تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه نوزدهم فروردین 1394 هجری خورشیدی، هجدهم جمادی الثانی 1436 هجری قمری، هشتم آوریل 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوزدهم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه نوزدهم فروردین 1394 هجری خورشیدی، هجدهم جمادی الثانی 1436 هجری قمری، هشتم آوریل 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

19 فروردین 1367

انتخابات سومین دوره ی مجلس شورای اسلامی برگزار شد. حضور گسترده ی مردم در پای صندوق های رای در شرایط سخت بمباران شهرها به وسیله ی رژیم بعث عراق، بار دیگر عزم و اراده ی این ملت در حفظ دستاوردهای انقلاب را نشان داد. در این انتخابات ١٦میلیون و ٧١٤ هزار و ٢٨١ تن به عبارتی 59.72 درصد شرکت کردند.

19 فروردین 1359

آیت الله سید محمد باقر صدر مرجع و متفکر بزرگ اسلامی و خواهر وی سیده بنت الهدی صدر پس از دستگیری به وسیله ی رژیم بعث عراق و تحمل شکنجه‏ های فراوان در زندان ‏های این رژیم به شهادت رسیدند. آیت الله صدر نقش ارزنده‏ ای در حمایت از انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی داشت.

19 فروردین 1359

امام خمینی در پیامی فرمود: اگر کارتر در عمر خود، یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است ، همین قطع رابطه با ایران است . ما این قطع رابطه را به فال نیک می گیریم ، چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید دولت آمریکا از ایران است .

19 فروردین 1352

نخستین قرارداد بازرگانی عمده میان ایران و چین به امضا رسید.

19 فروردین 1333

دادگاه تجدید نظر محاکمه محمد مصدق، کار خود را آغاز کرد.

19 فروردین 1323

پیمان بازرگانی میان ایران و آمریکا به وسیله ی احمد قوام (قوام السلطنه ) نخست وزیر وقت به امضا رسید. این پیمان زمینه ساز نفوذ اقتصادی اآمریکا در ایران به شمار می رفت.

19 فروردین 1303

مجلس شورای ملی در جلسه ای غیرعلنی، با بیان سخنانی که تقریبا همگی در تایید رضاخان بود با بیش از 90 رای به رییس الوزرایی رضاخان رای اعتماد داد. در واقع پس از تهدیدهای فرماندهان لشکر رای گیری انجام شده بود.

19 فروردین 1303

در پی استعفای دیروز رضاخان از رییس الوزرایی، وزیران کابینه برخلاف معاونان بر سر کار حاضر نشدند.

19 فروردین 1300

روزنامه های شهر مشهد که چند روزی برای اجرای شرایط حکومت نظامی تعطیل شده بودند، از حالت توقیف و تعطیل خارج و آغاز به کار کردند.

19 فروردین 1287

در پی سوءقصد به محمدعلی شاه، عده ای به وسیله ی ماموران نظمیه بازداشت و برای بازپرسی به کاخ گلستان برده شدند.

تنظیم: هومن بهلولی