اثرات دوره های داستان محور(مطالعه موردی)
در این مطلب قصد داریم، مطالعه موردی را مورد بررسی قرار دهیم که در آن ویژگی های یک آموزش الکترونیکی را بر اساس استراتژی یادگیری بر مبنای داستان مورد بررسی قرار می دهد. این مطلب سعی دارد تا برای طراحان آموزشی که قصد طراحی دوره های مختلف با محتواهای متفاوت، با روش های گوناگون را دارند مفید باشد.
مطالعه موردی که به آن اشاره شد درس-محور (course-based) است. یکی از تحلیل گران به نام آموزش الکترونیکی خانم "پاندی" (Asha Pandey) می گوید: پدر من در قصه گویی استاد بود، او در دو مقوله عمده تبحر داشت اولی در مورد تاریخ و دیگری آموزش(مدرس تربیت معلم بوده است). استعداد و مهارت فوق العاده ای در داستان سرایی و روایت داشت که این توانایی خود را با فرایند یادگیری شاگردانش همسو می ساخت.
نتیجه این ترکیب آموزش به شاگردان، فرزندانش در زمینه فرهنگ باستانی، میراث و ارزش ها بود که با استفاده از داستان انتقال می یافت. خانم پاندری که در حال حاضر یکی از صاحب نظران دوره های داستان محور است، با تجربه شخصی بر "راهبردهای یادگیری مبنی بر داستان" اعتقاد پیدا کرده است.
البته تجربه آموزش های سنتی و الکترونیکی ثابت کرده است که روش یادگیری با استفاده از داستان یکی از موثرترین روش-های یادگیری است که برای هر مقطع سنی نیز کارآمد است.
عبارت "یادگیری بر مبنای داستان" که ترجمه کلمه Storytorial می باشد ترکیبی از دو عنصر:
اصول علمی اثبات شده از طراحی آموزشی
است. به کار گرفتن دو عنصر عنوان شده در کنار هم برای یادگیرندگان تجربه یادگیری همه جانبه ای را فراهم می کند.
توجه داشته باشید که داستان های تخیلی عموما دارای یک شروع، روند و پایان مشخص هستند، این درحالی است که داستان در یک کلاس آموزشی می تواند روند متفاوتی را طی کند، اما مدرس باید توجه کافی و مراقبت ویژه ای داشته باشد تا داستان با محتوایی که قصد آموزش آن را دارد منطبق باشد، در حقیقت روند داستان بر محتوای درس تمرکز دارد، در آموزش باید از جزئیاتی که بر محتوای آموزشی تطابق ندارد اجتناب نمود.
این استراتژی نه تنها برای توجوانان بلکه در میان بزرگسالان نیز طرفدار دارد.
از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:
یادگیری سرگرم کنند خواهد بود و افراد تنها با اهداف آموزشی خشک مواجه نمی شوند.
این روند آموزشی با جریان محتوایی ارتباط برقرار می کند و در هر مقطعی برای افراد قابل استفاده است.
این امکان را برای یادگیرنده فراهم می کند تا مفاهیم مطرح شده را حفظ نماید (به طور منطقی یک داستان خوب همواره در ذهن خواننده باقی می ماند).
آنچه عنوان شد، مقدمه ای بود بر مطالعه موردی که برای تیم طراحی آموزشی توسط سایت "صنعت آموزش الکترونیک" فراهم شده است.
رسالت یادگیری:
هدف از این بخش توضیح انواع محتوا بود که چگونه هر یک از آنها را می توان به یک دوره جذاب و تعاملی تبدیل کرد، پنج نوع محتوا براساس داده های واقعی (دوره های آموزش الکترونیکی) مورد بررسی قرار گرفته است که هر نوع چالش های خاص خود را دارند، تا به ایده ال برسند. توجه داتشته باشید که محتواها استاندارد است و از دیدگاه یک طراح آموزشی ارائه شده است.
چالش ها و راه حل های ارائه شده:
محتوا خود یک چالش مهم است، فرمت تکراری که از اطلاعات ارائه می شود به خاطر سپردن آن را برای یادگیرندگان مشکل می سازد. برای حل این مشکل به جای لیست کردن اطلاعات جهت توصیف آنها و یا استفاده از بولت پوینت، تصمیم گرفته شد که از تکنیک های تجسم استفاده شود تا بهتر در ذهن افراد باقی بماند، این اتفاق با استفاده از داستان راحت تر انجام می-شود که اطلاعات در یک فرمت بسیار جذاب و جالب قرار داده شوند.
ادامه دارد...