تبیان، دستیار زندگی
موضوع امروز و دیروز نیست، سالها است که قیمت بلیط پروازهای و تورهای داخلی با فاصله بسیار کمی از پروازها و تورهای خارجی قرار گرفته اند به نحوی که مردم ترجیح می دهند با صرف هزینه ای اندکی بیشتر، راه سواحل و تفرجگاه های کشورهای همسایه را در پیش گیرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیش یا ترکیه مسئله این است

موضوع امروز و دیروز نیست، سالها است که قیمت بلیط پروازها و تورهای داخلی با فاصله بسیار کمی از پروازها و تورهای خارجی قرار گرفته اند به نحوی که مردم ترجیح می دهند با صرف هزینه  اندکی بیشتر، راه سواحل و تفرجگاه های کشورهای همسایه را در پیش گیرند.

کیانا نیکفام-بخش اجتماعی تبیان
کیش


 چندی پیش دبیرانجمن صنفی دفاترمسافرتی و گردشگری استان تهران ضمن انتقاد از رسیدن بلیط تهران - کیش به یک میلیون تومان، می گوید: با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما تغییری درکیفیت خدمات و ایمنی پروازها ایجاد نشده و همانطور که دراین سال ها تجربه نشان داده، درایران هرموضوعی که به آزادسازی نرخ رسیده کیفیت افزایش پیدا نکرده بلکه فقط قیمت ها گران شده است. امیر هاتفی،با تاکید براینکه نظارت دولت،سازمان هواپیمایی کشور و ارگان های خاص برروی پروازها باید به صورت مستمر و جدی باشد گفت: زمانی رقابت بین فروشنده ها درراستای آزادسازی قیمت ها صورت می گیرد که تناسب و تعادل پایداری بین حجم عرضه و تقاضا برقرار باشد. ماجرا بالا بودن هزینه سفرهای داخلی مسئله ای است که در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان با حجم مهار ناپذیری روبرو می شوند و به ناگاه بلیط های 200 تا 300 هزار تومانی با سیری صعودی خود را حتی به مرز یک میلیون تومان هم می رساند. در این میان زمانی که سفر سه چهار روزه به کیش در ایام تعطیلات نوروزی چند میلیون تومان آب می خورد، چه دلیلی دارد که مردم نقاط گردشگری داخلی را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب کنند در حالی که می توانند با صرف هزینه هایی که گاه حتی از مبلغ سفرهای  داخلی بیشتر هم نیستند، راه کشورهای خارجی را در پیش می گیرند.
گردشگری داخلی صرف نمی کند
در این میان پای صحبت مردم که بنشینی دل پری از هزینه تورهای داخلی دارند، شما حسابش را بکنید اگر یک نفر تصمیم بگیرد که برای گذران چند روز از تعطیلات عید، کیش را انتخاب کند، باید صرف نظر از بلیط های هواپیمای یک میلیونی، هزینه روزانه هتل و نهار و شام و سایر خرده خرجی ها را هم بپردازد و در نظر بگیرید که این هزینه برای یک خانواده چهار نفره چقدر در می آید این در حالی است که همین خانواده می توانند با صرف مبلغی کمتر از این میزان در یکی از ایامی که خبری از ترافیک سفر نیست، می توان سفری خارجی را تجربه کند. به همین دلایل هم هست که چند سالی است دیگر مردم گرایش چندانی به سفرهای داخلی ندارند و ترجیح می دهند پولهایشان را در جیب همسایگان اطراف بریزند و در آرایش بتوانند از تفرجگاه هایشان بهره ببرند!
مدیران گردشگری چاره ای بیاندیشند
در حالی که مردم کشورهای همسایه را به مقصد موعود سفرهای نوروز سال 94 خود انتخاب کردند، نرخ های سفرهای داخلی هر روز بیش از روز گذشته به شیب رو به رشد خود می افزاید در چنین شرایطی اما همواره مدیران گردشگری از کمبود گردشگران داخلی ابراز نارضایتی می کنند و یک بار از خود نمی پرسند، وقتی سفر به خارج از کشور هم قیمت سفرهای داخلی تمام می شود مردم چرا باید گردشگری داخلی را انتخاب کنند؟

در حالی که مردم کشورهای همسایه را به مقصد موعود سفرهای نوروز سال 94 خود انتخاب کردند، نرخ های سفرهای داخلی هر روز بیش از روز گذشته به شیب رو به رشد خود می افزاید در چنین شرایطی اما همواره مدیران گردشگری از کمبود گردشگران داخلی ابراز نارضایتی می کنند و یک بار از خود نمی پرسند، وقتی سفر به خارج از کشور هم قیمت سفرهای داخلی تمام می شود مردم چرا باید گردشگری داخلی را انتخاب کنند؟


متناسب سازی هزینه سفرهای داخلی راهی برای آشتی مردم با گردشگری داخلی
در چنین شرایطی که مردم با حساب دو دو تا چهار تایی شان سفرها و تورهای خارجی را انتخاب کرده اند و ترکیه و امارات به مهم ترین مقصد گردشگری مردم بدل شده است، مدیران سازمان گردشگری باید با برنامه ریزی های مدون و کاهش قیمت های پروازها و تورهای داخلی، زمینه را برای آشتی مردم با تورهای داخلی ایجاد کنند تا بر این اساس با کاهش سفرهای داخلی، هر روز به سمت ترکیه و دبی گردی پیش نرویم. از طرف دیگر معرفی مناطق گردشگری در استان ها و شهر های کشورمان از طریق برنامه های تلویزیونی می تواند بهانه ای باشد برای معرفی زیبایی های کشور به هم وطنانمان تا مردم برای تماشای مناظری که در نمونه اش در مملکت خودشان است راه غربت را در پیش نگیرند. متاسفانه نبود برنامه های مناسب گردشگردی در رسانه ها به خصوص رسانه ملی از عمده دلایلی نا اشنایی مردم با زیبایی و جلوه های زیبایی شهرهای کشور بوده است و بسیاری از مردم  نمی دانند که چه شهر هایی دارای چه امکانات گردشگری و تاریخی است.
گردشگردی داخلی را تقویت کنیم
با توجه به گرایش روز افزودن به سفرهای خارجی، نهادهای سیاست گذار باید تهمیداتی اجرایی را سرلوحه خود قرار دهند تا از این پس شاهد افزایش گردشگری داخلی و توجه به دیدنی های کشور خودمان باشیم.