار زندگی
در باب شعر آیینی همراه با مصطفی محدثی خراسانی و رضا اسماعیلی:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مدح صرف به ‌پیام‌رسانی اهل بیت(ع)

در باب شعر آیینی همراه با مصطفی محدثی‌خراسانی و رضا اسماعیلی

فرآوری: زهره سمیعی- بخش ادبیات تبیان
مصطفی محدثی‌خراسانی

محدثی‌خراسانی:شعر آئینی متولی ندارد
مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی سازمان صدا و سیما با ابراز خرسندی از افزایش کمّی تولیدات شعر آئینی کشور در یک سال اخیر اظهار کرد: در عین حال باید به این نکته توجه کرد که شعر آئینی باید ضمن استواری بر ‌پایه محبت و معرفت از نظر زبانی دارای ظرافت‌های شاعرانه باشد. همچنین شعر آئینی در معنای حقیقی مورد پسند خواص و قابل فهم برای عوام است.
وی افزود: جمع کردن تمام این ویژگی‌ها در یک شعر دشوار است و چه بسا شعری سرشار از معرفت است، ولی معیارهای واقعی برای اطلاق نام شعر را ندارد و گاهی برعکس. همچنین دیده شده است که یک شعر آئینی را خواص و اهل ادب پسندیده‌اند، ولی برای عوام قابل فهم نبوده و برعکس گاه شعری در میان عوام بسیار مورد توجه و پسند است، ولی از نظر ادبی مشکلات بسیاری دارد.
این شاعر توضیح داد: در سال‌های اخیر با پیدایش اشعار نابی در حوزه ادبیات آئینی روبه رو شده‌ایم که نویدبخش تکامل هر چه بیشتر این حوزه هستند و از جمله آنها می‌توان به غزل قادر طهماسبی با مطلع «سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود/ کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» اشاره کرد که تمام ویژگی‌های شعر آئینی را در خود جمع کرده است.
محدثی‌خراسانی در عین حال با بیان اینکه 95 درصد رشد و تکامل ادبیات آئینی ما در حوزه شعر مرهون تلاش شاعران و نه هیچ یک از نهادها بوده است، افزود: برگزاری جشنواره‌ها تنها برداشت و معرفی دسترنج شاعران است و هیچ نهادی به طور کارآمد حامی این حوزه نیست.

 رضا اسماعیلی

رضا اسماعیلی:مناسبتی شدن ادبیات آئینی/ شاعران به ارائه سبک زندگی اسلامی بپردازند
رضا اسماعیلی، مدرس ادبیات دانشگاه تهران و شاعر پیشکسوت کشورمان؛ عنوان کرد: ادبیات آئینی ما با مشکل مناسبتی بودن دست به گریبان است و اغلب به موضوع‌های مربوط به ولادت و شهادت اهل بیت(ع) اختصاص دارد.
این مدرس ادبیات با بیان این مطلب عنوان کرد: سال 93 با رشد کمّی شعر آئینی رو به رو شدیم. در عین حال از نظر کیفی نیز در این حوزه با مشکل مناسبتی بودن دست به گریبان بودیم. به عبارت دیگر از شاعران آئینی ما انتظار می‎رود به افق‌های جامع‌تری از حوزه دین و معرفت در اشعار عاشورایی، رضوی و فاطمی بنگرند و با توجه به باطن دین، آموزه‌های انسان‌ساز دینی را به تصویر بکشند.
وی با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده است که از مدح صرف به ‌پیام‌رسانی اهل بیت(ع) بپردازیم، افزود: باید در شعر آئینی به دنبال ترویج حکمت‌های دینی و احیای مکارم اخلاقی باشیم. به عبارت دیگر باید با به تصویر کشیدن سیره عملی بزرگان دین، از زبان شعر برای سوق دادن اقشار مختلف به سبک زندگی اسلامی استفاده کنیم.
اسماعیلی با بیان اینکه باید شعر آئینی مکتب انسان‌ساز و وسیله ارتقای فضایل افراد باشد، گفت: شعر فاخر تنها دارای ارزش‌های هنری و احساسی نیست، بلکه راهنمای مخاطبان خود به رستگاری، توحید و اخلاق اسلامی نیز به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: با کنکاش در زندگی اهل بیت(ع) می‌توان سبک زندگی آن بزرگواران را در پرورش فرزند، ارائه الگوی مصرف و رفتارهای مختلف اجتماعی به عنوان نمونه مطلوب در اختیار جامعه قرار داد و این امر رسالت اصلی شاعران و نویسندگان آئینی است.



منبع: ایکنا