تبیان، دستیار زندگی
میزان درک و یادگیری افراد، نوع ساختار و میزان تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره ها، سختی مطالب به کار برده شده و در نهایت سابقه افراد در مورد موضوع مورد بحث در دوره، همگی عوامل موثر در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیکی به شمار می آید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 نکته  در محاسبه طول دوره آموزشی(2)


میزان درک و یادگیری افراد، نوع ساختار و میزان تعاملی بودن عناصر به کار گرفته شده در دوره ها، سختی مطالب به کار برده شده و در نهایت سابقه افراد در مورد موضوع مورد بحث در دوره، همگی عوامل موثر در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیکی به شمار می آید.

این مطلب سعی دارد تا عواملی را مورد بررسی قرار دهد که تاثیر مستقیمی بر طول دوره های آموزش الکترونیکی دارند. تمامی این عوامل باید زمانی که شما مشغول تدوین یک دوره آموزش الکترونیکی برای مشتریان و مخاطبان خود هستید مورد بررسی قرار گیرند

 5نکته  در محاسبه طول دوره آموزشی(2)


مطلب پیشین 3 نکته از 5 مورد تکمیلی را عنوان نموده است که شامل :
1. مقدار متن   
2. پیچیدگی عناصر چند رسانه ای
3. سرعت جذب اطلاعات یادگیرندگان
است مطلب قبل را می توانید از لینک زیر مطالعه نمائید:


در ادامه به دو مورد باقی مانده که شامل سابقه یادگیرندگان و تخصیص زمان برای تفکرهای انتقادی و حل تمرین است می پردازیم.

4. سابقه یادگیرندگان  


سوابق آموزشی، حرفه ای و فرهنگی مخاطبان نقش مهمی را در تعیین طول دوره های آموزش الکترونیک ایفا می کنند. به عنوان مثال اگر مخاطبان شما بزرگسالانی هستند که در این زمینه آموزشی نداشته اند و به تازگی قصد یادگیری دارند بدون شک زمان بیشتری برای تکمیل دوره های آموزش الکترونیک نسبت به افرادی که در این زمینه سابقه دارند، نیاز است و این دلیلی است که اهمیت داشتن سوابق را بیان می کند. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که شما را ملزم می کند تا در مورد نیازهای افراد آگاهی داشته باشید.

برای آن که بدانید افراد در گذشته سابقه گذراندن دوره های آموزش الکترونیک را دارند یا خیر و یا  اینکه به عناصر این دوره ها آشنا بوده و توانایی کار و تعامل با آن ها را دارند یا نه، نظرسنجی برگزار کنید. همچنین برای درک اینکه آیا افراد نسبت به موضوع آشنایی از پیش دارند یا خیر، بهتر است افراد را آنالیز کنید.

برای آن که بدانید افراد در گذشته سابقه گذراندن دوره های آموزش الکترونیک را دارند یا خیر و یا اینکه به عناصر این دوره ها آشنا بوده و توانایی کار و تعامل با آن ها را دارند یا نه، نظرسنجی برگزار کنید. همچنین برای درک اینکه آیا افراد نسبت به موضوع آشنایی از پیش دارند یا خیر، بهتر است افراد را آنالیز کنید.


در صورتی که افراد از پیش درکی نسبت به موضوع نداشته باشند، زمان بیشتری برای آموزش باید صرف شود تا بتوانند با ایده ها و تکنیک های این نوع از آموزش به خوبی آشنا شوند. در صورتی که افراد درگیر این آموزش نباشند، توانایی رهبری و پیشرفت سریع را نخواهند داشت و قادر به پاسخگویی تمام تکالیف نخواهند بود و یا اینکه نمی توانند به سرعت به سوالات پاسخ دهند. تجربه یادگیرندگان را در طراحی دوره های آموزش الکترونیک و محاسبه طول دوره در نظر بگیرید.

5. تخصیص زمان برای تفکر انتقادی و حل تمرینات.


زمانی که در دوره خود به انجام فعالیت های خاص و یا درس های پیچیده ای که افراد را به چالش وا می دارد مشغولید، به یاد داشته باشید که به زمان بیشتری نیاز دارید. البته شما در این زمان که افراد مشغول بحث و گفتگو و حل تمرینات خود هستند می توانید از کلاس خارج شوید ولی این زملن مطمئنا باید در زمان تخمینی کلاس شما آورده شود در این نوع تمرینات افراد به تفکر برای حل مساله نیاز دارند تا بتوانند آنچه که آموخته اند را بازتاب دهند.
اگر شما در کلاس درس خود ارزیابی های تعاملی تری نسبت به بحث را برای ارزیابی میزان یادگیری افراد در نظر گرفته اید زمان دوره خود را هم بیشتر کنید. این گونه فرایندها حتی می تواند شامل فرایندهای بسیار ساده ای همانند کپی/پیست کردن اطلاعات به ترتیبی منظم در یک پوشه باشد، و یا یک بازی آموزشی ساده. ذهن انسان برای جذب اطلاعات و سپردن آنها به حافظه بلند مدت به زمان نیاز دارد، بنابراین این فرایند پایه ای ذهن نمی تواند با عجله اتفاق افتد، البته اگر شما قصد دارید تا دوره ای ارزشمند برای مخاطبان خود به ارمغان آورید.

ذهن انسان برای جذب اطلاعات و سپردن آنها به حافظه بلند مدت به زمان نیاز دارد، بنابراین این فرایند پایه ای ذهن نمی تواند با عجله اتفاق افتد، البته اگر شما قصد دارید تا دوره ای ارزشمند برای مخاطبان خود ایجاد کنید.

به یاد داشته باشید تمام عوامل اشاره شده برای تخمین مدت زمان دوره آموزش الکترونیک مهم هستند. و با رعایت نمودن آنها این توانایی را خواهید داشت تا به صورت موثرتری نیاز یادگیرندگان را برآورده کنید و تجربه آموزش الکترونیک بهتری را به آن ها ارائه دهید.

 5نکته  در محاسبه طول دوره آموزشی(2)


بخش آموزش مجازی سایت تبیان

تهیه: سید خاموشی