تبیان، دستیار زندگی

بلاهایی که مد سر سلامتی‌تان می‌آورد

متأسفانه این روزها برخی افراد حاضرند به قیمت از دست دادن سلامتی خود، به اصطلاح آلامد باشند، یعنی اینکه به مد روز بچرخند. به همین دلیل نیز حاضرند با کفش‌های ده سانتی در خیابان رفت‌وآمد کنند، شلوارهای لوله تفنگی بپوشند، در دل تابستان و گرما نیز با پاسورت بچرخند، کیف‌های بزرگ با خود برداند و خلاصه اینکه هر سختی را به خاطر مد روز بودن به جان بخرند. اما بدانید و آگاه باشید که متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که خیلی از این مد روز بودن‌ها به قیمت فدا کردن سلامتی بدن تمام می‌شود. در این مطلب به شما خواهیم گفت لباس‌ها و ابزارهای مد روز چه بلایی سر سلامتی‌تان می‌آورند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمل کیف سنگین، سلامتی، کیف بزرگ،

حمل کیف سنگین

اندازه کیف دستی چندان مهم نیست، اما وزن زیاد آن می تواند باعث بروز مشکلاتی برای گردن، پشت و شانه ها شود.


حمل کردن کیف دستی های سنگین باعث می‌شود که حالت و وضعیت بدن تغییر کند. به این ترتیب که شانه و بالاتنه به سمت جلو مایل می‌شود و فشار مضاعفی روی گردن، بازو و پشت وارد می‌شود.


اگر مجبور به برداشتن کیف دستی های سنگین هستید سعی کنید به طور مرتب کیف را از این شانه به آن شانه بدهید تا وزن و فشار آن تقسیم شود.

 

ساپورت، گن و یا لباس زیر لاغری

اگر دچار مشکلات گوارشی شده اید از پوشیدن ساپورت، گن و لباس زیرهای تنگ و لاغری بپرهیزید، چون باعث بروز مشکلاتی مانند ریفلاکس معده می‌شوند و در دستگاه گوارش اختلال ایجاد می‌کنند.


به عقیده ی متخصصان، ساپورت، شلوارهای تنگ، گن یا کمربندهای تنگ روی شکم و معده فشار وارد می‌کنند. به دلیل همین فشار نیز محتویات معده به جای هضم شدن به سمت مری حرکت کرده و مشکل ریفلاکس معده بروز می‌کند.


توجه داشته باشید پوشیدن ساپورت در هوای گرم باعث تعریق و انتشار باکتری و بروز عفونت و مشکلات زنانه می‌شود.


شلو ار لوله تفنگی

شلوارهای تنگ، لوله تفنگی و جذب که بین دخترها و پسرهای جوان طرفداران زیادی دارند می توانند باعث بروز مشکلی به نام سندرم «مرالژیا پارستتیکا» می‌شود.


این سندرم به دلیل فشار بیش از حد بر عصب های سطحی پوست خارجی ران بروز کرده و با درد و بیحسی و سوزش در سطح جلویی و خارجی ران خود را نشان می دهد.


در آقایان، پوشیدن شلوار تنگ و گرمای ناشی از آن باعث کاهش تعداد اسپرم ها می‌شود. در نتیجه بهتر است از شلوار آزاد و جنس‌هایی که حالت کشسانی بیشتری دارند، استفاده کنید.

کفش‌های کاملا تخت به اندازه ی کفش‌های پاشنه بلند آسیب رسان هستند

 

گوشواره های سنگین

خیلی از دخترها و زنان جوان علاقه ی زیادی به انداختن گوشواره های بزرگ و سنگین دارند. اما گاهی پیش می آید که این گوشواره ها به روسری یا لباس گیر می‌کنند و باعث پاره شدن نرمه ی گوش می‌شوند.


حتی اگر این اتفاق نیز نیفتد، نیروی جاذبه ی زمین باعث می‌شود که سوراخ گوش در اثر این سنگینی بازتر شده و منجر به پارگی نرمه گوش شود.

 

کفش پاشنه بلند

درست است که کفش‌های پاشنه بلند، خانم ها را بلندقدتر و زیباتر نشان می دهند، اما همین کفش‌ها دمار از روزگار زانو و پاها در می آورند.


نتایج پژوهشی که در سال 2012 انجام شده است نشان می دهد هر چه پاشنه ی کفش بلندتر باشد، عواقب بدتری روی زانوها به جای می گذارد.


کفش‌های پاشنه بلند خطر بروز آرتروز زانو را بالا برده و فشار زیادی به قسمت جلو و انگشت های پا وارد می‌کنند.


زمانی که انگشت ها فشار زیادی تحمل کنند باعث بروز بدشکلی و بیرون زدن استخوان کنار انگشت بزرگ پا می‌شود. علاوه بر این تاندون آشیل و عضله ی پشت ساق پا نیز آسیب می بیند.


برای جلوگیری از بروز چنین آسیب هایی بهتر است از پاشنه های کوتاه تر (حداکثر پنج سانتی متر) استفاده کنید.
کفش‌های نوک تیز را نیز فراموش کنید، چون باعث چند برابر شدن فشار روی انگشت های پا می‌شود.

 

بوت‌ها و کفش‌های کاملا تخت

بوت‌ها، نیم بوت ها، کالج‌ها و کفش‌های کاملا تخت نیز به اندازه ی کفش‌های پاشنه بلند آسیب رسان هستند. نبودن لژ و پاشنه استاندارد باعث می‌شود که این نوع کفش‌ها مشکل التهاب غلاف کف پا یا فاسئیت پلانتار، تاندونیت یا شکستگی ناشی از خستگی را ایجاد کنند.


این نوع کفش‌ها را نیز باید در موقعیت های خاص و برای مسیرهای کوتاه استفاده کرد.


علاوه بر این، پوشیدن بوت های خز دار بدون استفاده از جوراب نیز گرمای زیادی تولید کرده و باعث تعریق بیش از حد پاها می‌شود. در نتیجه محلی مناسب برای انتشار قارچ ها آماده می‌شود.


معمولا تمیز کردن داخل بوت ها به سختی امکان پذیر است. بنابراین بهتر است این نوع کفش‌ها صرفا در زمستان و هوای خیلی سرد که پاها کمتر عرق می‌کنند، پوشیده شوند.

 
پیرسینگ گوش و لب و غیره

پیرسینگ، همان سوراخ کردن اعضای بدن برای آویزان کردن جواهرات است. حتما افرادی را دیده اید که بینی، گوشه ی لب، زبان و ناف خود را سوراخ کرده اند و از حلقه و جواهرات در این قسمت ها استفاده کرده اند. اما باید بدانید که همین کار باعث بروز عفونت می‌شود.


پیرسینگ روی صورت یا بالاتنه باعث بروز عفونت می‌شود، بخصوص اگر در غضروف انجام شده باشد. این نوع عفونت ها گاهی به سختی قابل درمان هستند.

پوشیدن بوت‌های خزدار بدون استفاده از جوراب نیز گرمای زیادی تولید کرده و باعث تعریق بیش از حد پاها می‌شود. در نتیجه محلی مناسب برای انتشار قارچ ها آماده می‌شود

  

کراوات

البته در جامعه ما استفاده ی روزمره از کراوات معمول نیست، اما تمام افرادی که از این پوشاک استفاده می‌کنند به ندرت آن را می شویند. به همین دلیل نیز متخصصان کراوات را آلوده می دانند.


به عقیده ی این متخصصان 80 درصد تمام آلودگی ها از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم قابل انتقال هستند. در نتیجه تماس با هر شی آلوده ای مانند کراوات یک روش غیر مستقیم برای قرار گرفتن در معرض میکروب ها محسوب می‌شود.


برای تمیز کردن کراوات از میکروب ها می توانید از اسپری های ضدباکتری استفاده کنید(البته باید حواستان به جنس آن باشد) و یا آنها را به خشک شویی دهید.


توصیه می‌شود قبل از خوردن، آشامیدن و یا لمس صورتتان حتما دست هایتان را بشویید. این شیوه ساده ترین و بهترین روش برای مقابله با میکروب هاست.

 

لباس زیر توری

لباس زیرهای توری نیز مانند کفش‌های پاشنه بلند باید در موقعیت های خاص پوشیده شوند.
جنس این لباس ها از الیاف مصنوعی است و لبه های ناهموار و دانتلی آنها باعث بروز خارش، سوزش و تحریکات پوستی می‌شود.


پوشیدن این نوع لباس زیرها به همراه شلوارهای تنگ یا گن و غیره باعث بروز مشکلات جدی شده و خطر بروز عفونت های واژینال را افزایش می دهد.
توصیه می‌شود حتما از لباس زیر نخی استفاده کنید. 


مطالب مرتبط:
مشکلات لباس تنگ برای خانم‌ها
کیف سنگین برندارید
چرا نباید شلوار تنگ پوشید؟
مضرات لباس تنگ برای سلامتی
کفش پاشنه بلند بپوشید تا آرتروز بگیرید

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.