تبیان، دستیار زندگی
دوره های MOOCs به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به آموزش دوره های پایه ای اشاره کرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

MOOCs برای حرفه ای ها(1)

MOOCs مخفف Massive Open Online Course بوده که در هر یک از دوره ها چندین هزار نفر شرکت می کنند. دوره های آنلاین کلان (MOOCs) به صورت گسترده ای برای تحول آموزش و پرورش و حرکت آن به سمت مدرنیته در تلاش هستند. تا بتوانند طیف گسترده ای از گزینه های مختلف برای دانشجویان را انتخاب کنند.



بزرگترین مزیت این دوره ها رایگان بودن و یا ارائه آن ها با پایین ترین قیمت است. این دوره ها چه برای افرادی که دارای مدارک دانشگاهی هستند و چه افرادی که آموزش های دانشگاهی را فرا نگرفته اند به عنوان یک فرصت به شمار می آید. در قرن 21 پلتفرم هایی که بتوانند MOOCs را حمایت کنند بسیار به چشم می خورند اما عمده آن ها تحت وب بوده و نیازی به نصب برنامه بر روی ویندوز یا مک نخواهد بود و این خود انگیزه ای برای گرایش افراد به سمت این دوره هاست و می توان بهبود مستمری را بر روی آموزش ها مشاهده کرد و به دنبال آن از بین رفتن مرزها را در پی خواهد داشت. این پیشرفت سریع موجب می شود دوره های MOOCs منابع آسانی برای رشد فرد باشند. می توان گفت این دوره ها چشم انداز خاصی را پیش روی افراد قرار می دهد.


پایگاه آموزش دوره های MOOCs
اگرچه گزارش های اخیر نشان دهنده آن است که دوره های آنلاین نمی توانند جایگزین آموزش های سنتی می شوند اما نمی توان از این حقیقت گذشت که دوره های MOOCs یک روش کارآمد در آموزش را ارائه داده که مطابق با نیازهای دانشجویان در عصر حاضر و دنیای مدرن است. همچنین این دوره ها توسط اساتید مشهوری ایجاد شده و جای تعجب نیست که این دوره ها بالاترین استانداردهای آموزشی برخوردارند. برای یافتن رابطه ای بین MOOCs و تعلیم و تربیت جدول زیر می تواند توضیح خوبی داشته باشد چرا که مزایای کلیدی را عنوان کرده و مزیت های خاص این دوره ها برای آموزش را بیان می کند.

مشخصه های MOOCs و مزایای آن
خصوصیت MOOCs مزیت های آموزشی
آموزش به صورت آنلاین اثربخشی آموزش به صورت آنلاین
برگزاری تکالیف و آزمون ها به صورت آنلاین بازبینی آموزش
ارائه کوییزها و ویدئوهای کوتاه ارائه آموزش در سطح بالا
بهره مندی از آموزش به صورت فردی یا گروهی افزایش امکان یادگیری از طرق مختلف
ویدیوهای کوتاه افزایش توجه و تمرکز افراد
بحث های آنلاین انجام و آموزش تکالیف به صورت گروهی


هدف از ارائه این مطلب بیان ویژگی ها و خصوصیات دوره های MOOCs با جزییات بیشتر است. از جمله بارزترین خصوصیات MOOCs می توان به ارائه آنلاین آن ها اشاره کرد و این خصوصیت خود موجب تمایز MOOCs از دوره های سنتی خواهد شد. وجود اکو سیستم جدید در این دوره ها موجب توسعه مهارت شخصی و حرفه ای اشخاص می شود.


دوره های MOOCs چقدر طول می کشد؟
اگر چه ممکن است فکر کردن به این موضوع که افراد در صورت نداشتن هیچ فرصتی برای یادگیری به سمت آموزش از طریق MOOCs روی می آورند، منطقی باشد اما تحقیقات خلاف این موضوع را ثابت کرده و شگفت انگیز است که بیان کنیم بخش بزرگی از این دوره ها را افراد با فعالیت های بالا و یا دارای مدارک دانشگاهی (دارای تحصیلات تکمیلی) تشکیل داده اند.

گزارش نشان می دهد دوره های آنلاین نمی توانند جایگزین آموزش های سنتی می شوند اما نمی توان از این حقیقت گذشت که دوره های MOOCs یک روش کارآمد در آموزش را ارائه داده که مطابق با نیازهای دانشجویان در عصر حاضر و دنیای مدرن است. همچنین این دوره ها توسط اساتید مشهوری ایجاد شده و جای تعجب نیست که این دوره ها بالاترین استانداردهای آموزشی برخوردارند.


براساس مطالعات دانشگاه پلسینوانیا،  83 % از دانشجویان کلاس های آنلاین (MOOCs) در حال حاضر کسانی هستند که دارای مدارک کاردانی یا کارشناسی بوده و بدیهی است که این افراد کارمندانی هستند که دارای مهارت بوده و در جهت بهبود مهارت های خود به سمت این دوره ها کشیده می شوند.
ادامه دارد...