تبیان، دستیار زندگی
امروز یک شنبه نهم فروردین 1394هجری خورشیدی، هشتم جمادی الثانی 1436 هجری قمری و بیست و نهم مارس 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم فروردین در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز یک شنبه نهم فروردین 1394هجری خورشیدی، هشتم جمادی الثانی 1436 هجری قمری و بیست و نهم مارس 2015 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

9 فروردین 1378

آیت ‏الله شیخ عباس خالصی خراسانی دانشمند، فقیه بزرگ و صاحب اثرهای ارزنده ی تاریخ ایران، ادبیات پارسی و تقریرات درس اصول آیت ‏الله شاهرودی در 89 سالگی درگذشت.

9 فروردین 1357

راهپیمایی گسترده ای به مناسبت چهلم شهدای تبریز، علیه رژیم پهلوی در کشور برگزار شد.

9 فروردین 1354

امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت رژیم پهلوی، از مسافرت چهار روزه به عراق بازگشت.

9 فروردین 1349

اوتانت دبیرکل سازمان ملل، روش ایران را در واگذاری مشکل بحرین ستایش کرد.

9 فروردین 1348

محمدرضا پهلوی برای شرکت در مراسم تشییع دوایت دیوید آیزنهاور سی و چهارمین رییس جمهوری آمریکا راهی این کشور شد. آیزنهاور هشتم فروردین همین سال برابر با بیست و هشتم مارس 1969 میلادی درگذشت.

9 فروردین 1322

نخستین مجمع عمومی انجمن ایران و آمریکا در تالار باشگاه ملی ایران به ریاست حسن اسفندیاری تشکیل شد. در این جلسه اسفندیاری و لوییس دریفوس وزیر مختار آمریکا در تهران سخنرانی کردند.

9 فروردین 1303

به دنبال مسافرت سرپرسی لورن وزیر مختار انگلیس به لندن، مستر آوی به عنوان جانشین موقت لورن با رضاخان دیدار کرد.

9 فروردین 1300

ماژور مسعودخان وزیر جنگ، به طرف قزوین حرکت کرد تا برپایه ی توافق پیشین با انگلیسی ها، نیروهای قزاق را که تحت سرپرستی انگلیس بودند همراه با ابزارهای جنگی مربوط به آن تحویل بگیرد. در این دیدار فرمانده ی نظامی انگلیسی ها گفت: نیروهای انگلیسی تا بیست و دوم فروردین، خاک ایران را ترک می کنند.

تنظیم: هومن بهلولی