تبیان، دستیار زندگی
همراه با محسن پرویز، علی اصغر شیرزادی، کمال شفیعی و اکبر صحرایی که درباره ی عیدی نوروزی می گویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت‌وگوهای نوروزی با اهالی کتاب

همراه با محسن پرویز، علی اصغر شیرزادی، کمال شفیعی و اکبر صحرایی که درباره ی عیدی نوروزی می گویند.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش ادبیات تبیان
نویسندگان

پرویز: معتقدم امروزه باید کتاب الکترونیک عیدی داد
 
محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران با بیان اینکه اغلب کتاب را به عنوان عیدی انتخاب می‌کنم، اظهار داشت: اغلب کتاب عیدی می‌دهم، و بهترین عیدی هم که خودم گرفته‌ام کتاب است.
پرویز پیرامون مضمون این کتاب‌ها عنوان کرد: کتاب‌ها با موارد و موضوعات متفاوتی بوده است، هم مربوط به قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب بوده، مورد مشخصی را نمی‌توانم نام ببرم.
به گفته سخنگوی انجمن قلم ایران، از حدود 25 سال پیش کتاب هدیه می‌دهم، البته هیچ گاه کتاب را به تنهایی اهدا نکرده‌ام و همیشه در کنارش برای کودکان اسباب‌بازی هم در نظر می‌گیرم.
وی گفت: البته مدتی می‌شود که دیگر کتاب هدیه نداده‌ام، زیرا معتقدم در این دوره اگر قرار است کتاب هدیه داده شود باید کتاب الکترونیک باشد، باید به این نوع نگاه و این سمت حرکت کنیم.
پرویز متذکر شد؛ با دوستان و همکارانم هم که مواجه می‌شوم اغلب کتاب « فرمان حضرت امیر(ع) به مالک اشتر» را هدیه می‌دهم، البته به آن عنوان عیدی نمی‌نهم، تاکنون این کتاب را بسیار هدیه داده و خواهم داد، البته به خانواده و بچه‌های فامیل هم پول به عنوان عیدی می‌دهم.

شیرزادی: بهترین و خاطره‌انگیز ترین عیدی را از مادرم گرفتم

علی اصغر شیرزادی رمان‌نویس، درباره عید و تحویل سال اظهار داشت: عیدی را معمولا به اطرافیانم می‌دهم و عمدتا پول هم تقدیم می‌کنم.
شیرزادی گفت: خودم خیلی کم عیدی گرفته‌ام چرا که اغلب به افرادی چون من کمتر عیدی می‌دهند. اما گرفتن عیدی در دوران نوجوانی و کودکی را به خاطر دارم.
این نویسنده خاطرنشان کرد: در فامیل تعداد افراد کمی بودند که عیدی می‌دادند، آنها هم اغلب دستشان به دهانشان می‌رسید، مثلا اگر کسی حقوقش هزار تومان بود یک تومان عیدی می‌داد و من این موضوع را به وضوح به خاطر دارم.
وی در پایان عنوان کرد: بهترین و خاطره‌انگیزترین عیدی که گرفتم از مادرم بود که هیچ گاه فراموش نمی‌کنم.

شفیعی: در کنار وجه نقد کتاب شعر هم عیدی می‌دهم
 
کمال شفیعی از شاعران کودک و نوجوان، درباره عید نوروز اظهار داشت: بنده اغلب عیدی می‌دهم تا عیدی بگیرم.
وی گفت: به برخی از اقوام و فرزندان کتاب و به برخی پول هدیه می‌دهم. اما بیشتر اوقات پول را در میان کتاب قرار داده و کتاب را تقدیم می‌کنم.
به گفته این شاعر کودک و نوجوان، در روزهای پایانی سال 300 جلد از آثار شامل مجموعه اشعار خودم و دوستان را تهیه کرده‌ام تا در کنار وجه نقد به عنوان عیدی هدیه بدهم.

صحرایی: بهترین عیدی «چتر منور» در عملیات والفجر مقدماتی بود
 
اکبر صحرایی نویسنده ، درباره عید نوروز به موارد جالبی اشاره کرد.
وی در پیرامون عیدی دادن تصریح کرد: در قدیم عنوان عیدی به پول اطلاق می‌شد، اما من کتاب هم به دستم برسد به عنوان عیدی هدیه می‌دهم.
وی در ادامه با بیان اینکه اغلب کتاب‌های خودم را به عنوان عیدی تقدیم می‌کنم، تاکید کرد: امسال بنا دارم کتاب «رنج» نوشته محمد محمودی نورآبادی که در جشنواره کتاب سال دفاع مقدس هم برگزیده شد را عیدی بدهم.
وی درباره این اثر تاکید کرد: این اثر رمانی است دفاع مقدسی  که به مسایل قومیت و تعصبات اشاره دارد.
صحرایی درباره بهترین عیدی که گرفته است، ابراز داشت: بهترین عیدی که گرفتم چتر منور بود. در جبهه که بودم همواره دنبال یکی از این چترها بودم، سال 61 عملیات والفجر مقدماتی بود که یکی از دوستان به من این چتر را عیدی داد که مرا بسیار خشنود کرد و این خاطره را هرگز فراموش نمی‌کنم.




منبع:
فارس