تبیان، دستیار زندگی
زمانی که شما وارد یک دانشگاه می شوید اتاق ها و مکان های تعریف شده ای مانند اتاق اساتید ، کلاسهای درس و گروه رشته وجود دارد در دانشگاه مجازی نیز مانند سایر دانشگاها دارای قسمت های متفاوتی است که به دلیل مجازی بودن آن کمی متفاوت است دانشگاههای غیر مجازی اس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه از صوت در آموزش بهترین استفاده را کنیم ؟(1)


زمانی که شما وارد یک دانشگاه می شوید اتاق ها و مکان های تعریف شده ای مانند اتاق اساتید ، کلاسهای درس  و گروه رشته وجود دارد در دانشگاه مجازی نیز مانند سایر دانشگاها دارای قسمت های متفاوتی است که به دلیل مجازی بودن آن کمی متفاوت است دانشگاههای غیر مجازی است.



می توان گفت زمانی مزایای این نوع از آموزش را خواهید دید که در ضبط اصوات دقت کافی را به کار برده و بتوان به خوبی کیفیت دوره های آموزش یرا منتقل کرد.در این مطلب قصد داریم با ارائه 7 نکته آموزنده تاثیرگذاری صداهای به کار برده شده در این آموزش را دو چندان کنیم.

چگونه از صوت در آموزش بهترین استفاده را کنیم ؟


حال با این سوال آغاز می کنیم که چطور می توان یک صدای جذاب و موثری برای آموزش های خود ارائه دهیم؟؟؟؟
فراهم کردن و ایجاد یک صدای مناسب برای انتقال آموزش الکترونیک به نظر ساده می آید اما می توان گفت روایت یک آموزش از طریق صدا چندان هم ساده نیست و دشواری های خاص خود را به همراه دارد چرا که صدای ارائه شده باید دارای پیوستگی بوده و افراد از طریق آن بتوانند مطلب را به صورت کامل دریافت کرده و مفهوم آن را درک کنند به صورتی که خستگی در یادگیرنده به چشم نخورد.باید توجه داشت که نمی توان گفت تسلط کافی در آموزش می تواند صدایی با 100% اثربخشی را ارائه کند.


باید در نظر داشت که ارائه صوت برای آموزش الکترونیک بسیار مشکل و وقت گیر بوده و داشتن تمرکز کافی از اصول اولیه ارائه صداهای مربوط به آموزش الکترونیک است. افراد با تجربه های فراوان نیز این نکات را در نظر داشته باشند.
راه حل های ارائه شده در این مطلب می توان به شما در ایجاد یک مطلب آموزشی مفید و در عین حال سرگرم کننده در کسری از زمان یاری رساند.


 اولین قدم داشتن نقشه ای مناسب است.
قبل از آن که به ضبط صدای خود بپردازید یک برنامه ریزی مفصل و کامل برای خود داشته باشید و در آن مشخص کنید که چه مواردی را بیان خواهید کرد. در حقیقت می توان گفت داشتن یک طرح کلی از جزئیاتی که بیان خواهد شد از الزامات ارائه یک صدای مناسب در آموزش الکترونیک است. می توان گفت که شما در کار خود آینده نگری کرده اید و اهداف یادگیری، موضوعات و نکات کلیدی که در جذابیت هر چه بیشتر صداها نیاز دارید را جمع آوری می کنید.

کشیدن یک نقشه و مشخص کردن جریان گفتگو اولین گامی است که می توانید در ضبط صدایی مناسب بردارید. نوع تن صدا، تصاویر به کاربرده شده، استفاده از گراف ها و ... شامل نقشه شما می شوند.

قبل از آن که به ضبط صدای خود بپردازید یک برنامه ریزی مفصل و کامل برای خود داشته باشید و در آن مشخص کنید که چه مواردی را بیان خواهید کرد. در حقیقت می توان گفت داشتن یک طرح کلی از جزئیاتی که بیان خواهد شد از الزامات ارائه یک صدای مناسب در آموزش الکترونیک است.

چگونه از صوت در آموزش بهترین استفاده را کنیم ؟(1)


 گفتگوی خود را به صورت طبیعی و محاوره ای انجام دهید.
در کنار این موضوع که  می بایست تسلط  خود را به مخاطب منتقل کنید، طبیعی و محاوره ای بودن صدا را هم در نظر داشته باشید. توجه کنید که یادگیرندگان به صدای یک انسان گوش می دهند و نه یک ربات. در نتیجه صمیمیت، مهربانی و دوستانه بودن را فراموش نکنید.
بدانید که گوش دادن به یک راوی خشک که تنها یک تجارت را بازگو می کند بسیار سخت خواهد بود، به فکر مخاطبان خود باشید!!
بنابراین به هنگام نوشتن متن خود، محتوا را به گونه ای ایجاد کنید که آن را در حالت معمول یا رو در رو بیان می کنید. به عنوام مثال از جملات کوتاه استفاده کنید و به تن صدای خود توجه کنید. روی یک خط صحبت نکنید و تنها از روی متن روخوانی نکنید.
اعتبار گفتگو و آموزنده بودن را در طول صحبت خود فراموش نکنید. علاوه بر این که به تن صدای خود توجه دارید، اول دوم و یا سوم شخص بودن را در روایت خود تعیین کنید و به تغییر شخص نپردازید با این کار تکلیف مخاطب را روشن کرده اید. (سازگاری را در طول نوشته خود رعایت کنید.)


سازماندهی زمان را فراموش نکنید.
به تعداد کلمات بیان شده خود در طول یک دقیقه توجه کنید. این موضوع موجب جذابیت دروس شما می شود. کوتاه بودن جملات خستگی مخاطب را در پی نخواهد داشت. هم چنین در نظر داشتن زمان باعث می شود مخاطب بتواند صدای شما را با تصاویری که در اختیار دارد هماهنگ کند. به عنوان مثال شما 100 کلمه را در یک دقیقه بیان می کنید باید این فرصت را به دانشجوی خود بدهید تا یک دقیقه هم زمان برقراری ارتباط بین صدا و تصویر را داشته باشد. در نتیجه هم جذابیت و هم هماهنگی بین صدا و تصویر را ارائه کرده اید.
ادامه دارد....

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان
تهیه: سیدخاموشی