تبیان، دستیار زندگی
سازندگان یک فرایند شاد و جذاب باید در تمامی فرایند تولید محتوا احساس مشابهی داشته باشند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(2)

خلاصه: سازندگان یک فرایند شاد و جذاب باید در تمامی فرایند تولید محتوا احساس مشابهی داشته باشند، فردی عصبانی و بی حوصله چگونه خروجی جذابی را تولید کند.
در مطلب قبل عنوان شد که فردی که می خواهد یک فرایند شاد را بسازد باید از ساختن آن احساس شادی و لذت داشته باشد. سرگرم کننده و جذاب بودن آموزش الکترونیک را می توان از نکات کلیدی آن دانست و نباید این واقعیت را فراموش کرد که عدم جذابیت یک نوع آموزش مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است. در ادامه به راهکارهای عنوان شده می پردازیم.


در مطلب قبل به ساده سازی محتوا اشاره نمودیم، مطلب قبل را از اینجا بخوانید.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(2)

در ساده سازی محتوا عنوان شد که اگر شما با گروهی که تولید کننده محتوای آموزش الکترونیک هستند مشغول به کار باشید نباید به روز بودن اطلاعات را فراموش کنید. با این کار نه تنها توانایی پاسخگویی به نیازهای افراد را خواهید داشت بلکه می توانید مطالب مرتبط با یکدیگر را در یک گروه دسته بندی کنید.

دسته بندی مطالب و محتوا در گروه های مختلف درصد خطا را به طور چشمگیری کاهش می دهد. همچنین سرعت کار در تولید محتوا را افزایش می دهد. به هنگام دسته بندی، امکان جایگزینی اشتباه ماژول ها در بخش های مختلف ساختن محتوا به حداقل خواهد رسید.

در صورتی که برای یک سازمان ماژول خاصی را تدوین می کنید بهتر است از برند همان سازمان استفاده کنید چرا که بر روی ذهن یادگیرندگان اثربخشی بالایی دارد. اگر بدانند که ماژول آموزشی مختص به همان سازمان ایجاد شده است، سبب می شود تا احساس منحصر به فرد بودن به یادگیرندگان منتقل شود. در نتیجه درک از محتوا بالاتر رفته و می توانید محبوبیت را برای نام تجاری خود ایجاد کنید.

در نتیجه منظور از ساده سازی دسته بندی، دسته بندی اطلاعات در قسمت های مختلف است. به عنوان مثال کتابخانه ای را در نظر بگیرید که کتاب های مربوط به هر بخش در قفسه های مرتبط به خود قرار گرفته اند در نتیجه دسترسی به آن ها سریع تر انجام می شود. این موضوع در آموزش الکترونیک نیز صادق است خصوصا زمانی که در فکر تهیه و تدوین یک دوره آموزشی بزرگ هستید. در نهایت زودتر به نتیجه مورد نظر خود رسیده و لذت بیشتری را خواهید برد.


اجتماعی بودن
در این روش باید به دنبال ایجاد شبکه های اجتماعی باشید تا با استفاده از آن بتوانیم افراد را برای به اشتراک گذاری ایده هایشان تشویق کنیم تا به راحتی به مطالعه ایده ها پرداخته و با یکدیگر همکاری های مستمری داشته باشند. قانون 70:20:10 همیشه به عنوان یک مشکل وجود داشته و این گونه بیان می شود که 10% دانش های به دست آمده توسط افراد از طریق فرآیندهای رسمی است مانند کلاس های دانشگاه، 20% از طریق مشاهده دیگران به دست آمده و در نهایت 70% این دانش ها در حین کار به دست می آیند.

قانون 70:20:10 همیشه به عنوان یک مشکل وجود داشته و این گونه بیان می شود که 10% دانش های به دست آمده توسط افراد از طریق فرآیندهای رسمی است مانند کلاس های دانشگاه، 20% از طریق مشاهده دیگران به دست آمده و در نهایت 70% این دانش ها در حین کار به دست می آیند.

این موضوع عینا در تولید یک آموزش الکترونیک نیز دیده می شود، افراد به تولید یک الگوی آموزشی پرداخته و سایرین از آن استفاده می کنند. داشتن ایده های جدید برای ایجاد آموزش های نو به منظور افزایش یادگیری یادگیرندگان بسیار فوق العاده است اما در ارتباط بودن افراد و همفکری و همکاری آن ها علاوه بر تسریع در پیشرفت موجب القا الگوهای جدیدتری به آن ها می شود. به همین دلیل تعامل افراد امری ضروری و با اهمیت به شمار می آید و این در کار سازندگان محتوای آموزش الکترونیک نیز صادق است. ارائه پیشنهادات و به اشتراک گذاری ایده ها موجب بهبود در کار می شود. به راحتی می تواند انواع تبادل نظرها را در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و ... مشاهده کنید.


کار خود را با یک نام تجاری شهرت جهانی ببخشید!
در ایجاد واحدهای آموزش الکترونیک داشتن یک نام تجاری را فراموش نکنید. در صورتی که برای یک سازمان ماژول خاصی را تدوین می کنید بهتر است از برند همان سازمان استفاده کنید چرا که بر روی ذهن یادگیرندگان اثربخشی بالایی دارد اگر بدانند که ماژول آموزشی مختص به همان سازمان ایجاد شده است، سبب می شود تا احساس منحصر به فرد بودن به یادگیرندگان منتقل شود. در نتیجه درک از محتوا بالاتر رفته و می توانید محبوبیت را برای نام تجاری خود ایجاد کنید.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(2)


در نظر داشته باشید که با استفاده از یک نام تجاری معتبر برای محصول خود به افراد دیگر اجازه سوء استفاده و یا فروش به سایر شرکت ها را نخواهید داد.

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان