تبیان، دستیار زندگی
قرار نیست سریال تاره مهران مدیری از حاشیه دور باشد. بعد از توقف تولید این سریال در پاییز سال پیش، نام آن از اتاق عمل به در حاشیه تغییر یافت. در آستانه پخش اما وزیر بهداشت در نامه ای اعتراضش را نسبت به پخش نوروزی سریال اعلام کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیری در حلقه اعتراض پزشکان


قرار نیست سریال تازه مهران مدیری از حاشیه دور باشد. بعد از توقف تولید این سریال در پاییز سال پیش، نام آن از اتاق عمل به در حاشیه تغییر یافت. در آستانه پخش اما وزیر بهداشت در نامه ای اعتراضش را نسبت به پخش نوروزی سریال اعلام کرد.

در حاشیه

خیلی ها گمان می کردند با تغییرات سریال و تغییر داستان، جامعه پزشکی شوخی ها را بپذیرد اما «هشدار رییس کل نظام پزشکی نسبت به عواقب پخش آن» در حاشیه را با چالشی اساسی روبرو کرده است.
در نامه علیرضا زالی به محمد سرافراز آمده است: ارزش طبابت و فقاهت برابر است، کی این خط قرمز را شکسته اید که طبابت را نشانه گرفته اید؟ پزشکان سال هاست یارانه نظام سلامت را می پردازند اگر دولت دستاوردی در زمینه سلامت داشته مدیون ایثارگری کادر درمان است. پیش از این نیز در مکاتبات متعدد با عزت الله ضرغامی ریاست وقت سازمان صدا وسیما و جنابعالی کرارا بر اهمیت تحکیم رابطه بین پزشک و بیمار و نقش موثر آن در درمان تاکید شد و از رویه نامناسب آن سازمان به طور اخص طی 18 ماه گذشته که به صورت مختلف و با اتکا به آمار مجعول و تصاویر غیرقابل اعتماد و تولید برنامه های غیرآگاهانه و بعضا مغرضانه در تخریب این رابطه موثر کوشیده است گلایه مندی خود را به نمایندگی از جامعه بزرگ پزشکی کشور اعلام نموده ام.
شعار امسال به ابتکار مقام معظم رهبری به نام «دولت، ملت، همدلی و همزبانی» نامگذاری شد، نیک می دانید که اگر دولت دستاوردی در زمینه سلامت داشته است و از کاهش پرداخت از جیب مردم سخن می گوید، این موفقیت جز با فداکاری و همکاری ایثارگرانه و صبورانه همه دست اندرکاران عرصه درمان اعم از پزشک و پرستار و پیراپزشک میسر نبوده است.
فراموش نکنید طی این سال ها جامعه خدوم پزشکی بوده است که از حقوق واقعی خود گذشته و یارانه نظام سلامت را از جیب خود پرداخت کرده است. آن کسانی از نزدیک دستی بر آتش دارند و یا خدای نکرده در طی این مدت به کسالتی دچار شده اند، حجم عظیم مراجعان و زحمات شبانه روزی و طاقت فرسای کادر درمان را دیده اند که البته بعضا میزان رضایتمندی مردم در رسانه ملی انعکاس یافته است. اما گویا برای رسانه همکاران درمانگر جزئی از مردم محسوب نمی شوند تا بخشی از زحمات آنها نیز که علت العلل این رضایتمندی است را نشان دهد؛ اگرچه هرگز در این قاب آن همه ایثارگری نمی گنجد.

خیلی ها گمان می کردند با تغییرات سریال و تغییر داستان، جامعه پزشکی شوخی ها را بپذیرد اما «هشدار رییس کل نظام پزشکی نسبت به عواقب پخش آن» در حاشیه را با چالشی اساسی روبرو کرده است.

اعتماد مردم به پزشکان علاوه برآنکه نیازی طرفینی است، تاثیر واضحی بر کاهش بار کاری نظام سلامت و بار مالی دولت دارد و می بایست محور برنامه های پرمخاطب رسانه ملی قرار گیرد. قبلا نیز گفته ام که تصویر کلی حاصل از برنامه های صدا وسیما متاسفانه نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری ها و فسادها را در ذهن مخاطب از نظام سلامت به یادگار می گذارد و این در حالی است که بدون شک جامعه پزشکی ایران یکی از موفق ترین و سالم ترین نظام های سلامت در منطقه و حتی جهان است. بزرگنمایی و استفاده از اشارات شیرین اگر به درستی استفاده شود موجبات بهجت درونی و نشاط را ایجاد می کند، اما نه ساخت سریال به ظاهر طنزی که در آن پزشکان به نحوی به سخره گرفته می شوند که تصویری غیرمنصفانه و همراه با لودگی از آن ها نمایش داده می شود که نه فایده ای در اصلاح امور دارد و نه سبب ساز شادی است.
مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی نظام پزشکی بر تقدیس جامعه پزشکی اشاره و فرمودند: «ما احتیاج داریم مردم به پزشک اعتماد کنند، احترام کنند، او را تکریم کنند و او را تقدیس کنند.» همچنین در زمان ترخیص از بیمارستان نیز فرمودند: «من به دکترهای خودمان افتخار می کنم. علم الیقین من درباره توانایی پزشکان ایرانی به عین الیقین تبدیل شد.»

در حاشیه

حال سوال این است که آیا پخش چنین برنامه های موهوم در طول سنوات گذشته در راستای نگاه مدبرانه مقام معظم رهبری نسبت به جامعه پزشکی بوده است؟پزشکان بیدار و مهربان ایران با هوشیاری تحسین برانگیز خود به رغم تمام نامهربانی ها که در حقشان صورت گرفته، هیچ گاه مراتب اعتراض خود را طوری بیان نکرده اند که نامحرمان و بدخواهان بتوانند از آن سوءاستفاده کنند. با عنایت به ناخرسندی آحاد جامعه پزشکی از رویه صدا وسیما و همکاری شایسته ای که در ارتقای آموزش عمومی مردم در رسانه ملی داشته اند و همچنین درخواست قبلی مبنی بر حداکثر دقت و صلاح اندیشی آن سازمان محترم در خصوص برنامه های مرتبط با نظام سلامت، موکدا با گوشزد نمودن عواقب هرگونه واکنش اجتماعی احتمالی از دستگاه های امنیتی و قضایی می خواهیم در جریان امر قرار گیرند.قطعا اگر نیاز به هر اقدامی باشد سازمان نظام پزشکی ضمن پیگیری قاطع، با نظرخواهی از جامعه پزشکی کشور و تصمیم گیری در شورای عالی خود از تمامی راهکارها و ظرفیت های قانونی و مدنی استفاده خواهد کرد.
در آستانه سال نو نیز پخش گزارشی هدفمند در شبکه خبر موجبات تلخکامی جمع بزرگی از پزشکان عمومی کشور را فراهم آورد در حالیکه بارها تذکر لازم در زمینه مشورت در ساخت چنین برنامه هایی و حداقل آگاهی از قوانین و حتی اعلام آمادگی سازمان نظام پزشکی نیز خاطرنشان شده بود.در ضمن سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین نهاد صنفی و براساس وظایف مصرح قانونی در حمایت از مردم شریف و جامعه معزز پزشکی، خواهان تغییر نگرش سازمان صدا و سیما در تولید و پخش برنامه های سلامت محور و ایجاد نگاه مثبت در نظام سلامت کشور است که موجبات افزایش اعتماد فی مابین بیمار و پزشک فراهم شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان



منبع: ایرنا