تبیان، دستیار زندگی
از بچه های مکتب خانه ای تا کودکان وایبری ، تفاوت از زمین تا آسمان که چه عرض کنم ، تا کهکشان است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه های وایبری


از بچه های مکتب خانه ای تا کودکان وایبری ، تفاوت از زمین تا آسمان که چه عرض کنم ، تا کهکشان است.....

کودک و فضای مجازی

در سال های نه چندان دور که وسایل ارتباط جمعی حتی رادیو و تلویزیون در اختیار بسیاری از افراد نبود سرگرمی کودکان منحصر می شد به بازی های کودکانه در باغ و دشت وحضور در جمع گرم خانواده در این ایام ارتباطات کودکان بسیار محدود بودو خلاصه می شد به ارتباط با مادر و پدر و اقوام نزدیک.در آن روزگار کودکان نوعی اجتماعی می شدند که ساختار اجتماعی شان متفاوت از والدین نبود.

با گذشت ایام و اضافه شدن   رادیو و تلویزیون به جمع خانواده ها و پیشرفت هایی که در زمینه های تحصیلی و ایجاد مدارس به وجود آمد باعث شد که کودکان در مقابل حجم وسیع تری از اطلاعات قرار بگیرند و ساختارهای تاثیر گذار بر کودکان تغییر کند ولی هنوز والدین نظارت و کنترل کافی را بر فرزندانشان داشتند.
اما پیشرفت علم حد و حصری نداشت و کامپیوتر و اینترنت و موبایل وفضای مجازی وارد خانواده ها شد و جزء لاینفک زندگی آنها گردید و متاسفانه این ابزار ها به راحتی در دسترس کودکان قرار گرفت و این یکی از ویژگی های فضای مجازی است که هیچ کنترلی بر آن وجود ندارد اگر کودکی در خانه کلامی را بگوید که باب میل والدینش نباشد قطعاً در مقابل آن واکنش نشان خواهند داد ولی در فضای مجازی والدین نمی دانند چه کلمات و واژگانی از زبان کودک شان خارج خواهد شد.
در حال حاضر در ایران 12 میلیون کودک و نوجوان زیر 18 سال از دنیای مجازی استفاده می کنند  و دیده می شود که والدین خود در این زمینه پیشگام هستند و به بهانه های مختلف برای کودکانشان گوشی های اندروید و تبلت تهیه می نمایند غافل از این که این ابزارها اتاق هایی است که خودشان به هیچ نحو راه نفوذی در آن ندارند و در عوض درها و پنجره های این اتاق ها به روی دنیای مجازی باز است و این خود سر آغاز بروز آسیب های جدی اخلاقی و فرهنگی برای کودکان است.
با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی تلفن همراه به خصوص وایبر که محبوب ترین و معروف ترین این شبکه ها است دیده می شود که کودکان و نوجوانان در گروهایی عضو هستند که به هیچ وجه مناسب آنها نیست در بعضی مواقع این گروهها گروه اقوام و فامیل است که در آن از هر رده سنی و جنسی حضور دارند. و والدین نیز صرفاً به دلیل اینکه این گروهها گروه فامیلی است نسبت به آن کاملاً بی توجه هستند ولی غافل از اینکه در این گروها مطالبی رد و بدل می شود که مناسب این گروه سنی نیست ، تصاویر رد و بدل شده ، جک ها ، و حرف های زده شده باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در حال و آینده این کودکان و نوجوانان خواهد شد  که یکی از شاخص ترین این مشکلات بلوغ زود رس است که ممکن است باعث بروز مشکلات جبران ناپذیر برای این کودکان گردد.

کودکان به راحتی اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در فضای مجازی مطرح می کنند و ممکن است این اطلاعات به راحتی در اختیار یک دزد و یا شخصی که دارای فساد اخلاقی است قرار بگیرد

از مشکلات دیگری که ممکن است کودکان در استفاده بیش از حد از این فضاها ی مجازی با آن رو به رو شوند می توان به از دست دادن تمرکز ، ایجاد مشکلات تحصیلی ، دوری از فضای واقعی و غوطه ور شدن در فضای مجازی ، از دست دادن زمان برای بودن در کنار خانواده و همسالان و ..  اشاره کرد . مشکل دیگری که ممکن است باعث گرفتاری های عظیمی برای خانواده ها گردد این است که کودکان به راحتی اطلاعات شخصی و خانوادگی خود را در فضای مجازی مطرح می کنند و ممکن است این اطلاعات به راحتی در اختیار یک دزد و یا شخصی که دارای فساد اخلاقی است قرار بگیرد. این موارد نشان می دهد شرایط کودک امروز با کودکان گذشته تغیر کرده دیگر این والدین نیستن که تعیین می کنند فرزندانشان چه ساختار ذهنی و فرهنگی داشته باشند بلکه عوامل بسیار دیگری در این زمینه دخیل است  و والدین باید نقش خود را به شکلی دیگر ایفاء کنند.


راهکار
والدین گرامی باید به این نکته توجه داشته باشند که به خاطر چشم و هم چشمی با سایرین به خرید تلفن همراه و با تبلت برای گروه سنی از کودکان که نیازی به آن ندارند اجتناب کنند و آگاهی های لازم را به کودکشان بدهند که در این سن که او قرار دارد نیازی به این ابزار ندارد و اگر این ابزار را برای فرزندشان تهیه کرده اند می توانند از این وسیله به نفع پیشرفت فرزندشان استفاده کنند. این گونه از تلفن ها قابلیت های بالایی دارند که می توانند در زمینه پیشرفت تحصیلی فرزندانشان موثر باشد یا باعث شکوفایی سایر استعداد آنها شود . و همچنین بهتر است استفاده از فضاهای مجازی و اینترنت  دارای زمان خاص و برنامه ریزی مناسب باشد و والدین سعی کنند که فرزندانشان را در این دنیای مجازی به حال خود رها نکنند و نظارت کافی را بر آنها داشته باشند.

مرضیه ولی حصاری

بخش خانواده ایرانی تبیان



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.