تبیان، دستیار زندگی
موقعیت ژئوپولیتیک ایران رژیم صهیونیستی را مستاصل کرده است و آن را به اعتراف وادار کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزیابی صهیونیستی از موقعیت ایران 


موقعیت ژئوپولیتیک ایران رژیم صهیونیستی را مستاصل کرده است و آن را به اعتراف وادار کرده است.

ارزیابی صهیونیستی از موقعیت ایران

«موشه یعلون»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی که در کنفرانس سالیانه موسسه مطالعات امنیت قومی «اسرائیل» ایراد کرد، ابعاد رشد قدرت و جایگاه ژئوپولیتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین الملل را اینگونه تشریح کرد:
سیاست «اسرائیل» عدم دخالت در سوریه است، اما این امر دارای ۳ پیش شرط است: ۱- عدم دستیابی حزب الله به تسلیحات مدرن و پیشرفته ۲- عدم انتقال تسلیحات پیشرفته از جمله تسلیحات شیمیایی به طرف‌هایی که دشمن «اسرائیل» شمرده می‌شوند ۳- عدم تعرض به حاکمیت «اسرائیل» در منطقه بلندی‌های جولان.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین از برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران با گروه 1+5 سخن گفته و تصریح کرده بود که کشورهای عربی به ویژه شیوخ عرب حوزه خلیج فارس، اکنون بیش از «اسرائیل» از برنامه هسته‌ای ایران واهمه دارند و می‌ترسند.
وی در این خصوص گفته بود که «هیج ارتباطی بین نزاع فلسطینیان و «اسرائیل» و بین پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد و فاش کرد که سران عرب در دیدارهایشان پشت درب‌های بسته قضیه فلسطین را مطرح نمی‌کنند، بلکه آنچه برسر زبان آنهاست، برنامه هسته‌ای ایران است که به شدت آنها را می‌ترساند و این بیم و واهمه هیچ ارتباطی با قضیه فلسطینی ندارد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین از برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران با گروه 1+5 سخن گفته و تصریح کرده بود که کشورهای عربی به ویژه شیوخ عرب حوزه خلیج فارس، اکنون بیش از «اسرائیل» از برنامه هسته‌ای ایران واهمه دارند و می‌ترسند.


با این حال وی نسبت به قدرت یافتن بیش از پیش گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله جنبش «حماس» هشدار داده و تاکید کرده بود که حماس صرف نظر از تسلط بر نوار غزه، دیر یا زود کرانه غربی را تحت کنترل خود در خواهد آورد و در آن زمان با کرانه باختری همان تعاملی را خواهد داشت که با نوار غزه داشته است.
از جهتی دیگر و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران یعلون از توافق مرحله‌ای ایران و گروه ۱+۵ به شدت انتقاد کرده و گفته بود که گروه 1+5 با این کار یک فرصت تاریخی را از دست می‌دهند، چون ایران را به این طریق از انزوای سیاسی خارج می‌کنند، همانگونه که مشاهده می‌کنیم، اکنون ایران همانند گذشته در انزوای سیاسی در عرصه بین المللی به سر نمی‌برد.
اما در عین حال یعلون جمهوری اسلامی ایران را بازیگر اصلی حل بحران سوریه دانسته بود و از نظام سوریه و اقداماتش در این کشور و همچنین از حزب الله حمایت می‌کند.

ارزیابی صهیونیستی از موقعیت ایران

به همین دلیل یعلون از آمریکا به دلیل عدم اعمال فشار بر تهران به خاطر برنامه‌های موشکی و منطقه‌ایش انتقاد کرده و گفته بود: توافق مرحله‌ای با ایران فرصتی به تهران می‌دهد تا غنی سازی سه و نیم درصدی اورانیوم را با موفقیت انجام دهد و این به معنی پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای خویش و برداشتن گامی به سوی دستیابی به بمب هسته‌ای است.
وی از جامعه بین المللی به ویژه غرب به خاطر اینکه مانع توسعه موشک‌های دور برد ایران نشدند، انتقاد کرده و گفته بود که این موشک‌ها ۱۰ هزار کیلومتر برد دارد و این برای ایران که به حمایت از تروریسم در افغانستان، سوریه، لبنان و مناطق فلسطینی می‌پردازد و از محدودیت‌های بین المللی و فشارهای اقتصادی آزاد شده است،‌ بسیار خطرناک است.
یعلون در ادامه ارزیابی جدید دستگاه‌های اطلاعاتی «اسرائیل» از تهدید ایران را ارائه می‌دهد و در این خصوص می‌گوید: ارزیابی‌های اطلاعاتی «اسرائیل» نشان می‌‌دهد، ایران تا سه سال دیگر به یک کشور شبه هسته‌ای تبدیل خواهد شد و بلند پروازی‌های راهبردی ایران نه تنها تغییر نکرده، بلکه بیشتر هم شده و افزایش یافته است.
وی این بلند پروازی‌های ایران را بلند پروازی‌های راهبردی دانسته که در صدور انقلاب اسلامی به منطقه و تسلط بر آن نمود پیدا می‌کند و اینکه ایران برای این امر برنامه ریزی‌های گسترده‌ای انجام داده که بنابر ادعای یعلون هم اکنون حمایت از تروریسم را در برمی‌گیرد و در آینده شامل چتر هسته‌ای خواهد شد، به همین دلیل خواستار مقابله با سیاست‌های ایران و توقف آنها شده بود.

موشه یعلون درباره وضعیت ژئوپولیتیک منطقه با وجود ایران بسیار ابراز نگرانی کرده و گفته بود که هم اکنون منطقه شاهد شکل گیری یک واقعیت ژئوپولیتیك جدید به نام «محور شیعی» است که رهبری آن را جمهوری اسلامی ایران در دست دارد .
وی تاکید کرده بود که این محور بسیار قوی و قدرتمند است و در مقابل آن محور سنی قرار دارد که در داخل با اختلاف نظر و شکاف مواجه هستند، از جمله اینکه اخوان المسلمین را یک تهدید علیه خود می‌دانند.

هم اکنون منطقه شاهد شکل گیری یک واقعیت ژئوپولیتیك جدید به نام «محور شیعی» است که رهبری آن را جمهوری اسلامی ایران در دست دارد .


یعلون با بیان اینکه محور سنی منطقه کشورهایی همچون مصر، اردن، عربستان سعودی و بحرین را در بر می‌گیرد، گفته بود: قطر و ترکیه اگرچه سنی هستند، اما در این محور جای نمی‌گیرند، چون این دو کشور یک محور سوم، اما کوچک را تشکیل می‌دهند که از اخوان المسلمین و حماس حمایت می‌کند و این موجب شکاف و دو دستگی در کشورهای سنی منطقه شده است.
وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین در انتقاد از راهبرد جدید آمریکا در منطقه گفته بود که قدرت آمریکا در منطقه در حال افول است، اگرچه ممکن است، همچنان تنها قدرت برتر در عرصه بین المللی باشد. خروج آمریکا از عراق خارج به معنای جایگزین شدن ایران به جای آمریکا در این کشور است، همان گونه که عدم دخالت آمریکا در سوریه عرصه را برای ایران و روسیه جهت دخالت قدرتمندانه در سرزمین شام هموار کرد و این سیاستی نیست که تل‌آویو خواهان است، چون ضعف آمریکا در منطقه به معنای تضعیف «اسرائیل» است.

قبس زعفرانی

بخش سیاست تبیان