تبیان، دستیار زندگی
کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین منابع تلفیقی آموزش الکترونیک (2)

خلاصه: کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ... هستند اما آنچه در تمامی وسایب الکترونیکی آن ها را به خود جذب می کند صفحه نمایش و دیجیتالی بودن آن هاست، صحیح است که کودکان امروز دچار آسیب خواهند شد اما می توان از این کشش کودکان برای آموزش آن ها استفاده نمود.


در مطلب قبل عنوان شد که کودکان قرن 21 ، تمام مدت در حال بازی با تکنولوژی های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ، اینترنت، پلی استیشن و ... هستند اما آنچه در تمامی وسایب الکترونیکی آن ها را به خود جذب می کند صفحه نمایش و دیجیتالی بودن آن هاست، صحیح است که کودکان امروز دچار آسیب خواهند شد اما می توان از این کشش کودکان برای آموزش آن ها استفاده نمود.

elearning


این مطلب و مطلب پیشین را که می توانید از اینجا (لینک مطلب ) مطالعه فرمائید سعی دارد بدین سوال پاسخ دهد که "چگونه می توان منابع آموزشی مختلف را تلفیق کرد تا به یک تعامل جذاب و اثربخش دست یافت؟" ما در اینجا به خوب یا بد بودن تکنولوژی نپرداخته ایم بلکه باید آموخت که چگونه می توان محتواهای مختلف دیجیتالی را ترکیب کرد تا در آموزش به صورت موثرتری از آن ها بهره گرفت. ترکیب کردن این نوع ابزار باید به گونه ای باشد تا جذب کودکان را به خود بیشتر کند.

پیش از این به مواردی چون:

استفاده از فیلم های کوتاه، استفاده از پادکست ها اشاره شد در ادامه 2 مورد دیگر آمده است.
- بازی ها و آزمایشگاه های مجازی را فراموش نکنید.
تمام دنیای دیجیتال به پاورپوینت و ... ختم نمی شود. در حقیقت بازی های تعاملی بسیاری وجود دارد که تمرکز کودکان را بیشتر از فیلم ها به سوی خود جذب می کند. به عنوان مثال سایت های بسیاری وجود دارد که یادگیری کودکان را مبنی بر بازی های آنلاین رایگان فراهم می آورد. از جمله این سایت ها می توان به Sponge lab اشاره داشت که بازی ها و آزمایشگاه های مجازی زیادی را در اختیار کودکان قرار می دهد و می تواند از این طریق محتوای علمی بالایی را به کودکان منتقل کند. این سایت مواد آموزشی مورد نیاز را در قالب بازی های برتر شبیه سازی کرده است. به عنوان مثال برای کلاس علوم، بدن انسان را کاملا شبیه سازی کرده تا بچه ها بتوانند تعاملی اثربخش با بدن انسان و آناتومی قسمت های مختلف آن داشته باشند. همچنین بسیاری از بازی های ریاضی آنلاین و رایگان نیز در اختیار کودکان قرار داده شده است.


- فعالیت های گروهی مجازی را در دستور کار خود قرار دهید.
در این مورد می توان گروه هایی را تشکیل داد که با استفاده از ابزار آنلاین، اطلاعات خود را به صورت مشترک در اختیار یکدیگر قرار داده و به همکاری  بپردازند. برای این منظور سایت های مختلفی وجود دارد که کودکان بتوانند در آن به جستجو پرداخته و در عین حال تحت نظارت معلم خود به تبادل اطلاعات بپردازند.


بسیاری از سایت های بزرگ که متعلق به آموزش و پرورش هستند به کودکان این امکان را می دهند که در یک محیط امن و با توجه به رده سنی عضو شده و در آن به فعالیت بپردازند. در صورتی که به عنوان یک معلم به دنبال راهی برای بهبود آموزش هستید این نکات را فراموش نکنید.


در انتخاب سایت هایی که فرزندانتان در آن عضو می شوند چند نکته اساسی را در نظر داشته باشید اگرچه اکثر سایت های ارائه شده در این زمینه این نکات را دارا می باشند.
1. اولین مورد در خصوص سایت ها این است که امکان جستجو و گشت و گذار گروهی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد تا بتوانند یک پروژه را به صورت گروهی انجام دهند.
2. معلمان در محیطی بتوانند امکان گفتگو با دانش آموزان را داشته باشند و در مورد تجربه مشترکی که به دست آورده اند به مباحثه بپردازند.
3. امکان صحبت دانش آموزان با معلم فراهم باشد. این امکان می بایست در حین مشاهده متن یا پروژه خاص نیز وجود داشته باشد.
برای بهبود فرآیند آموزشی و تسهیل آن معلمان می توانند از کوئیز گرفتن به صورت آنلاین استفاده کنند و به دانش آموزان نمره بدهند. امتیازدهی به صورت گروهی سبب می شود تا رقابت بین کودکان افزایش یابد و تلاش بیشتری را از خود نشان دهند.
امتیازدهی به صورت گروهی سبب می شود تا رقابت بین کودکان افزایش یابد و تلاش بیشتری را از خود نشان دهند.

سوتیتر
همچنین می توانند از والدین فرزندان برای دیدن کار آن ها دعوت به عمل آورند تا کودکان برای انجام کار بهتر تشویق شوند.
با انتخاب منابع آنلاین مناسب به عنوان یک معلم می توانید کلاسی با یادگیری هر چه بهتر فراهم کنید. شاید انجام این فرآیند سخت به نظر آید امام امکانات ارائه شده از سوی اینترنت می تواند تحول در کلاس های آموزشی را به دنبال داشته باشد.

elearning
همچنین می توان با استفاده از وسایل دیجیتالی مانند Wi-Fi در هر نقطه ای که قرار دارید دسترسی به اینترنت را فراهم کرده تا آموزش های مختلف و متنوعی را نسبت به سال های گذشته داشته باشیم.
________________________________________

  

تهیه: سید خاموشی
بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان