تبیان، دستیار زندگی
پزشکان بر اساس تحقیقاتی جدید که بتازگی منتشر شده هشدار داده اند که شب بیداری، سلامت بدن را به طور جدی به خطر می اندازد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطرات شب‌بیداری برای سلامت بدن


پزشکان بر اساس تحقیقاتی جدید که بتازگی منتشر شده هشدار داده‌اند که شب بیداری، سلامت بدن را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

جغد شب

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید که شرح آن در مجله انجمن غدد موسوم به «غدد درون‌ریزشناسی بالینی و متابولیسم»، منتشر شده اشخاص شب بیدار و یا به اصطلاح بوف در مقایسه با افراد سحرخیز، بیشتر با خطر ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک و عارضه کم ماهیچگی (از دست رفتن توده ماهیچه‌های اسکلتی) مواجهند؛ حتی اگر با خوابیدن بیشتر در ساعات اولیه صبح، سعی در جبران شب بیداری خود داشته باشند.


این افراد اغلب به دلیل دیر خوابیدن در شب‌، صبح‌ها نیز دیر از خواب بیدار می‌شوند تا کمبود خواب شبانه را جبران کنند.


بنا بر نتایج این مطالعه که به بررسی تفاوت بین چرخه خواب در افراد شب بیدار و سحرخیز پرداخته، بیدار ماندن تا نیمه‌های شب بیشتر موجب بروز مشکلاتی چون کم‌خوابی، بدخوابی و حتی غذا خوردن در ساعات نامناسب می‌شود که این مشکلات در نهایت منجر به تغییرات متابولیک و سوخت و سازی در بدن می‌شوند.


در این مطالعه، گروهی از متخصصان کره‌ای روی 1620 داوطلب در گروه‌های سنی بین 47 تا 59 سال آزمایش‌هایی را انجام دادند.


نتایج مطالعات تایید می‌کند که عادت به یک الگوی خواب صحیح و به موقع، از عوامل مهم در کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، چربی شکمی و در نتیجه کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت است.

هشت ساعت بیداری در رختخواب حدود 135 کالری بیشتر از 8 ساعت خوابیدن می‌سوزاند

شب بیداری برابر با سه کیلومتر راه رفتن، انرژی مصرف می‌کند
پژوهشگران در بررسی‌های خود نشان دادند که میزان انرژی ای که هشت ساعت بیداری در طول شب مصرف می‌کند، معادل انرژی مصرف شده طی سه کیلومتر پیاده روی است.


آیا شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که در طول شب بیدار می‌مانند و پای تلویزیون می‌نشینند و یا از آن دسته افرادی هستید که دچار بی‌خوابی هستند و تمام طول شب را در رختخواب جابجا می‌شوند و ستاره‌ها را می‌شمارند؟


نتایج  تحقیقات تیمی از پژوهشگران دانشگاه کلورادو به سرپرستی "کنث رایت" با محاسبه میزان انرژی مصرف شده در طول خواب و بیداری نشان داد که در هر دوی این موارد، شما معادل 3 کیلومتر راهپیمایی انرژی مصرف کرده‌اید.


"کنث رایت" در این خصوص اظهار داشت: "ما کشف کردیم افراد زمانی که در رختخواب بیدار می‌مانند، نسبت به وقتی که می‌خوابند انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.


هشت ساعت بیداری در رختخواب حدود 135 کالری بیشتر از 8 ساعت خوابیدن می‌سوزاند."


این پژوهشگر افزود: "میزان صرفه جویی انرژی در طول خواب کم به نظر می‌رسد، اما در حقیقت نتیجه آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم."


این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، با آزمایش بر روی 7 فرد بزرگسال سالم نشان دادند که مصرف انرژی 24 ساعت بی خوابی 7 درصد بیشتر از مصرف انرژی یک شب با خواب عمیق است.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
ایسنا

مهر

مطالب مرتبط:
چه کنیم شب‌ها خوب بخوابیم؟
چرا خوابیدن در تاریکی بهتر است؟
این وری بخوابم بهتره یا اون وری؟
هر کسی چند ساعت در روز باید بخوابد؟
خواب زیاد هم ضرر دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.