تبیان، دستیار زندگی
مطلب بیان شده نوشته خانم Juliette Denny در تاریخ 12 مارچ 2015 است. مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(1)

چکیده: مطلب بیان شده نوشته خانم Juliette Denny در تاریخ 12 مارچ 2015 است. سرگرم کننده و جذاب بودن آموزش الکترونیک را می توان از نکات کلیدی آن دانست و نباید این واقعیت را فراموش کرد که عدم جذابیت یک نوع آموزش مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است.

هدف عنوان این مطلب آن است که بتوانید در قالب یک فرد سازنده آموزش برنامه توسعه آموزش الکترونیک را با نهایت جذابیت ارائه کنید. به بیان دیگر سازندگان محتوا علاوه بر مقدار مبلغ دریافتی بتوانند یک دوره آموزشی لذت بخش را برای خود ایجاد کنند.

سرگرم کننده و جذاب بودن آموزش الکترونیک را می توان از نکات کلیدی آن دانست و نباید این واقعیت را فراموش کرد که عدم جذابیت یک نوع آموزش مساوی با روند از یاد بردن آن توسط افراد است. اما در مورد سازندگان این آموزش صحبتی به میان نیامده چرا که سازندگان آموزش الکترونیک به عنوان عنصر اصلی این نوع یادگیری خود باید از آن لذت ببرند تا بتوانند حسی متقابل را به یادگیرندگان القا کنند.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(1)

چطور می توان برنامه توسعه آموزش الکترونیک را با بازی همراه کرد؟؟
این روزها تمامی افراد به این نتیجه رسیده اند که ماژول های تشکیل دهنده آموزش الکترونیک باید از جذابیت کافی برای یادگیرندگان برخوردار باشند. این نوع آموزش باید به گونه ای تدوین شود تا با حداکثر سرعت بتواند افراد علاقه مند به خود کند، قدرت تخیل آن ها را بالا برده و افراد به فکر کردن وادار کنند. حال اگر بخواهیم آموزشی با حداکثر جذابیت ارائه کنیم باید از بازی، روش های یادگیری اجتماعی و ساز و کارهای بازی استفاده کنیم و یا اینکه راه هایی را برگزینیم که تمامی این موارد را به صورت ترکیبی در اختیار ما بگذارد.


به نظر می رسد که در صنعت یادگیری حفره ای به چشم می خورد. به طور کلی اگر بخواهیم آموزش الکترونیک را به صورت خلاق و جذاب ارائه دهیم باید به سازندگان هم توجه کنیم. آیا به سازندگان و توسعه دهندگان این آموزش فکر کرده اید؟ آیا کارشناسان و افراد حرفه ای در این زمینه نباید در این روند لذت ببرند؟ نویسنده معتقد است زمانی یک آموزش یا الگو برای افراد جذاب خواهد بود که در قدم اول سازنده فرآیند لذت کافی را برده باشد.

این نوع آموزش باید به گونه ای تدوین شود تا با حداکثر سرعت بتواند افراد علاقه مند به خود کند، قدرت تخیل آن ها را بالا برده و افراد به فکر کردن وادار کنند. حال اگر بخواهیم آموزشی با حداکثر جذابیت ارائه کنیم باید از بازی، روش های یادگیری اجتماعی و ساز و کارهای بازی استفاده کنیم و یا اینکه راه هایی را برگزینیم که تمامی این موارد را به صورت ترکیبی در اختیار ما بگذارد.

اگر در ساخت آموزش الکترونیک و یا هر الگوی دیگری، جذابیت را چاشنی کار کنند می توانند سرمایه گذاری ذهنی بیشتری روی آن داشته باشند. این امر تنها مرتبط با آموزش الکترونیک نشده اما از آنجایی که موضوع اصلی در این مطلب آموز الکترونیک است ساخت واحدهای الکترونیک جذاب موجب می شود طراحان آموزش های حرفه ای بیش از قبل خود را درگیر کار کنند تا بتوانند افراد بیشتری به سوی خود جلب کنند بدون آن که تکراری شدن در میان باشد.


نویسنده به عنوان مدیر عامل شرکت فناوری های آموزشی بیان می دارد که قرن 21 با تمام تکنولوژی های موجود آن زمانی برای تغییر در روند توسعه ساختار آموزش الکترونیک است.


در این اقدام می توان به برخی از راهکارها از جمله Gamification پرداخت.
این موضوع در تمام مستندات ثابت شده که استفاده از بازی سازی در ایجاد آموزش الکترونیک سبب ایجاد تعاملی بهتر با یادگیرندگان خواهد شد. چرا از نظر برخی افراد تولید کنندگان و یا توسعه دهندگان آموزش الکترونیک در ازای آپلود یک متن زیبا، یا خلق اسلایدی زیبا و یا حتی استفاده از تصویی منحصر به فرد در پروژه و ... مستحق دریافت جوایزی ارزشمند نیستند؟؟


اگر تولید یک برنامه الکترونیک همانند تولید یک بازی در نظر بگیرید و سازندگان محتوا بتوانند در ازای تولید واحدهای آموزشی هدایایی را دریافت کنند به زودی خواهید دید که در اوج موفقیت به سر می برید چرا که بیشترین بازدهی را در ساعات کاری خواهید داشت. همچنین می توانید تیمی با روند رو به رشد داشته و در نهایت بهترین تیم را در کنار خود داشته باشید که از بالاترین انگیزه برخوردار هستند به صورتی که حرکت سریع به سمت موفقیت را احساس خواهید کرد.

gamification سازندگان را سر ذوق می آورد(1)

ساده سازی محتوا را در نظر داشته باشید!
اگر شما با گروهی که تولید کننده محتوای آموزش الکترونیک هستند مشغول به کار باشید نباید به روز بودن اطلاعات را فراموش کنید. با این کار نه تنها توانایی پاسخگویی به نیازهای افراد را خواهید داشت بلکه می توانید مطالب مرتبط با یکدیگر را در یک گروه دسته بندی کنید. (به عنوان مثال قرار دادن تصاویر مرتبط با هم در یک گروه و ...)


ادامه دارد...



بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: مرجان سلیمانیان