تبیان، دستیار زندگی
سریال فوق سری تاره ترین تجربه پلیسی مهدی فخیم زاده در میان اعتراض او و تهیه کننده به پایان رسید. دلیل:سانسور.بازیگران اما از این سریال رضایت دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان فوق سری در میان اعتراض و رضایت


سریال فوق سری تازه ترین تجربه پلیسی مهدی فخیم زاده در میان اعتراض او و تهیه کننده به پایان رسید. دلیل:سانسور.بازیگران اما از این سریال رضایت دارند.

سریال فوق سری

مهدی فخیم زاده در روزهای آخر پخش سریالش یادداشتی به این شرح نوشت: دوستان عزیز، سریالی که این روزها بنام فوق سری از شبکه 1سیما پخش میشود سریال من نیست بلکه لاشه ای لت و پاره شده از سریالی است که من ساختم . این سریال توسط نمایندگان معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پخش شبکه 1سیما بصورتی باور نکردی سلاخی وتکه پاره شده و هیچ قسمتی از تعرض و دستکاری وجابجائی و تعویض مکالمات مصون نمانده است والبته این امر درشرایطی صورت پذیرفته که در تمام مراحل تولیدمدیران شبکه 1و مسئولین ناجی هنر که زیرمجموعه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است درجریان چگونگی و اجزاء فیلمنامه وتک تک صحنه ها قرار داشتند وکلیه قسمت ها باحضور و تائید کارشناس نیروی انتظامی (سرهنگ عبدالله قاسمی )تصویربرداری شده است. چگونگی این فعل و انفعالات را بزودی طی یادداشتی از طریق رسانه ها باطلاع علاقمندان خواهم رساند.
گلایه تهیه کننده
سید محمود رضوی تهیه کننده سریال فوق سری هم در هفته نخست پخش سریال در یادداشتی از اصلاحیه ها به سریالش گفت. رضوی در اینستاگرامش نوشت:
هنوز واسه من سال تحویل نشده چون معمولا عادت داشتم چند روز از كار فارغ میشدم اما متاسفانه این روزها همش سركار بودم و هنوز جای خاصی برای تبریك سال نو نرفتم، بیشتر انرژی و اعصابم هم داره تلف میشه كه چه اصلاحاتی رو به انجام برسونیم، دیروز روز خیلی سختی بود واسه همین جور اصلاحات البته بنا بر روایتی به این اصلاحات سانسور هم میگن.
البته این اصلاحات خانمان بر افكن و از بین برنده اصل موضوعات سریال نیست ولی انصافا بیشتر از ساخت از آدم انرژی میبره!!
دیشب آقای فخیم زاده یك خاطره از شهید مطهری نقل میكردن با این مضمون كه این شهید بزرگوار گفته بودن كه در زمان كودكی ایشان تازه ماشین دودی اومده بوده و تا زمانی كه كار نمیكرده همه می ایستادند و آنرا نگاه میكردن اما به محض حركت به آن سنگ میزدند و حالا به تعبیر آقای فخیم زاده ماشین دودی به حركت در آمده و سنگ می‌زنند.

سریال فوق سری

فخیم زاده نبود!
و اما فارغ از این اعتراض ها و گله گذاری ها شنیدن روایت دوبلور ناصر (مهدی فخیم زاده) شنیدنی است. محمد نادری گفته: خوشبختانه بازتاب بسیار خوبی را از دوبله نقش آقای فخیم‌زاده گرفتم و در ابتدای پخش بسیاری متوجه دوبله این نقش نشدند و تصورشان بر این بود که فخیم‌زاده خودش دست به صداسازی زده است.محمد نادری بازیگر و صداپیشه درباره گویندگی در سریال  فوق سری و صحبت به جای مهدی فخیم‌زاده گفت: وقتی از سوی عوامل این فیلم برای صحبت به جای یکی از نقش‌هایی که مهدی فخیم‌زاده آن را ایفا کرده دعوت شدم  از این موضوع تعجب کردم چرا که پیش‌تر تجربه دوبله نداشتم و تنها به عنوان صداپیشه فعالیت می‌کردم.
وی اضافه کرد: از طرفی صحبت کردن به جای مهدی فخیم‌زاده آن هم با آن ظاهر و صدای خاصی که دارد کار راحتی نیست و ریسک زیادی را می‌طلبد به همین خاطر از ایشان خواستم که عذر من را بپذیرند و این کار را به فرد دیگری واگذار کنند اما فخیم‌زاده با توضیحاتی که به من داد به نوعی  برای حضور در این کار متقاعدم کرد و تصمیم گرفتم با وجود ریسک‌هایی  که  وجود دارد این کار را انجام دهم.او  در پاسخ به این سوال که چرا فخیم‌زاده به سراغ  گویندگان صاحب سبک در این عرصه نرفت و از آنها نخواست که با صداسازی به آن صدایی که مد نظرش هست نزدیک شود گفت:  این سوالی بود که من روز اول مطرح کردم و ایشان در جواب گفتند دوست دارند به سراغ صدایی بروند که به گوش مردم آشنا نباشد و آنها متوجه تفاوت دوبله این کار نشوند.  نادری ادامه داد:ضمن این‌که مهدی فخیم‌زاده تاکید داشت  فردی که به جای ایشان صحبت می‌کند تجربه بازیگری را داشته باشد تا بتواند حس‌ها ا درست منتقل کند.این بازیگر  و صدا پیشه در پایان گفت: خوشبختانه بازتاب بسیار خوبی را از دوبله نقش آقای فخیم‌زاده در این سریال گرفتم ضمن اینکه در ابتدای پخش این اثر بسیاری متوجه دوبله این نقش نشدند و تصورشان بر این بود که فخیم‌زاده خودش دست به صداسازی زده است و باور این‌که من دوبله این کار را انجام دادم برایشان سخت بود. این موضوع نشان می‌دهد تا حد زیادی به آن هدفی که مد نظرمان  بود نزدیک شدیم.

سریالی که این روزها بنام فوق سری از شبکه 1سیما پخش میشود سریال من نیست بلکه لاشه ای لت و پاره شده از سریالی است که من ساختم . این سریال توسط نمایندگان معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پخش شبکه 1سیما بصورتی باور نکردی سلاخی وتکه پاره شده و هیچ قسمتی از تعرض و دستکاری وجابجائی و تعویض مکالمات مصون نمانده است


رضایت سرهنگ
حبیب دهقان نسب هم از سریال راضی است. این بازیگر درباره ایفای نقش سرهنگ احمد نادری در سریال «فوق سری» اظهار کرد: من در سریال با همراهی مهدی فخیم‌زاده که نقش سرهنگ نصرالهی را داشت، درصدد کشف یک باند مواد مخدر بودیم و در نهایت هم موفق شدیم این ماموریت را به انجام برسانیم. این دو شخصیت اصلی از کودکی با هم بزرگ و وارد نیروی انتظامی شده‌اند و رابطه عمیقی با هم داشتند.وی ادامه داد: این کار ابتدا قرار نبود برای نوروز ساخته شود اما سرانجام در این مناسبت پخش شد. در همه آثار فخیم‌زاده رگه‌های طنزی هم وجود دارد و این کار پلیسی هم از این قاعده مستثنی نبود و ما بعد از اینکه فهمیدیم کار در این ایام پخش می‌شود دوز طنز کار را بالا بردیم.

سریال فوق سری

این بازیگر که پنجمین همکاری خود با این کارگردان را پشت سر گذاشته است، یادآور شد: در «خواب و بیدار» هم نقش سرهنگ پلیس را داشتم و «فوق سری» دومین تجربه من در این زمینه است. البته این دو شخصیت فقط در درجه سرهنگی با هم یکی بودند اما پردازش متفاوتی داشتند.دهقان نسب افزود: این سریال قبلا به این دلیل «قورباغه و قناری» نام داشت که کنایه طنزی به دو شخصیت مثبت و منفی که فخیم‌زاده بازی می‌کرد داشته باشد. عنوان «فوق سری» هم به ماموریت خاصی که این دو سرهنگ دارند برمی‌گشت.بازیگر «فوق سری» درباره ایفای نقش یک کاراکتر پلیس که صحنه‌های اکشنی بازی می‌کند، تصریح کرد: آقایان صادقی و فخیم‌زاده در بخش‌هایی از کار بدل داشتند اما من کارم آنگونه نبود که نیازی به بدل داشته باشد. به هرحال هر بازیگری تا جایی که توانایی فیزیکی‌اش اجازه دهد، کارها را خودش انجام می‌دهد اما اگر فعالیت‌های خطرناکی باشد، طبیعتا از بدل استفاده خواهد شد تا خدایی نکرده خطری متوجه بازیگر نشود.وی در پایان گفت: مخاطبان خاطره خوش تماشای آثار فخیم‌زاده همچون «خواب و بیدار» را دارند و در «فوق سری» نیز این خاطره خوب تکرار شد.
راضی ِ ناراضی
فریبا کوثری هم از همکاری با فخیم زاده راضی است اما گله هم دارد: حضورم در این مجموعه تلویزیونی را بسیار دوست داشتم چراکه همیشه همکاری با مهدی فخیم زاده از بهترین همکاری‌های دوران کاریم بوده است.وی ادامه داد: با اینکه هم نقشم و هم حضورم در این اثر را بسیار دوست داشتم، اما یکسری مسائل حین کار باعث شد تا اذیت شوم و آن هم موضوعات مالی بود که در کل باعث شد تا ضبط این سریال متوقف شود و هنوز هم حبیب اله کاسه ساز(تهیه کننده قبلی سریال) درگیر مسائل مالی است.بازیگر سریال «دیوار» افزود: نمی‌دانم که مقصر این موضوع چه کسی است؟ مدیران سازمان یا نه؟ که باعث می‌شود چنین اتفاق‌هایی برای بازیگران سریال‌ها رقم بخورد و امیدوارم تا به زودی این مشکلات هم مرتفع شود.کوثری اظهار داشت: با وجود تمامی این مسائل باعث افتخارم بود که یکبار دیگر(بعد از سه همکاری) در کنار مهدی فخیم زاده کار کردم، هرچند که نقشم شاید زیاد چشمگیر نباشد اما حضورم در این اثر را بسیار دوست داشتم.

فرآوری: منیژه خسروی
بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: کافه سینما، فارس، مهر