تبیان، دستیار زندگی
در دوره های آموزش الکترونیک به دلیل آن که صدای اساتید می بایست ضبط در دوره های آموزش الکترونیک به دلیل آن که صدای اساتید می بایست ضبط شود در نتیجه طیف گسترده ای از این نوع آموزش به صورت صدا یا voice ارائه می شوند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین استفاده از صدا در آموزش الکترونیک(2)

در دوره های آموزش الکترونیک به دلیل آن که صدای اساتید می بایست ضبط شود در نتیجه طیف گسترده ای از این نوع آموزش به صورت صدا یا voice ارائه می شوند و این موضوع باعث می شود تا تعامل کاربر از طریق صدا با اساتید برقرار شود و نه از طریق نوشتار مطلب زیر به تکمیل 7 موردی که جهت ضبط صدای بهینه نیاز است اشاره دارد.

از اینجا می توانید 3 نکته ارائه شده در مطلب قبل را که شامل داشتن نقشه ای مناسب، گفتگوی محاوره ای و طبیعی، سازماندهی زمان است را بخوانید.

4. زمانی را برای دور آزمایشی (تست کردن) در نظر بگیرید.

اگر زمان زیادی را صرف منظم کردن صدای خود کرده اید تا بدون هیچ مشکلی آن را ارائه کرده باشید، اما تست کردن را فراموش نکنید تا به موثر بودن صدای خود پی ببرید. برای این کار می توانید از دوستان خود بخواهید تا به شما در این راه کمک کنند، به دوست خود آموزش بدهید و از نظرات ارائه شده از سوی او بهره ببرید. حتی می توانید در لحن به کار برده شده تجدید نظر کنید.

5. سکوت کلید طلایی است.

ممکن است تصور شما اینگونه باشد که سکوت کردن در حین آموزش مناسب نیست و موجب عدم تمرکز مخاطب شود و یا باعث می شود تا افراد تصور کنند که شما تسلط کافی بر موضوع را ندارید اما مد نظر داشته باشید که سکوت در بین گفتگو موجب می شود تا مخاطب، ایده های خود را بسازد و یا اینکه خود را برای ورود به مطلبی جدید آماده کنند. سکوت شما فرصت پردازش اطلاعات را به مخاطب می دهد. عجله در ورود به مطلبی جدید نه تنها پیوستگی را در پی نخواهد داشت بلکه موجب درگیری ذهن یادگیرندگان خواهد شد. پر کردن ثانیه ها با سریع صحبت کردن اجازه تمرکز بر روی تصاویر را از مخاطب خواهد گرفت.

سکوت در بین گفتگو موجب می شود تا مخاطب، ایده های خود را بسازد و یا اینکه خود را برای ورود به مطلبی جدید آماده کنند. سکوت شما فرصت پردازش اطلاعات را به مخاطب می دهد.
عجله در ورود به مطلبی جدید نه تنها پیوستگی را در پی نخواهد داشت بلکه موجب درگیری ذهن یادگیرندگان خواهد شد. پر کردن ثانیه ها با سریع صحبت کردن اجازه تمرکز بر روی تصاویر را از مخاطب خواهد گرفت. پس میان گفتگوهای خود زمان ضبط صدا سکوت کنید.

6. از تصاویر سبقت نگیرید.

صدای شما در آموزش در کانون توجه یادگیرنده قرار می گیرد و ارائه صدای مناسب با رعایت نکات ارائه شده می تواند تاثیرپذیری محتوا را افزایش دهد. افراد حتی می توانند با خواندن مطالب به یادگیری بپردازند اما ارائه صدا در کنار محتوا به مخاطب کمک می کند تا سرعت به خاطر سپردن را افزایش دهد. به همین دلیل حدالامکان تاثیرات مخرب  و منحرف کننده صدا را کاهش دهید. مثلا پیچیده کردن گفتگو می تواند از عوامل مخرب صدا باشد و یا تنظیم نبودن تن صدا نیز می تواند جزئی از این عوامل باشد. در نظر داشته باشید بیان مطالبی که افراد در حال مشاهده تصاویر مربوط به آن هستند تاثیرپذیری بیشتری خواهند داشت.

7. ضبط صدای خود را در محیطی بدون نویز انجام دهید.

فضایی که در آن به ضبط صدای خود می پردازید می بایست عاری از هر گونه نویز یا شی پر سر و صدا باشد. نه تنها افرادی که در اطراف شما به گفتگو می پردازند نویز هستند بلکه صدای فن کامپیوتر شما نیز می تواند تاثیر بدی بر روی کیفیت کارتان داشته باشد. پس از حذف موارد فوق ویرایش نویز سفید را نیز فراموش نکنید. توجه داشته باشید که کیفیت را زمانی ارائه خواهید کرد که عوامل منحرف کننده افراد را از بین برده باشید. از جمله ابزار ویرایش نویز Audiocity است.

کنار ارائه یک دوره آموزشی جذاب، تجربه ای برای افراد ایجاد کنید که در خاطر آن ها بماند و دروس فرا گرفته را به زودی فراموش نکنند.

به خاطر سپردن این نکات می تواند به شما در ارائه یک آموزش الکترونیک متفاوت در دوره های بعدی کمک کند. در این صورت قادر خواهید بود در کنار ارائه یک دوره آموزشی جذاب، تجربه ای برای افراد ایجاد کنید که در خاطر آن ها بماند و دروس فرا گرفته را به زودی فراموش نکنند. به بیان دیگر رعایت این 7 نکته به فراموشی دیرتر آموزش کمک می کند.

در نهایت قرار دادن صدا بر روی تصاویر به این روش یک آموزش الکترونیک کامل و ساختار یافته را ارائه می کند.

منابع:
 7 Top Tips For Effective eLearning Voice Overs
www.elearningindustry.com
6 Tips For Adding Podcasts In eLearning

تهیه: فائزه خاموشی ،تنظیم: نیلوفر یاقوتی