تبیان، دستیار زندگی
فصل روزهای خوب و دل انگیز فرا رسیده است. اما هنوز به قول مادربزرگ ها هوا دزد است. یعنی اینکه گرم و سرد می شود و اگر حواستان نباشد خدای نکرده مریض می شوید. البته مریض شدن یک طرف و مراقبت و بهبودی سریع یک طرف.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مریض شده‌اید؟ این مواد غذایی را نخورید


فصل روزهای خوب و دل‌انگیز فرا رسیده است. اما هنوز به قول مادربزرگ‌ها هوا دزد است. یعنی اینکه گرم و سرد می‌شود و اگر حواستان نباشد خدای‌نکرده مریض می‌شوید. البته مریض شدن یک طرف و مراقبت و بهبودی سریع یک طرف.

به‌هرحال مریضی از هر نوعی که باشد پیش می‌آید. مهم این است که شما بتوانید آن را مدیریت کنید و اجازه ندهید مدت زمان آن طولانی شود. در بین تمام مراقبت‌های لازم تغذیه نقش مهمی در بهبود بیماری‌ها دارد. لازم است که در دوران بیماری از مصرف برخی مواد غذایی بپرهیزید تا بیماری‌تان کش‌دار نشود. در این مطلب به 11 نمونه از این مواد غذایی نامناسب برای دوره‌ی بیماری اشاره می‌کنیم. لطفاً ما را همراهی کنید.

کافئن

نوشیدنی‌های کافئین دار
بدون شک شما هم در زمان سرماخوردگی یا ابتلا به بیماری‌های ویروسی سعی می‌کنید مصرف مایعات را افزایش دهید. درست است که مایعات برای دفع ویروس و تأمین دوباره‌ی آب بدن لازم هستند اما هر نوشیدنی نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد. برخی افراد در حین ناخوشی تصور می‌کنند که با نوشیدن قهوه حالشان بهتر خواهد شد. اما این تصور اشتباه است. به عقیده‌ی متخصصان مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای سبز، سفید و سیاه زیاد در حین بیماری بدن را بیشتر در معرض دهیدراته شدن (کاهش آب بدن) و افزایش ضخامت مخاط قرار می‌دهد. توصیه می‌کنیم در این دوره مصرف دم‌نوش‌ها یا آب گرم با عسل و لیموترش را افزایش دهید و از مصرف نوشیدنی‌های ساده و طبیعی غافل نشوید.


مواد غذایی اسیدی
مصرف مواد غذایی اسیدی خطر بروز التهاب در بدن را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم در مدتی که دور از جانتان مریض شده‌اید از مصرف میوه‌های ترش و اسیدی مانند زغال‌اخته، گریپ‌فروت و کیوی و همچنین سبزیجاتی مانند ذرت، عدس و زیتون بپرهیزید.

در زمان بیماری و ناخوشی سوپ یک غذای ایده آل است. بدون شک سوپ مرغ و ورمیشل سرشار از پروتئین و انرژی است و سوپ‌های تند باعث پاکسازی سینوس‌ها می‌شوند. اما سوپ‌های حاوی خامه یا پنیر در دوره‌ی بیماری توصیه نمی‌شود

بیسکوییت
اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شده و از بدنتان به‌طور 100 درصد حفاظت نمی‌کند از مصرف شیرینیجات بپرهیزید هرچند که این مواد غذایی حال و هوایتان را بهتر می‌کند. قندهای تصفیه‌شده‌ی موجود در بیسکوییت‌ها و دیگر شیرینیجات و هله‌هوله‌ها حواس بدن را از تمرکز روی بیماری و نابود کردن عامل اصلی آن پرت می‌کند.


سرخ‌کردنی‌ها
متخصصان حوزه‌ی تغذیه بر این عقیده هستند که اسیدهای چرب اشباع‌شده منبع بروز التهاب در بدن هستند و چربی موجود در مواد غذایی سرخ‌کردنی برای سلامتی مضر است. مصرف این غذاهای چرب و سنگین بدن را وادار به سوخت‌وساز آن‌ها می‌کند. این کار در دوره‌ی بیماری که بدن باید تمرکز خود را به سم‌زدایی و دفع ویروس کند اختلال ایجاد می‌کند.

سوپ خامه ای

سوپ‌های سنگین و پرچرب
در زمان بیماری و ناخوشی سوپ یک غذای ایده آل است. بدون شک سوپ مرغ و ورمیشل سرشار از پروتئین و انرژی است و سوپ‌های تند باعث پاکسازی سینوس‌ها می‌شوند. اما سوپ‌های حاوی خامه یا پنیر در دوره‌ی بیماری توصیه نمی‌شود. افزودن چربی به سوپ‌ها باعث سنگین شدن آن‌ها شده و هضم آن‌ها سخت‌تر می‌شود. علاوه بر این محصولات لبنی باعث افزایش مخاط می‌شوند. اگر به سوپ بروکلی و پنیر یا سوپ‌های خامه‌ای علاقه‌ی زیادی دارید بهتر است کمی صبر کنید تا بیماری بهبود یابد و بعد به سراغ سوپ مورد علاقه‌تان بروید.


بستنی
یکی از کارهایی که می‌توانید برای کش‌دار کردن دوره‌ی بیماری انجام دهید خوردن بستنی است. شاید در حین تب و داغ شدن گلو بستنی می‌چسبد اما باید توجه داشته باشید که بستنی باعث افزایش مخاط شده و برایتان مشکل ایجاد می‌کند. مواد غذایی چرب به‌راحتی هضم نمی‌شود و امکان گرفتگی عضلانی در معده را بیشتر می‌کنند. در دوره‌ی بیماری نباید کار گوارش را سخت کنید و تمرکز بدن را به این سمت بدهید. باید تمام تلاشتان را برای تقویت سیستم ایمنی کرده و بدن را به دردسر نیندازید.


پاستاهای حاوی پنیر
تهیه‌ی پاستاها کار وقت‌گیری نیست. اما باید بدانید که پنیر و سس‌های غلیظ موجود در آن‌ها باعث افزایش مخاط شده و به نفع شما نخواهد بود.

آبمیوه های صنعتی

آب‌میوه‌های صنعتی
زمانی که مریض می‌شویم اولین کاری که می‌کنیم خرید آب‌میوه‌های مختلف است. درست است که مصرف مایعات و آب پرتقال برای بدن خوب است اما بهتر است در این دوره مصرف آب‌میوه‌های صنعتی را فراموش کنید. کافی است نگاهی به ترکیبات درج‌شده روی پاکت و بطری این آب‌میوه‌ها بیندازید. به عقیده‌ی متخصصان تغذیه نوشیدنی یک فرد بیمار باید طبیعی و بدون شکر باشد.

آب پرتقالی که در منزل می‌گیرید به‌اندازه‌ی کافی قند دارد و حاوی تیامین، اسیدفولیک، پتاسیم و ویتامین C نیز می‌باشد. این در حالی است که آب پرتقال‌های صنعتی سرشار از قند افزوده هستند و باعث افزایش التهاب بدن می‌شوند. به عقیده‌ی متخصصان قند باعث کاهش قدرت گلبول‌های سفید می‌شود و در نتیجه در کار مقابله با ویروس و عفونت اختلال ایجاد می‌کند. توصیه می‌کنیم در حین بیماری از آب‌میوه‌های خانگی که با دست‌های خودتان تهیه کرده‌اید استفاده کنید.


نوشیدنی‌های گازدار
فرقی نمی‌کند که نوشابه بدون قند، رژیمی یا معمولی باشد. مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها برای بیماران توصیه نمی‌شود. درست است که در برخی موارد نوشیدنی‌های گازدار برای معده خوب هستند اما همین نوشیدنی‌ها به گلو آسیب می‌زنند. به عقیده‌ی متخصصان تغذیه این امکان که چند ساعت بعد از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و شیرین سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر شود وجود دارد. علاوه بر این، باید بدانید که نوشیدنی‌های گازدار هیچ نوع ارزش غذایی ندارند و نمی‌توانند مواد مغذی مورد نیاز یک فرد بیمار را تأمین کنند.

نوشیدنی انرژی زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا
زمانیکه تب کرده‌اید و زیاد عرق می‌کنید جذب زیاد الکترولیت مفید است؛ اما باید حواستان به نوشیدنی‌های انرژی‌زا باشد. چون این قبیل نوشیدنی‌ها حاوی قند زیادی هستند. اگر قصد مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا را دارید بهتر است آن‌ها را در آب رقیق کرده و میل کنید. اینکار باعث تأمین آب بدن و تحریک عملکرد غدد فوق کلیوی می‌شود.


صرفاً جهت اطلاع! نوشیدنی‌های الکلی
لازم به توضیح نیست که مصرف الکل در شرایط عادی نیز حرام بوده و برای بدن دردسرساز است. در حین بیماری مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها باعث افزایش التهاب و سوزش گلو می‌شود. الکل باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مواجهه با ویروس‌ها و سخت شدن کار مقابله با بیماری خواهد شد.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
ترکیبات ضروری برای مریض نشدن
4 راز سلامتی افرادی که مریض نمی‌شوند!

وقتی مریض هستید گریپ‌فروت نخورید
چه کنیم تا در بستر بیماری نیفتیم؟
10گام موثر برای سلامت جسم و جان
بهترین خوراکی‌های عیادت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.