تبیان، دستیار زندگی

بچه های تعطیل یا تعطیلی بچه ها؟

بهار و نوروز برای بچه ها یعنی تعطیلی درس و مدرسه و دیدن تلویزیون و خلاصه دو هفته بی خیالی اما بعد از تعطیلات .قت چندانی تا امتحانات نمی ماند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سبزه، سال نو، تعطیلی،

برای دانش‌آموزان هیچ وجهی از نوروز شیرین‌تر و جذاب‌تر از تعطیلات نیست. اما سوال اینجاست که آیا این تعطیلات نسبتاً طولانی، لطمه ای به کودکان ما نمی زند و آنها را از فضای درس و مدرسه دور نمی کند؟ اکثر پدر و مادرها با این مشکل مواجه شده اند که بعد از تعطیلات نوروزی، اغلب بچه ها هیچ تمایلی برای رفتن به مدرسه ندارند و وقتی هم به مدرسه می‌رفتند یکی دو هفته‌ای طول می‌کشد تا دوباره به یک وضعیت پایدار برسند. چرا که در تمام ایام تعصیلات صرفاً به بازی و تفریح پرداخته و آغاز مجدد کار و تلاش برای آنها بسیار سخت است، حال چه کنیم که کودکان ما در عین حال که از تعطیلات خود نهایت لذت را می برند دچار چنین معضل و مشکلی در پایان تعطیلات نشوند؟


در ادامه به ارائه ی چندین راهکار در این زمینه می پردازیم:


1- فرایند یادگیری
اگر ما یادگیری را فرایندی بدانیم که تمام طول زندگی ما باید سازی و جاری باشد و سعی کنیم از کودکی آن را در فرزندانمان درونی کنیم تا حد زیادی از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرده ایم. یادگیری صرفاً به معنای انجام تکالیف درسی نیست بلکه ما باید از کودکی به فرزندان خود بیاموزیم که همواره و در طول زندگی به دنبال یادگیری مطالب جدید و جالب باشند و آنها را در این کار هدایت و راهنمایی و تشویق و ترغیب کنیم و از هر فرصتی برای این کار استفاده کنیم، به عنوان مثال ما می توانیم در سفر به مناطق مختلف در مورد شناخت آداب و رسوم آب و هوا و... به کودکانمان چیزهای جدید و جالبی یاد بدهیم و همواره شوق و ذوق یادگیری را در آن ها بیدار نگه داریم، ما حتی می توانیم در کنار بچه ها به تماشای یک فیلم یا برنامه‌ی تلویزیونی بپردازیم و یا به سینما برویم و در حین تماشا نکات زیبا و جالب را به فرزندانمان گوشزد کنیم و سعی کنیم حالتی را در آنها، به وجود بیاوریم که بعد از دیدن هر فیلم و برنامه‌ای به دنبال نتیجه‌گیری باشند.
پس ما باید شوق یادگیری را اولاً در فرزندانمان به وجود بیاوریم و ثانیاً آن را همیشه بیدار نگه داریم و این همراهی همیشگی ما با فرزندانمان را در هر جایگاهی می‌طلبد.

والدین هشیار و آگاه باید قبل از شروع تعطیلات با همکاری خود کودک یا نوجوان برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنند و حتماً روزانه ساعاتی را به مطالعه ی کتب غیردرسی و انجام فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مفید غیردرسی و ساعتی را هم به مطالعه و انجام تکالیف درسی اختصاص دهند

2- تهیه کتاب و سرگرمی

قبل از تعطیلات دومین راهکار برنامه‌ریزی است. بسیاری از پدران و مادران دانا و هشیار، از یکی دو ماه قبل از تعطیلات عید، بیشتر از اینکه دغدغه کفش و لباس نوی کودکان خود را داشته باشند، به فکر استفاده‌ی بهتر آنها از این تعطیلات هستند، در این میان مدارس نیز نقش بسزایی دارند، برخی از مدارس یکی دو ماه قبل اقدام به تهیه کتاب ها و سرگرمی های مفیدی برای تعطیلات نوروز دانش‌آموزان کرده و آن را به والدین عرضه می کنند تا آنها اقدام به تهیه کرده و اوقات فراغت فرزندان خود را با سرگرمی‌های مفید پر کنند.


3- برنامه ریزی
سومین راهکار،برنامه ریزی است، والدین هشیار و آگاه باید قبل از شروع تعطیلات با همکاری خود کودک یا نوجوان برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنند و حتماً روزانه ساعاتی را به مطالعه‌ی کتب غیردرسی و انجام فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مفید غیردرسی و ساعتی را هم به مطالعه و انجام تکالیف درسی اختصاص دهند.


4- ارتباط با دوستان و همسالان
- چهارمین راهکار این است  که ما همواره سعی کنیم ارتباط و تماس فرزندمان با دوستان و همکاسی هایش قطع نشود و اگر بتوانیم امکانی را فراهم کنیم که روزی را با هم قرار گذاشته آنها را به منزل دعوت کنیم و تا بچه ها با هم تعاملات درسی و غیردرسی داشته باشند و حتی تکالیف درسی را در کنار هم انجام دهند، حتی اگر کودکان ما در این ساعات به انجام تکالیف درسی نپردازند باز هم ارتباط با دوستان مفید  است و باعث می‌شود بعد از اتمام تعطیلات فرزند ما ذوق و شوق بیشتری برای رفتن به مدرسه و دیدن دوستان خود داشته باشد.
با امید به اینکه همواره فرزند سالم، دانا و کوشا را پرورش دهیم....


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.