تبیان، دستیار زندگی
دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال می گوید با ایجاد تغییرات در راس سازمان صداوسیما توافق قبلی روی هوا رفته و مدیران جدید اعتقادی به پرداخت حق پخش تلویزیونی ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق پخش تلویزیونی؛ دوباره نقطه سرخط


دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال می‌گوید با ایجاد تغییرات در راس سازمان صداوسیما توافق قبلی "روی هوا" رفته و مدیران جدید اعتقادی به پرداخت حق پخش تلویزیونی ندارند.


پخش فوتبال

عباس ترابیان در ابتدا با اشاره به موضوع حق پخش تلویزیونی و امتناع سازمان صدا و سیما از پرداخت مبالغ مورد نظر بابت بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران و تیم ملی فوتبال، خاطرنشان کرد: کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال در بحث حق پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر دخالتی ندارد و این سازمان لیگ است که این موضوع را به عنوان یک حق دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال تنها در بحث حق پخش تلویزیونی بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران ورود کرده و در این رابطه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. ما در این رابطه جلساتی را با معاونان سازمان صداوسیما نیز در این رابطه صحبت کردیم. درنهایت قرار شد پس از مباحث مطرح شده مبالغی را پرداخت کنند اما با تغییرات مدیریتی همه چیز بر روی هوا رفته و اعتقادی به توافقات قبلی انجام شده ندارند.
دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه آن‌ها با تکیه بر این قانون که پرداخت‌ها نباید از بخشی دولتی به بخش دولتی دیگری صورت پذیرد، گفت: ما در پاسخ به این مسئله عنوان کردیم که فدراسیون فوتبال یک NGO است و اگر ما بخواهیم به عنوان بخشی دولتی فعالیت کنیم، فیفا اجازه ادامه کار را به ما نخواهد داد بنابراین فدراسیون فوتبال همانند یک NGO عمل کرده و در این رابطه نباید نگاهی دولتی به آن داشت.
ترابیان، افزود: تعرفه‌های مربوط به تبلیغات در مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی و جام ملت‌های آسیا در سال جاری 35 درصد افزایش یافته، بنابراین فوتبال برای صداوسیما ارزش افزوده ایجاد کرده و باید حقش پرداخت شود و این درحالی است که پس از اتمام قرارداد قبلی سازمان صداوسیما (در زمان ضرغامی) با فدراسیون فوتبال، ریالی در ارتباط با بحث حق پخش به فوتبال تعلق نگرفته است.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت آئل خودرو ارس در قراردادش با فدراسیون فوتبال، گفت: این شرکت موردی بود که در هر حال به فدراسیون فوتبال معرفی شده بود و من به شخصه نمی‌دانم که منشاء معرفی آن‌ها کجا بود. من نمی‌دانم آن‌ها از کجا به فدراسیون فوتبال ورود کرده‌ بودند که بخواهم هم‌اکنون در این رابطه اظهار نظر کنم و به شخصه متوجه این مسئله نشدم. آن‌ها در ابتدا پشتوانه‌ای داشتند و مجوزهای لازم را هم دریافت کرده بودند و تحت نظر مراجع مربوطه نظارت می شدند.
دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال، ادامه داد: فدراسیون فوتبال پس از مدتی متوجه شد که این شرکت پولی در بساط ندارد. ممکن بود علت این اتفاق قطع حمایت جنرال موتور از شرکت آئل خودرو ارس بوده باشد. شرکت‌های دیگری نیز بوده‌اند که نتوانسته‌اند در مباحث اسپانسرینگ موفق عمل کنند و آئل خودرو ارس نیز به سرنوشتی مشابه دچار شد.

تا پایان سال 93 با فدراسیون فوتبال قراردادی معادل کف اعتباری هفت میلیارد تومانی داشتند که پنج میلیارد تومان آن را همان ابتدای کار به فدراسیون پرداخت کردند. پس از آن نیز مابقی پول را به دو قسط که قرار بود در شهریور و اسفندماه پرداخت شود، تقسیم کردند که یک میلیارد تومان ابتدایی را در شهریورماه پرداخت و چک اسفندماه آن‌ها نیز هم‌اکنون آماده است.

ترابیان با تاکید بر اینکه فدراسیون فوتبال از قرارداد با شرکت آئل خودرو ارس به نتایجی دست یافت، بیان کرد: فدراسیون فوتبال پس از این قرارداد، نتیجه گرفت که نباید سرنوشتش را به یک شرکت گره بزند. باید فرصت‌های تبلیغاتی را برای فوتبال رقم بزنیم و این فرصت‌ها را به درستی مدیریت کنیم.
دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال در پاسخ به اینکه آیا آن‌ها با این قرارداد از فوتبال سوء استفاده نکرده و این موضوع نهایت استفاده را نبردند، گفت: آن‌ها بهره‌برداری‌هایشان را از این موضوع کردند و از فوتبال استفاده کردند. حتی مدیرعامل‌شان 10 دقیقه زمانی که سپ بلاتر به ایران آمده بود، سخنرانی کرد و در دنیا به روی آنتن رفت. اما نکته‌ای که باید در ارتباط با آن‌ها بگویم این است که آن‌ها نتوانستند از این موضوع استفاده بیزینسی ببرند چرا که در ادامه پشتیبانی نشدند و نتوانستند به فعالیت‌های مدنظرشان دست یابند.
ترابیان همچنین با اشاره به عملکرد شرکت فناپ در قراردادش با فدراسیون فوتبال، عنوان کرد: شرکت فناپ به عنوان طرف قرارداد در بخش مجازی و شرکت رسا به عنوان مجری در بخش فیزیکی با فدراسیون وارد همکاری شدند.
وی افزود: آن‌ها تا پایان سال 93 با فدراسیون فوتبال قراردادی معادل کف اعتباری هفت میلیارد تومانی داشتند که پنج میلیارد تومان آن را همان ابتدای کار به فدراسیون پرداخت کردند. پس از آن نیز مابقی پول را به دو قسط که قرار بود در شهریور و اسفندماه پرداخت شود، تقسیم کردند که یک میلیارد تومان ابتدایی را در شهریورماه پرداخت و چک اسفندماه آن‌ها نیز هم‌اکنون آماده است.
به گفته دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال این فدراسیون در قراردادش با شرکت فناپ درآمد خالصی به میزان 14 میلیارد تومان داشت و این یک موفقیت برای فوتبال تلقی می‌شود.
ترابیان در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به انتقاد از عملکرد شرکت فناپ در مراسم رونمایی‌اش، بیان کرد: در آن زمان باشگاه هواداران تیم ملی تشکیل داده شد و کسانی که از سامانه 9090 استفاده می‌کردند به آن‌ها اطلاعات فوتبالی ارائه شده و میان آن‌ها جوایزی را قرعه‌کشی می‌کردیم و طی برنامه‌های تلویزیونی چندین آپارتمان در کیش و سایر شهرها قرعه‌کشی شد که مستندات آن نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: هر کسی که نمی‌خواهد عضو این سامانه باشد به راحتی می‌تواند از آن انصراف دهد و اصلا این مسئله تحمیلی نبود چرا که در دنیا هم این اقدام مرسوم است. آن‌ها به ازای اطلاعات فوتبالی ارائه شده، مبلغی را به عنوان هزینه پیامک دریافت می‌کردند که این اتفاقی رایج است.
دبیر کمیته اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال همچنین در پاسخ به انتقادات وارده مربوط به عملکرد آل اشپورت در بحث اسپانسرینگ پوشاک تیم ملی، اظهار کرد: آل اشپورت همکاری نزدیک و خوبی با فدراسیون فوتبال داشته و در زمان مقتضی همواره لباس‌ها را به تیم ملی رسانده‌ است. آن‌ها در یک شرایط بسیار خاص با فدراسیون قرارداد بستند و این موضوع مربوط به زمانی بود که نقل و انتقال پول به سختی صورت می‌گرفت.

وی در مورد صحبت‌های مطرح شده پیرامون کیفیت بد لباس‌های تیم ملی که توسط آل اشپورت تهیه شده بود، تصریح کرد: این لباس‌ها آنقدرها هم که عنوان شد مشکل‌آفرین نبود. تنها به علت صحبت‌های زیاد مطرح شده بر روی این مسئله حساسیت ایجاد شده بود. آن‌ها در بعضی موارد باید به سرعت لباس‌ها را به تیم ملی می‌رساندند و ممکن بود این اتفاق در شرایطی رخ دهد که آن‌ها بخواهند البسه درجه دو یا سه خود را به تیم ملی برسانند که این موضوع هم تحت شرایط خیلی ویژه و شاید در موارد استثنایی رخ می‌داد چرا که ما در ورود البسه به کشور مشکل داریم و گمرک همکاری صددرصدی را در این رابطه انجام نمی‌دهد و قدرت انتخاب را از ما می‌گیرد.

بخش ورزشی تبیان


منبع: ایسنا