تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «ایمان یا بی ایمانی»و «شُرب مدام» .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمان یا بی ایمانی

معرفی کتابهای «ایمان یا بی ایمانی»و «شُرب مدام» .

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
ایمان یا بی ایمانی


«ایمان یا بی‌ایمانی»
پنجمین چاپ کتاب «ایمان یا بی‌ایمانی: مکاتبات اومبرتو اکو با کاردینال مارتینی» با ترجمه علی‌ اصغر بهرامی با شمارگان 300 نسخه از سوی نشر نی منتشر شد. این کتاب شامل مکاتبات اکو با مارتینی در یکی از روزنامه‌های ایتالیایی است.
این کتاب شامل مکاتبات مطبوعاتی اومبرتو اکو، فیلسوف، رمان‌نویس و نشانه‌شناس مشهور ایتالیایی با کاردینال کارلو ماریا مارتینی اسقف ایتالیایی است. روزنامه «لاکوره‌را دِ لاسرا» از این دو اندیشمند دعوت کرده بود تا در صفحات روزنامه به تبادل دیدگاه‌های خود بپردازند. نشر نی این کتاب را برای نخستین بار در سال 1382 با ترجمه علی اصغر بهرامی در شمارگان هزار و 650 نسخه منتشر کرد. پنجمین چاپ این کتاب نیز ابتدای هفته جاری روانه کتابفروشی‌ها شد.
کتاب با مقاله اومبرتو اکو با نام «مشغله ذهنی نادینی نسبت به روز بازپسین نوین» آغاز می‌شود. پاسخ مارتینی به اکو در مقاله بعدی این کتاب با عنوان «امید نقطه پایانی است بر پایان» درج شده است.
«حیات آدمی چه زمانی آغاز می‌شود؟» نوشته اکو و «حیات آدمی جزء حیات خداوند است» نوشته مارتینی مبحث دوم کتاب است. همچنین «مرد و زن به روایت کلیسا» نوشته اکو و «کلیسا انتظارات را برآورده نمی‌کند، اسرار را پاس می‌دارد» نوشته مارتینی بحث سوم کتاب است.
در نهایت بحث انتهایی نیز شامل مقاله مارتینی با عنوان «انسان غیرمذهبی کجا به اشراق دست می‌یابد؟» و مقاله اکو با عنوان «اخلاقیات در حضور آن دیگری زاده می‌شود» است. با نگاهی به عناوین مقالات، تفاوت دیدگاه‌های مارتینی و اکو مشخص می‌شود، اما در نهایت هر دو به یک فصل مشترک می‌رسند و آن «خدمت به نوع بشر و رعایت حرمت انسان» است.
نشر نی پنجمین چاپ کتاب «ایمان یا بی‌ایمانی: مکاتبات اومبرتو اکو با کاردینال مارتینی» را با ترجمه علی اصغر بهرامی در 100 صفحه و بهای هشت هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار داده است.
چاپ چهارم این کتاب نیز پاییز گذشته (1393) با شمارگان محدود 150 نسخه، منتشر شده بود.

شُرب مدام


«شُرب مدام»
مدیر انتشارات آیت اشراق گفت: کتاب «شُرب مدام» مشتمل بر ۱۹ رساله عرفانی به تازگی منتشر شده است.
محسن تاج‌الدینی، مدیر انتشارات آیت اشراق درباره کتاب تازه منتشر شده در حوزه عرفان عملی و نظری گفت: پس از کتاب «برد الیقین» که مجموعه‌ای از رسائل عرفانی از حکما و عرفای قدیم بود و از سوی دیگر استقبال علاقه‌مندان، درصدد تصحیح و تحقیق رساله عرفانی دیگری برآمدیم که به ثمر نشست و با عنوان «شُرب مدام» به زیور طبع آراسته شد.
وی افزود: این کتاب شامل 19 رساله عرفانی است که محمود نجفی آن را تصحیح کرده و گاه توضیحاتی در پاورقی آورده.
تاج‌الدینی با اشاره به هدف انتشارات از چاپ این کتاب گفت: هدف اصلی از نشر این کتاب، سیراب کردن تشنگان معارف الهی و پویندگان صراط توحید است و امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: برخی از این رساله‌ها در گذشته به صورت پراکنده به چاپ رسیده است و بخشی دیگر برای نخستین بار در مجموعه حاضر منتشر شده. این اثر با دو مقدمه از سوی ناشر و مصحح آغاز می‌شود و در ادامه برای هر رساله معرفی کوتاهی انجام شده که بعد از مقدمه متن رساله‌ها آمده است.
تاج‌الدینی ادامه داد: برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان در پایان کتاب، شرح اصطلاحات جمع‌آوری شده که در مطالعه این کتاب و سایر کتاب‌های عرفانی برای مطالعه‌کنندگان مفید خواهد بود.
وی با اشاره به عناوین رساله‌ها عنوان کرد: عناوین رساله‌ها و مولفان آنها به همان ترتیبی که در کتاب لحاظ شده، به این شرح هستند: «مقامات القلوب» اثر شیخ ابوالحسن نوری، «فی بیان المکاشفة و المشاهدة» اثر روزبهان بقلی، «منازل القلوب» اثر عبدالله سیمابی، «قواعد العشره» اثر شیخ نجم‌الدین کبری، «قلب المنقلب» اثر شیخ سعدالدین حمویه، «رساله لطیفه فی الذوقیات» اثر فخرالدین عراقی، رساله الحمد و معناها فی التصوف» اثر فخرالدین عراقی، «تحقیق الروح» اثر تاج‌الدین اشنوی، «رساله نوریه» اثر شیخ علاءالدوله سمنانی، «رساله فتوت» اثر شیخ علاءالدوله سمنانی، «رساله ذکریه» اثر میرسیدعلی همدانی، «شرح ابیاتی از تائیه ابن فارض»، «رساله نائیه( شرح بیت اول مثنوی)»، «سررشته» اثر عبدالرحمن جامی، «رساله حورائیه» اثر خواجه عبیدالله جامی، «لطایف و معارف» اثر شمس‌الدین محمد روجی، «سواد الوجه» اثر سیداحمد بن سیدجلال‌الدین کاشانی و «رساله دقیقه» اثر شیخ عیسی شطّاری.
مدیر انتشارات آیت اشراق در ادامه گفت: پایان‌بخش کتاب «شُرب مدام»، تراجم، نمایه‌ها از قبیل آیات و روایات، اشعار عربی و فارسی، اصطلاحات، کتابنامه، مآخذ و منابع آمده است.


منابع:
ایبنا
ایکنا